DanielTorgersen Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Hei Har leita lenge etter en tråd rundt omkring som tar for seg muntlig eksamen i økonomi og ledelse, men fant ingen! Jeg lagde derfor denne selv og håper noen kan være meg og komme med innspill om: * Hvordan eksamen vil foregå * Hvilke typer spørsmål man kan få * Tidligere erfaring * Annet Håper mange deltar slik at alle får en bedre innsikt i hva en skal jobbe frem mot! Lenke til kommentar
Snabba Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Vi har en 30 minutters forberedelse. På eksamenen får vi 2 temaer som vi skal snakke om/ få spm om. F.eks. markedstilpasning og investering. Spørsmål en kan få er: forklar de ulike grafene.(DEK, DEI, osv) Hvordan blir prisen satt? (DEI/DEK) Dekningspunkt, hvor er de og hva er det? Diskuter markedsformen, monopol/fri konkurranse osv.. Dette er eksempler på spm om markedstilpasning. En vil få mange fler. Det som er viktig er at det er du som hele tiden tar initiativ. Ikke la læreren/sensor spørre spørsmålene. Kom i forkjøpet og si alt som bør sies på oppgaven slik at du overbeviser sensor! Lenke til kommentar
DanielTorgersen Skrevet 10. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2012 Jeg har fått oppgaven å ta for meg en monopolistisk bedrift som skal starte salg til utland (prisdifferensiering). Jeg har funnet en god disposisjon og har mye klart, men mangler tallene og detaljer om bedriften! Presentasjonen blir ganske poengløs uten dette med andre ord. Det jeg kunne trengt hjelp til er dette: * Eksempel på en monopolistisk bedrift jeg kan ta for meg, og hva de skal selge? * Hvordan jeg kan finne på de ulike tallene jeg skal plotte inn i diagrammet? (har ikke fått oppgitt noen tall, må finne på alt selv) Setter pris på all hjelp! Lenke til kommentar
Snabba Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Monopolistiske bedrifter er ofte klesforretninger. Det er fordi de selger samme produkt (genser, bukse e.l.) men de klarer å tilegne produktet diverse tilleggsfordeler. De oppretter en merkevare. Lenke til kommentar
Snabba Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Du bør også gå ut i fra at det er fullkommen konkurranse på verdensmarkedet og da monopolprissetting på hjemmemarkedet. Bare prøv med noen tall i ferdigmodellen: Markedstilpasning.xls. Håper du finner ut av det! Lenke til kommentar
DanielTorgersen Skrevet 10. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2012 I eksempelet ditt snakker du om monopolistisk konkurranse. Her selger mange tilbydere det samme, men ingen er store nok til å dominere markedet. I min oppgave skal eg, som jeg har forstått det, ta for meg en bedrift som er alene på markedet. At den har enerett på sitt produkt. Eksempler som boka nevner er innovative produkter som slår gjennom. Problemet er at jeg ikke kommer på noe nytt produkt, og vet ikke om jeg kan ta et produkt som allerede finnes. Lenke til kommentar
Snabba Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Vinmonopolet er jo en sikker vinner? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå