Gå til innhold

Ukas dummeste idiot i trafikken - uten tvil!


Anbefalte innlegg

Det er forskjell på spekulasjon og sannsynlighetsberegning. ;) Sannsynligheten for at han kjører over i motsatt kjørebane er og kolliderer med noen, er uhyre liten. Og for å gjenta det, så står det klart i VG at bildet er fotografert av "bilisten".

 

Dette kan ikke gå bra, tenkte bilisten som klarte å knipse dette bildet på riksvei 15 i Vågsøy.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*snip*

Zip_it... se what you did there ;) nesten på grensen det.

 

Og jeg har faktisk lest hele tråden. og det endrer ikke mitt standpunkt

 

avstandsbedømmelsen din var da omtrentlig lik min, men det endrer heller ingenting.

 

resten av posten er vel ikke noe å kommentere, bortsett fra det med straff, og der er jeg overraskende nok ikke helt uenig. bortsett fra at jeg syntes tre måneder for han som kjørte med armen oppe er for lite. er enig med Holyashell at det er litt søkt å straffe han som tok bilde så hardt omatehvis han faktisk prøvde og varsle og andre fulgte etter før han. men han burde da uansett få bot for å ha telefonen i hånda.

 

Min vurdering er som følger. Fører av betongbil har glemt noe så vesentlig som å senke en 20 meter høy arm, jeg velger å holde meg langt unna for å bevare mitt eget liv og helse. Jeg ville ikke lagt meg ut i midt i mot betongbilen da jeg allerede har en oppfatning av føreren som tvilsom. Tenkt tilfelle: Betongbilen stanser ikke

akkurat. blant annet.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Ikke verst, vi er faktisk nesten bare middels uenige, da. ;) Og det gleder meg å se motdebattanter som faktisk både kan se og tåle en slenger! :green:

 

Edit: Alternativ metode for å unngå at betongbilen kjører over i feil kjørebane og treffer noen, forutsatt at det er tid til det: Stopp bilen i egen kjørebane, hopp ut og still deg så vidt inne i betongbilens kjørebane og stopp ham. Da kan du både hoppe til siden og unngå at han skifter fil. Men jeg ville nok brukt den raskeste måten og stoppet foran ham. Kanskje gått ut og vinket når jeg hadde stoppet, hvis det var tid, men det ville det neppe vært.

Endret av Pallantir
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man setter seg i førersete av betongbilen et øyeblikk, dersom biler i mot blinker på deg, tenker du automatisk at du har glemt "armen" på bilen, eller tenker du at ett lys er ødelagt(eller annet tilsvarende)?

 

Det finnes ingen felles system for signalisering av slike ting på veien, og i 99% av tilfellene så er det feil lysbruk eller varsel om kontroll lenger fremme. Og er man først litt distre(noe sjåføren beviselig var på et eller annet tidspunkt) så bør det være lett å se at blinking med lys ikke akkurat er lett å forstå bakgrunnen for. Der og da.

 

Det unnskylder ikke sjåføren for uhellet, men eg synes det er litt latterlig å sitte etterpå og riste på hode og si "hvorfor stoppet han ikke?".

 

Og når det gjelder å legge seg over i motsatt kjørefelt. Hallo? Hvor er aktsomheten og varsomheten i det, som vi lærer om på kjøreopplæringen? Ja, sjåføren bør stoppes så tidlig som mulig, men å utsette seg selv, OG ANDRE, for fare er ikke måten å gjøre det på. Mener eg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg syntes du hadde et veldig fornuftig innlegg, helt til jeg kom til siste avsnitt. :hm: Der har du en forutsetning som jeg vil anse som feil ut fra det som er kommet fram om dette tilfellet: At man med hastigheten på stedet (60 km/t) og at betongbilen kom ut av en vei som ligger 10-20 meter bak ham, vil utsette noen som helst for noen fare ved å bremse og legge seg over i motsatt kjørefelt. Det anser jeg som nevnt for å være svært lite sannsynlig. Hvis noen bak hadde kjørt i den som bremset, ville det oppnådd to ting: Betongbilsjåføren ville sannsynligvis blitt stoppet uansett fordi han var et vitne til uhellet, og den som kjørte bak ville fått en meget velfortjent trøkk i trynet for ikke å holde nødvendig avstand til forankjørende! :green: "Rævkjørere" er noe av det mest irriterende som fins på veien!

Lenke til kommentar

At det medfører ØKT risiko og kjøre over i motsatt kjørebane mot en betongbil antar eg er udiskutabelt.

 

Det eg tror du henger deg opp i er at eg mener det er større risiko ved å krysse kjørebane enn risikoen å la betongbilen kjøre videre. Det er feil. At det er farlig å la betongbilen kjøre videre er det ingen tvil om, men å skape nye farlige situasjoner mener eg ikke er løsningen. Hva som er farligst blir en vurderingssak, og veldig subjektivt.

Lenke til kommentar

Det er etter min mening en risikoøkning innnfor det klart akseptable å legge seg over i denne situasjonen, med de forutsetningene som er gitt, i forhold til antatt skadepotensiale ved ikke å stoppe betongbilen. Men som du sier, er det en vurderingssak. Jeg mener bare at min vurdering er riktig, og du mener din er riktig. Så sånn sett kan vi nok bare bli enige om at vi er uenige om vurderingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tviler på at det ville vært noen stor risiko på å sperret det andre feltet.

Pumpebilen var og lenger borte da de først så den. Det tar litt tid å finne frem kamera og ta bilde av den og.

Om pumpebilen og skulle passert en tunnel, da kunne i verste fall flere liv gått tapt.

 

Men hvorfor pleier stadig billistene å ta bilder av farlig og ulovlig transport, og sende inn til VG og DB, når de ikke engang ringer politiet. Politiet får jo først vite om det når evt VG tar kontakt med dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bingo! Fornuftens stemme. :) Det er nok fordi Warhols "15 minutes of fame" har blitt til "15 seconds of fame", og alle vil ha den! (Nesten, iallfall. Jeg har som sagt ikke Facebook engang...) Facebook/Twitter-oppdatering: "Se, bildet mitt av en betongbil med armen oppe er på både VG og NRKs nettsider!" Skulle likt å vite hvem det var og ristet litt trafikkvett i nissen...

Endret av Pallantir
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde iallefall ALDRI lagt meg over i motsatt kjørebane for å sperre for motgående kjøretøy,det er toppen av idioti. Ingen vet hvordan motgående sjåfør hadde reagert..greit,han kunne bremset ned,og stoppet,men han kunne også fått panikk og skjært ut av veien/over i annet kjørefelt og laget en helvetes ulykke..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utrolig hvordan folk uttaler seg enten uten å kjenne fakta eller med veldig merkelig dømmekraft. Det har stått tidligere i tråden at han kom ut fra stikkveien 20 meter bak. Han hadde altså i det øyeblikket bildet ble tat knapt hatt tid til å aksellerere engang! Og hvis vi regner med tiden tullingen (altså tullingen bak kameraet) brukte på å få fram mobilen (noe vi selvsagt må, for den tiden burde vært brukt til noe helt annet), kunne denne tipseren stått parkert i betongbilens kjørebane og kommet seg foran bilen og vinket før betongbilen rakk å komme opp i noen som helst fart. Hvis du virkelig tror at det kunne ført til en "helvetes ulykke", håper jeg at du for din egen skyld aldri starter bilen på dager der det er noe annet enn helt tørr asfalt og ingen andre på veien, for noe annet må jo være veldig skremmende for deg... Men hvis du i likhet med din navnebror Heia (utmerket barnelitteratur av Torbjørn Egner, for øvrig) foretrekker hest framfor bil, virker det jo mer logisk. :rofl:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utrolig hvordan folk uttaler seg enten uten å kjenne fakta eller med veldig merkelig dømmekraft. Det har stått tidligere i tråden at han kom ut fra stikkveien 20 meter bak. Han hadde altså i det øyeblikket bildet ble tat knapt hatt tid til å aksellerere engang!

Vi kjenner ikke hastigheten til betongbilen i det den svingte inn på den aktuelle veien. Vi kjenner ikke vekten på kjøretøyet. Vi kjenner ikke til sjåførens kjøremønster. Jeg finner ingenting som sier noe om betongbilens sannsynlige hastighet.

 

Og hvis vi regner med tiden tullingen (altså tullingen bak kameraet) brukte på å få fram mobilen (noe vi selvsagt må, for den tiden burde vært brukt til noe helt annet), kunne denne tipseren stått parkert i betongbilens kjørebane og kommet seg foran bilen og vinket før betongbilen rakk å komme opp i noen som helst fart.

Hvor var mobilen før han så betongbilen? Lå den i setet, i en holder, holdt føreren mobilen i hånda? Måtte sjåføren opp med veska og lete etter mobilen? Hvilken mobil er det? Hvor lang tid tar det å ta et bilde med denne mobiltypen? Vi kjenner heller ikke hastigheten til fotografens bil.

 

Aj, ble mange spørsmål. Dersom du galant hoppa over det ovenstående kan jeg oppsummere med å si at vi mangler mye informasjon for å kunne si hva fotografen heller burde gjort. Men for all del, du kan jo selv prøve å svinge foran en betongbil i tilsvarende avstand og se hva som skjer. Ikke noe jeg anbefaler, men du virker ganske trygg på at føreren av et tungt kjøretøy, som ofte sitter i mobil, gjerne drikker kaffe og tar en matbit bak rattet er fullt klar for at en bil svinger inn og stopper i hans kjørebane. Jeg velger å ikke prøve. :ph34r:

Lenke til kommentar

Jeg velger å ikke prøve. :ph34r:

Stemmer nok det. Sånne som deg velger heller å sende slike bilder til VG :tease:

Det finnes ikke noen fasitsvar her, siden vi ikke har alle opplysninger.

Men mest sansynlig så holdt sjåføren ikke noe høy fart. Avstanden fra når de så kjøretøyet var og sansynlig stor nok til at man kunne få stoppet den. Og det kom sikkert andre biler føre og, som fikk det med seg, men ikke fikk tatt noen bilder. Og da ville avstandet vært enda større.

Man velger ikke å sperre det andre feltet, så lenge man ikke er helt sikker på at det er trygt og forsvarlig.

I verste fall, så ville føreren hatt for liten tid til å stoppe rolig, og han måtte muligens bråbremse.

Det ville nok heller ikke vært noe heldig.

 

Så mitt råd er:

- Er man sikker på at det forsvarlig og trygt, sperr det andre feltet. Blink gjerne med fjernlysene for å advare føreren.

- Er man ikke sikker, så ville jeg ihvertfall prøvd å blinket med lysene, tutet som gal, og prøvd å fått konakt med motgående fører.

 

Det er vel noen som fikk med seg videoen på Youtube, der en billist hadde fått illebefinnende, og kjørte lenge i veikanten og hoppet opp og ned. Det andre billiister valgte, var å filme det, og le av den kjøringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...