_sil_ Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Jeg leker meg litt med min nye 50 mm f/1,8. Jeg har lagt merke til at motivet kan få en slags "lysende kant" rundt profilen, spesielt i solfylt vær (selv med sola i ryggen). I tillegg legger det seg en blåaktig tone utenpå/rundt motiver med stor kontrast til bakgrunnen. Jeg sliter litt med å forklare meg her og skulle gjerne hatt et bilde og støtte meg opp i mot, men har slettet bildeeksempler hvor fenomenet opptrer. Er dette et resultat av dårlig kvalitet på objektivet eller er det normalt på lyssterke fastobjektiver? Til vanlig bruker jeg et Canon EF-S 15-85mm F3.5-5.6 IS USM objektiv, og har aldri opplevd lignende under tilsvarende lysforhold. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 (endret) Fenomenet er helt vanlig, men objektivet er ikke kjent for å være spesielt plaget med det. Om du har for mye/mer enn normalt må vi nesten se noen eksempler for å si noe om. http://en.wikipedia....atic_aberration Endret 9. juni 2012 av SirAmp Lenke til kommentar
ulfgre Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 (endret) Bruker dette mye selv og det har endel CA (chromatic aberration ) og color fringing når den er vidåpen. Men det har feks 24mm L også. Har mitt 3dje 50mm 1.8 nå ( ett gittt bort og ett gikk ved kamerapakke salg ) og alle har oppført seg likt. Men mener uansett det er veldig bra objektiv til prisen og på f 2.8 er det meget skarpt og gir flotte farger. Man lærer seg å leve med svakhetene etterhvert Endret 9. juni 2012 av ulfgre Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Det er ganske vanlig når man skyter på stor blender - blender du objektivet litt ned vil fenomenet antageligvis også dempe seg. Lenke til kommentar
_sil_ Skrevet 9. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2012 Takk for svar. Greit å vite at det ikke er helt uvanlig. Det er ikke ofte det opptrer, men innimellom. Jeg synes det er ganske uvant å bruke et såpass lyssterkt fastobjektiv, så det er vel bare noe jeg må forene meg med. Jeg har nok vært litt ivrig på å få liten dybdeskarphet og skyti villt med pip åpen blender. Jeg ser jo i etterkant at det ikke gir særlig gode resultater. Det er virkelig en annen verden med fastoptikk, men når en først "treffer" - blir det vilt bra Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 .. Og hvis du blender ned blir det _dømrade_ skarpt. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Det er virkelig en annen verden med fastoptikk, men når en først "treffer" - blir det vilt bra Velkommen i "klubben" Lenke til kommentar
Duckhunter Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 http://www.elkjop.no/product/foto-og-video/objektiv/EF50MM18/canon-ef-50mm-f-1-8-ii-objektiv Er det dette objektivet det er snakk om her? Er en glad amatør som er på utkikk etter sitt objektiv nr. 2. Har fra før bare kit-objektivet som fulgte med EOS 600D, og var senest idag å så på akkurat dette objektivet, men tenkte at det var for billig og neppe noe bra. Så spørsmålet mitt er om det er er god valuta for pengene eller burde jeg gå opp litt i pris? Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Det er sannsynligvis det objektivt i salg som gir mest valuta for pengene, så kvaliteten (utover byggekvaliteten) ville jeg ikke uroet meg over. Optisk er det svært godt. Lenke til kommentar
Duckhunter Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Ok, takker for svar. Da går jeg for det objektivet Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Dette er noe som kan skje med de fleste objektiver i kontrastrike situasjoner/lysforhold og noe man må leve med. Men et tips når det skjer er å være forsiktig med oppskarpingen og se om en tanke nedjustering av kontrasten demper effekten/problemet. En liten dose fyll-lys og eller skyggelys i råfilbehandlingen kan og av og til dempe noe. Tor Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Ok, takker for svar. Da går jeg for det objektivet Et meget funksjonelt objektiv for de som vil lære seg fotografering, 50mm er et fast objektiv uten zoom så man må bruke hodet mer for og få det riktige utsnittet i bilde. det har også en såpass tynn dybdeskarphet at man burde bruke kun et fokuspunkt for og kunne bestemme selv hvor fokuset skal være. Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 50mm er et fast objektiv uten zoom så man må bruke hodet mer for og få det riktige utsnittet i bilde. Eventuelt i kombinasjon med beina. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 50mm er et fast objektiv uten zoom så man må bruke hodet mer for og få det riktige utsnittet i bilde. Eventuelt i kombinasjon med beina. Bruke beina uten og bruke hodet pleier å gå galt, så en kombinasjon må til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå