Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan er egentlig reglene i norge?

HesteHoven

Anbefalte innlegg

Jeg hadde nettop en diskusjon med en utenlands person om Anders Behring Breivik.

Han forklarte meg rett ut at "Norway is fucked up" pga. reglene vi har. Han sa at det var gale at Anders Behring Breivik bare får livstid av det han har gjort. Jeg, uten helt å vite det, fortalte han at Breivik aldri kommer ut igjen.

Jeg, som helt fra jeg var liten var som alle unger flest, beskyttet mot media av mine foreldre. Det var ikke før jeg var rundt 12 jeg begynte å forstå litt om hva som skjedde rundt i verden. Jeg har alltid tenkt at reglene var såpass solide her i landet at det har lite influens om jeg bryr meg eller ikke.

Han fortalte også om Jan Helge Andersen som i 2004 var dømt for å ha voldtatt og drept to jenter på åtte og ti år. Han fortsatte å fortelle meg at han blir / er blitt løslatt. Jeg ble ganske sjokkert og googlet navnet med en gang.

For at denne første posten ikke skal bli for lang forklarer jeg ikke mer av diskusjonen. For å komme til poenget:

Hvordan er egentlig reglene i norge når det kommer til drap / voldtekt?

Livstid, er det 21 år (som jeg lærte da jeg var liten) eller lengre?

Er det mulig å få høyere straff enn livstid? For eksempel flere livstider?

De som blir løslatt, er de like fri som meg og deg? Eller er de under konstant overvåkning?

Hvor kan jeg lese om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fengsel i Norge:

"I dag dømmes ikke personer lenger til livsvarig fengsel i Norge; den strengeste straffen som brukes i vanlige straffesaker er forvaring med en tidsramme på 21 år og en minstetid på 10 år. Forvaringsstraff innebærer at domfelte kan holdes fengslet så lenge vedkommende vurdereres som farlig, og soningen kan utvides av retten med fem år om gangen etter utløpet av tidsrammen. I teorien kan en forvaringsstraff derfor være livsvarig, ettersom den innsatte må kvalifisere seg for løslatelse. Soningstiden kan derfor være like lang som det som var vanlig soningstid for personer med livstidsdom tidligere. En av de få som hittil har fått denne straffen er Viggo Kristiansen, som selv har beskrevet dommen som en «livstidsdom»

Tror ikke du kan dømmes til lengre straffer enn dette, selv om det er flere forbrytelser (korriger meg hvis jeg har feil).

De som blir løslatt (ikke på prøve) er like fri som deg og meg, her er det i utgangspunktet ikke noen forskjeller.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fengsel i Norge:

"I dag dømmes ikke personer lenger til livsvarig fengsel i Norge; den strengeste straffen som brukes i vanlige straffesaker er forvaring med en tidsramme på 21 år og en minstetid på 10 år. Forvaringsstraff innebærer at domfelte kan holdes fengslet så lenge vedkommende vurdereres som farlig, og soningen kan utvides av retten med fem år om gangen etter utløpet av tidsrammen. I teorien kan en forvaringsstraff derfor være livsvarig, ettersom den innsatte må kvalifisere seg for løslatelse. Soningstiden kan derfor være like lang som det som var vanlig soningstid for personer med livstidsdom tidligere. En av de få som hittil har fått denne straffen er Viggo Kristiansen, som selv har beskrevet dommen som en «livstidsdom»

Tror ikke du kan dømmes til lengre straffer enn dette, selv om det er flere forbrytelser (korriger meg hvis jeg har feil).

De som blir løslatt (ikke på prøve) er like fri som deg og meg, her er det i utgangspunktet ikke noen forskjeller.

Takker for raskt svar.

Noen som har noen meninger om dette?

For meg er det helt utrolig at man kan løslatte noen som har tatt liv av ett eller flere mennsker, for eksempel i Breivik sin posisjon.

Hva er egentlig tanken bak at de noen gang skal komme tilbake i samfunnet etter det de har gjort?

Jeg kan til en viss grad forstå personer som handlet på selvforsvar av seg selv eller andre. Dette er min mening, jeg har snakket med andre som er helt uenig med meg der.

Endret av HesteHoven
Lenke til kommentar

Han fortalte også om Jan Helge Andersen som i 2004 var dømt for å ha voldtatt og drept to jenter på åtte og ti år. Han fortsatte å fortelle meg at han blir / er blitt løslatt. Jeg ble ganske sjokkert og googlet navnet med en gang.

Tro ikke på alt du blir fortalt. Han ble i 2000 dømt til 19 års fengsel. Så han kan potensielt slippe ut i 2013 (ifølge Wikipedia om vanlige regler). Det er godt mulig at han har fått permisjoner allerede, men han er ikke løslatt.

Endret av DCG
Lenke til kommentar

Men han vil bli løslatt. Det er ikke noe i veien med det, det er akkurat sånn det skal være. Dessuten vil han selvsagt aldri kunne begå lignende forbrytelser igjen, siden han naturligvis vil bli mistenkt med en gang det skjer noe i nærheten av der han er.

Lenke til kommentar

Men han vil bli løslatt. Det er ikke noe i veien med det, det er akkurat sånn det skal være. Dessuten vil han selvsagt aldri kunne begå lignende forbrytelser igjen, siden han naturligvis vil bli mistenkt med en gang det skjer noe i nærheten av der han er.

Nei, det vil han ikke. Er så liten sjanse for det at det aldri vil skje. Om han så angret og angret og alt det der så vil de bare sette han i forvaring etter forvaring etter forvaring etter de 21 årene har gått.

Lenke til kommentar

Nei, det vil han ikke. Er så liten sjanse for det at det aldri vil skje. Om han så angret og angret og alt det der så vil de bare sette han i forvaring etter forvaring etter forvaring etter de 21 årene har gått.

Det kan være at svaret du siterte gjelder Jan Helge Andersen, han slipper sannsynligvis ut.

Breivik derimot vil nok ikke komme seg ut noen gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...