Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

advarsel ang fravær fra arbeidsplass, før man mottar sykemelding

Anbefalte innlegg

Hei !

Har Motatt en advarsel fra arbeidsplassen, ang ugyldig fravær på 10 dager, dette pga jeg har betennelse i skulder(høyre som jeg bruker til vanlig), og har bestillt legetime for sykemelding for over 10 dager siden. var på mr røntgen forrige torsdag blandt annet.

men di har ikke hatt kapasitet til og ta meg inn før kommende mandag. (bor på en liten plass)

Er dette rett ?

Synes det virker feil at di settet meg i en possisjon hvor jeg endten må jobbe, eller ordne sykemelding på dagen, da ingen av delene er ett realistisk valg for meg :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har vært borte fra jobb i 10 dager uten å dokumentere hvorfor og lurer på om det er riktig å få en advarsel på grunn av dette?

Jeg vil påstå at ja det er helt riktig.

det vanlige er vel at en egenmelding går på tredager med mindre det er en IA bedrift.

Du forteller ingenting om hvordan dette har forløpt, har du snakket med bedriften når du fikk diagnosen på betennelsen og opplyst om fraværet?

Har du snakket med legen din i det hele tatt eller bare antar du at det er betennelse?

Den posisjonen du blir satt i er helt normal, du har fem valg til vanlig:

1. gå på jobb

2. egenmelding

3. sykemelding

4. avspasering

5. ugyldig fravær

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor gikk du ikke til en annen lege når du fikk opplyst om ventetiden?

Hvis du vil at arbeidsgiveren skal trekke advarselen må du gå til legen og få sykemeldingen din tilbakedatert til den dagen du var først vekke fra jobb. Merk at arbeidsgiver ikke er forpliktet til å betale sykepenger for disse dagene sykemeldingen er tilbakedatert fra. Dette forutsetter at du gav en beskjed til arbeidsgiver samme dagen som du ble syk.

Hvis du ikke har levert sykemeldingen innen 14 dager etter at du var fraværende har du ikke rett på noe sykepenger i hele arbeidsgiverperioden.

Så hvis du bryr deg om jobben din så kan det ikke være så vanskelig å gi sjefen din beskjed om at du er syk i tide.

Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg ta opp event. egenmeldingsrettigheter. Jeg vil nevne at en event. tilbakedatering vil mest sannsynlig ikke bli godtatt. Hvis man skal få tilbakedatert en sykemelding må det gå kort tid mellom telefonhenvendelse eller enkel henvendelse til lege og fram til man får time for undersøkelse. I ditt tilfelle har det gått hele 10 dager og det vil fortsatt være en stund til undersøkelsen.

Lenke til kommentar

Synes det virker feil at di settet meg i en possisjon hvor jeg endten må jobbe, eller ordne sykemelding på dagen, da ingen av delene er ett realistisk valg for meg :/

Du har 3 dager egenelding du kan bruke, altså har du 3 dager på deg til å komme deg til legen og få en vurdering av sykdommen og eventuelt en sykemelding. De aller fleste leger tilbyr akuttimer samme dag hvis du ringer inn i løpet av den første timen etter åpning, så det burde virkelig ikke være noe problem å få tak i en sykemelding i tide.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...