Gå til innhold

Til de som vil jobbe som offshore/skips elektriker


Anbefalte innlegg

Hei

 

vet det er flere personer på forumet som spør om offshore jobber hele tiden og veien dit. nå vet jeg om et firma som tar inn ferdig utdannede elektrikere. de vil kunne arbeide på rigger som kommer inn til reperasjon og klassing osv, men også mest på rigger ute i nordsjøen. finner du ut at rigger og tregheten i papirmølla der er for treig så er det nok mulighet for å jobbe skip. enten som nybygg, reparasjon eller service på skip. ordreboken for skip er god i år og godt ut i 2014. firmaet ligger sentralt i bergens området sammen med konsernet som trekker seg ut i utlandet.

 

kontakt meg på PM hvis du er intressert. så sender jeg deg videre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

vet det er flere personer på forumet som spør om offshore jobber hele tiden og veien dit. nå vet jeg om et firma som tar inn ferdig utdannede elektrikere. de vil kunne arbeide på rigger som kommer inn til reperasjon og klassing osv, men også mest på rigger ute i nordsjøen. finner du ut at rigger og tregheten i papirmølla der er for treig så er det nok mulighet for å jobbe skip. enten som nybygg, reparasjon eller service på skip. ordreboken for skip er god i år og godt ut i 2014. firmaet ligger sentralt i bergens området sammen med konsernet som trekker seg ut i utlandet.

 

kontakt meg på PM hvis du er intressert. så sender jeg deg videre.

 

Betaler dettef ormaet sikkerhetskurset til de som blir tatt inn? Eller må dem fikse dette selv?

Kandidatene må og ha EL3069 (tror den het det) eksamen, som omhandler maritim modul.

Lenke til kommentar

ja, bare i eidesvik er det fulle ordrebøker fortiden. 4 , kansje 5 nybygg som kommer ut de neste årene.

 

inkludert en kansje to svære konstruksjonsskip.

du tenker på kontrakter som eidesvik har på oppdrag. jeg tenker på skip som blir bygd ved verft. viss du ser på ordrelista 05.12 så ser du hva verft i norge har av ordre uoffensielt. det er flere rederi som har mange skip som blir bygd nå for tiden. noen bruker forskjellige verft i norge mens andre også bruker verft i utlandet.

 

Hei

 

vet det er flere personer på forumet som spør om offshore jobber hele tiden og veien dit. nå vet jeg om et firma som tar inn ferdig utdannede elektrikere. de vil kunne arbeide på rigger som kommer inn til reperasjon og klassing osv, men også mest på rigger ute i nordsjøen. finner du ut at rigger og tregheten i papirmølla der er for treig så er det nok mulighet for å jobbe skip. enten som nybygg, reparasjon eller service på skip. ordreboken for skip er god i år og godt ut i 2014. firmaet ligger sentralt i bergens området sammen med konsernet som trekker seg ut i utlandet.

 

kontakt meg på PM hvis du er intressert. så sender jeg deg videre.

 

Betaler dettef ormaet sikkerhetskurset til de som blir tatt inn? Eller må dem fikse dette selv?

Kandidatene må og ha EL3069 (tror den het det) eksamen, som omhandler maritim modul.

 

du er nok ikke oppdatert på virkligheten. det er veldig mange som ikke har maritim modul. regjeringen og de andre har ikke bestemt seg for kravene til skipelektriker ennå. de fleste som jobber med skipsbygging har ikke denne eksamen. man har ikke behov for den heller. skal man seile fast på flytende innretning så er det ett krav. seiling og arbeid på rigg i arbeid skal ha sikkerhetskurs. dette kurset er ikke det samme for skip. noen får også unntak til å ta kurset. det er også mange privatpersoner som tar ofel imo 60 med helikoptervelt selv. dette pga det blir lettere å komme seg offshore. jeg vet ikke om firmaet spanderer kurset, men har man det fra før så blir de selvsakt prioritert.

Endret av Sopps
Lenke til kommentar

ja, bare i eidesvik er det fulle ordrebøker fortiden. 4 , kansje 5 nybygg som kommer ut de neste årene.

 

inkludert en kansje to svære konstruksjonsskip.

du tenker på kontrakter som eidesvik har på oppdrag. jeg tenker på skip som blir bygd ved verft. viss du ser på ordrelista 05.12 så ser du hva verft i norge har av ordre uoffensielt. det er flere rederi som har mange skip som blir bygd nå for tiden. noen bruker forskjellige verft i norge mens andre også bruker verft i utlandet.

 

Hei

 

vet det er flere personer på forumet som spør om offshore jobber hele tiden og veien dit. nå vet jeg om et firma som tar inn ferdig utdannede elektrikere. de vil kunne arbeide på rigger som kommer inn til reperasjon og klassing osv, men også mest på rigger ute i nordsjøen. finner du ut at rigger og tregheten i papirmølla der er for treig så er det nok mulighet for å jobbe skip. enten som nybygg, reparasjon eller service på skip. ordreboken for skip er god i år og godt ut i 2014. firmaet ligger sentralt i bergens området sammen med konsernet som trekker seg ut i utlandet.

 

kontakt meg på PM hvis du er intressert. så sender jeg deg videre.

 

Betaler dettef ormaet sikkerhetskurset til de som blir tatt inn? Eller må dem fikse dette selv?

Kandidatene må og ha EL3069 (tror den het det) eksamen, som omhandler maritim modul.

 

du er nok ikke oppdatert på virkligheten. det er veldig mange som ikke har maritim modul. regjeringen og de andre har ikke bestemt seg for kravene til skipelektriker ennå. de fleste som jobber med skipsbygging har ikke denne eksamen. man har ikke behov for den heller. skal man seile fast på flytende innretning så er det ett krav. seiling og arbeid på rigg i arbeid skal ha sikkerhetskurs. dette kurset er ikke det samme for skip. noen får også unntak til å ta kurset. det er også mange privatpersoner som tar ofel imo 60 med helikoptervelt selv. dette pga det blir lettere å komme seg offshore. jeg vet ikke om firmaet spanderer kurset, men har man det fra før så blir de selvsakt prioritert.

 

kurset må du ha.

 

Dersom du seiler som foreksempel elektriker (eller er elektriker på rigg) er du regnet som "sikkerhetsbemanning"... Sikkerhetsbemanning skal ha sikkerhetskurset.

 

Skal du jobbe som skipselekteriker må du og ha eksamen med maritim modul før du kan få assistenplass.

 

Du må og så som assisten fra 3 til 5 mnd før du kan ta over som elektriker alene.

 

Med mindre dette har forandret seg veldig på to år, så er jeg i aller høyeste grad oppdatert på dette jo. Jeg jobber tross alt som seilende personell på båt. Er ikke lenge siden jeg satt å lurte på det med kurs og eksamener selv.

Lenke til kommentar

ja, bare i eidesvik er det fulle ordrebøker fortiden. 4 , kansje 5 nybygg som kommer ut de neste årene.

 

inkludert en kansje to svære konstruksjonsskip.

du tenker på kontrakter som eidesvik har på oppdrag. jeg tenker på skip som blir bygd ved verft. viss du ser på ordrelista 05.12 så ser du hva verft i norge har av ordre uoffensielt. det er flere rederi som har mange skip som blir bygd nå for tiden. noen bruker forskjellige verft i norge mens andre også bruker verft i utlandet.

 

Hei

 

vet det er flere personer på forumet som spør om offshore jobber hele tiden og veien dit. nå vet jeg om et firma som tar inn ferdig utdannede elektrikere. de vil kunne arbeide på rigger som kommer inn til reperasjon og klassing osv, men også mest på rigger ute i nordsjøen. finner du ut at rigger og tregheten i papirmølla der er for treig så er det nok mulighet for å jobbe skip. enten som nybygg, reparasjon eller service på skip. ordreboken for skip er god i år og godt ut i 2014. firmaet ligger sentralt i bergens området sammen med konsernet som trekker seg ut i utlandet.

 

kontakt meg på PM hvis du er intressert. så sender jeg deg videre.

 

Betaler dettef ormaet sikkerhetskurset til de som blir tatt inn? Eller må dem fikse dette selv?

Kandidatene må og ha EL3069 (tror den het det) eksamen, som omhandler maritim modul.

 

du er nok ikke oppdatert på virkligheten. det er veldig mange som ikke har maritim modul. regjeringen og de andre har ikke bestemt seg for kravene til skipelektriker ennå. de fleste som jobber med skipsbygging har ikke denne eksamen. man har ikke behov for den heller. skal man seile fast på flytende innretning så er det ett krav. seiling og arbeid på rigg i arbeid skal ha sikkerhetskurs. dette kurset er ikke det samme for skip. noen får også unntak til å ta kurset. det er også mange privatpersoner som tar ofel imo 60 med helikoptervelt selv. dette pga det blir lettere å komme seg offshore. jeg vet ikke om firmaet spanderer kurset, men har man det fra før så blir de selvsakt prioritert.

 

kurset må du ha.

 

Dersom du seiler som foreksempel elektriker (eller er elektriker på rigg) er du regnet som "sikkerhetsbemanning"... Sikkerhetsbemanning skal ha sikkerhetskurset.

 

Skal du jobbe som skipselekteriker må du og ha eksamen med maritim modul før du kan få assistenplass.

 

Du må og så som assisten fra 3 til 5 mnd før du kan ta over som elektriker alene.

 

Med mindre dette har forandret seg veldig på to år, så er jeg i aller høyeste grad oppdatert på dette jo. Jeg jobber tross alt som seilende personell på båt. Er ikke lenge siden jeg satt å lurte på det med kurs og eksamener selv.

 

hvis du leser det jeg har skreve en gang til så ser du at det er det samme som du skriver. men man trenger ikke å ha eksamen for å jobbe på skipsverft. på service jobber kan man få fritak. fpå flytende innrettninger skal man ha sikkerhetskurs. eksamen må man ha for å vere fast på seilende skip. de som er fast ansatt på rigg må også ha det. de fleste jobber på rigg blir gitt til andre firmaer. dermed seiler ikke de arbeiderne fast.

Lenke til kommentar

ja, bare i eidesvik er det fulle ordrebøker fortiden. 4 , kansje 5 nybygg som kommer ut de neste årene.

 

inkludert en kansje to svære konstruksjonsskip.

du tenker på kontrakter som eidesvik har på oppdrag. jeg tenker på skip som blir bygd ved verft. viss du ser på ordrelista 05.12 så ser du hva verft i norge har av ordre uoffensielt. det er flere rederi som har mange skip som blir bygd nå for tiden. noen bruker forskjellige verft i norge mens andre også bruker verft i utlandet.

 

Hei

 

vet det er flere personer på forumet som spør om offshore jobber hele tiden og veien dit. nå vet jeg om et firma som tar inn ferdig utdannede elektrikere. de vil kunne arbeide på rigger som kommer inn til reperasjon og klassing osv, men også mest på rigger ute i nordsjøen. finner du ut at rigger og tregheten i papirmølla der er for treig så er det nok mulighet for å jobbe skip. enten som nybygg, reparasjon eller service på skip. ordreboken for skip er god i år og godt ut i 2014. firmaet ligger sentralt i bergens området sammen med konsernet som trekker seg ut i utlandet.

 

kontakt meg på PM hvis du er intressert. så sender jeg deg videre.

 

Betaler dettef ormaet sikkerhetskurset til de som blir tatt inn? Eller må dem fikse dette selv?

Kandidatene må og ha EL3069 (tror den het det) eksamen, som omhandler maritim modul.

 

du er nok ikke oppdatert på virkligheten. det er veldig mange som ikke har maritim modul. regjeringen og de andre har ikke bestemt seg for kravene til skipelektriker ennå. de fleste som jobber med skipsbygging har ikke denne eksamen. man har ikke behov for den heller. skal man seile fast på flytende innretning så er det ett krav. seiling og arbeid på rigg i arbeid skal ha sikkerhetskurs. dette kurset er ikke det samme for skip. noen får også unntak til å ta kurset. det er også mange privatpersoner som tar ofel imo 60 med helikoptervelt selv. dette pga det blir lettere å komme seg offshore. jeg vet ikke om firmaet spanderer kurset, men har man det fra før så blir de selvsakt prioritert.

 

kurset må du ha.

 

Dersom du seiler som foreksempel elektriker (eller er elektriker på rigg) er du regnet som "sikkerhetsbemanning"... Sikkerhetsbemanning skal ha sikkerhetskurset.

 

Skal du jobbe som skipselekteriker må du og ha eksamen med maritim modul før du kan få assistenplass.

 

Du må og så som assisten fra 3 til 5 mnd før du kan ta over som elektriker alene.

 

Med mindre dette har forandret seg veldig på to år, så er jeg i aller høyeste grad oppdatert på dette jo. Jeg jobber tross alt som seilende personell på båt. Er ikke lenge siden jeg satt å lurte på det med kurs og eksamener selv.

 

hvis du leser det jeg har skreve en gang til så ser du at det er det samme som du skriver. men man trenger ikke å ha eksamen for å jobbe på skipsverft. på service jobber kan man få fritak. fpå flytende innrettninger skal man ha sikkerhetskurs. eksamen må man ha for å vere fast på seilende skip. de som er fast ansatt på rigg må også ha det. de fleste jobber på rigg blir gitt til andre firmaer. dermed seiler ikke de arbeiderne fast.

 

 

Nå er man igrunn ikke skipselektriker om man jobber på verft da. Det går da under Installatør.

Lenke til kommentar

ja, du skulle bare ha visst. offshore er nok den kjedeligste jobben. elektriker på skip har veldig stort varierende arbeid alt etter hvem som har bygget skipet, alder, type osv. en elektriker sitter der ikke med kaffikoppen hele dagen. det er mye vedlikehold også. sjekklister som skal fylles ut osv. det må bare oppleves før man vet.

 

men du som er har ferdigstillelse på siemens/ABB sine produkter så vet du vell mye om hva elektrikere på skip/offshore gjør.

Lenke til kommentar

ja, du skulle bare ha visst. offshore er nok den kjedeligste jobben. elektriker på skip har veldig stort varierende arbeid alt etter hvem som har bygget skipet, alder, type osv. en elektriker sitter der ikke med kaffikoppen hele dagen. det er mye vedlikehold også. sjekklister som skal fylles ut osv. det må bare oppleves før man vet.

 

men du som er har ferdigstillelse på siemens/ABB sine produkter så vet du vell mye om hva elektrikere på skip/offshore gjør.

 

For det første så jobber jeg hverken for ABB eller Siemens, men jeg er i samme bransje som du er inne på.

Det inntrykket jeg har av riggelektrikere (som til en viss grad kan overføres til skip), er at de har de listene sine over dagsgjøremål, ukesgjøremål, månedsgjøremål osv.

De listene består av vedlikehold, vedlikehold og... vedlikehold. Skifte lyspærer, pumper, lagere etc etc.

 

 

Det skal i rettferdighetens navn nevnes at jeg har møtt noen virkelig oppegående trikkere med systemforståelse, ekte engasjement og genuin interesse over hva de holder på med. Det er alltid et lyspunkt å møte de på jobb, men det er ikke så ofte :)

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

ja, du skulle bare ha visst. offshore er nok den kjedeligste jobben. elektriker på skip har veldig stort varierende arbeid alt etter hvem som har bygget skipet, alder, type osv. en elektriker sitter der ikke med kaffikoppen hele dagen. det er mye vedlikehold også. sjekklister som skal fylles ut osv. det må bare oppleves før man vet.

 

men du som er har ferdigstillelse på siemens/ABB sine produkter så vet du vell mye om hva elektrikere på skip/offshore gjør.

 

For det første så jobber jeg hverken for ABB eller Siemens, men jeg er i samme bransje som du er inne på.

Det inntrykket jeg har av riggelektrikere (som til en viss grad kan overføres til skip), er at de har de listene sine over dagsgjøremål, ukesgjøremål, månedsgjøremål osv.

De listene består av vedlikehold, vedlikehold og... vedlikehold. Skifte lyspærer, pumper, lagere etc etc.

 

I mine ører høres dette ikke ut som noe som fører til personlig eller faglig utvikling. Samtidig, når det (endelig) skjer noe interessant - et problem - som ikke er dekket i gjøremålslistene så ringer de leverandøren (f.eks meg) som må dra halve verden rundt for å løse problemet deres. Det første man da finner ut er som regel at elektrikeren ikke har lest dokumentasjonen engang og dermed ikke helt vet hvordan anlegget fungerer. Noen ganger har jeg reist verden rundt for å endre en verdi på et display eller skru på en liten skrue, for så å dra hele veien tilbake.

 

 

PS:

Det skal i rettferdighetens navn nevnes at jeg har møtt noen virkelig oppegående trikkere med systemforståelse, ekte engasjement og genuin interesse over hva de holder på med. Det er alltid et lyspunkt å møte de på jobb, men det er ikke så ofte :)

 

jeg hadde samme tankene om arbeidet selv inntill broren min startet fast på skip. han gikk riktig nok helt til sjefsjobben for elektrikerne i rederiet. han fikk b.a. et skip bygd av militært verft i kina. det sier seg selv hvordan det skipet var kvalitetsmessig. han og chefen fikk nok av arbeid på den. har ikke seilt i lange perioder seg så jeg vet ikke helt konkret hva du arbeider med, men selvsakt er det mye vedlikehold. broren min selv ble lei av alt reisingen utenlands bare for å oppdatere software og diverse på seilende skip.

 

selv har jeg møtt noen skipselektriker som vet hva de snakker om, men det er få av de. en senior skipselektrikere var jo så gira på å feilsøke at han ikke tenkte seg om hva han gjorde. tok på strømførende ledere og gjorde målinger som ikke hang på greip. han var svensk eller islandsk. det skal sies at de hadde skiftet laderen til mob båten flere ganger iløpet av ett år. da jeg laget til for en second mob stasjon så kunne jeg føle hvor feilen for den gamle mob båten var. skilletrafoen til den gamle båten var 3 ganger så varm som min nye. da hadde den gått på ca 115V over lang tid. at han ikke hadde funnet ut av dette, det er umulig å forstå.

 

PS: må prøve meg igjen jeg da. du er service elektriker/elektroniker hos Ulstein, STX OSV, Havyard eller Wartsila.

Lenke til kommentar

ja, du skulle bare ha visst. offshore er nok den kjedeligste jobben. elektriker på skip har veldig stort varierende arbeid alt etter hvem som har bygget skipet, alder, type osv. en elektriker sitter der ikke med kaffikoppen hele dagen. det er mye vedlikehold også. sjekklister som skal fylles ut osv. det må bare oppleves før man vet.

 

men du som er har ferdigstillelse på siemens/ABB sine produkter så vet du vell mye om hva elektrikere på skip/offshore gjør.

 

For det første så jobber jeg hverken for ABB eller Siemens, men jeg er i samme bransje som du er inne på.

Det inntrykket jeg har av riggelektrikere (som til en viss grad kan overføres til skip), er at de har de listene sine over dagsgjøremål, ukesgjøremål, månedsgjøremål osv.

De listene består av vedlikehold, vedlikehold og... vedlikehold. Skifte lyspærer, pumper, lagere etc etc.

 

I mine ører høres dette ikke ut som noe som fører til personlig eller faglig utvikling. Samtidig, når det (endelig) skjer noe interessant - et problem - som ikke er dekket i gjøremålslistene så ringer de leverandøren (f.eks meg) som må dra halve verden rundt for å løse problemet deres. Det første man da finner ut er som regel at elektrikeren ikke har lest dokumentasjonen engang og dermed ikke helt vet hvordan anlegget fungerer. Noen ganger har jeg reist verden rundt for å endre en verdi på et display eller skru på en liten skrue, for så å dra hele veien tilbake.

 

 

PS:

Det skal i rettferdighetens navn nevnes at jeg har møtt noen virkelig oppegående trikkere med systemforståelse, ekte engasjement og genuin interesse over hva de holder på med. Det er alltid et lyspunkt å møte de på jobb, men det er ikke så ofte :)

 

Hei!

 

Jeg var selv elektriker på bøyelaster i 4 år, inkludert læretid og tid som assistent. Jeg har hørt litt forskjellig om hvordan det kan være på noen skip, fks nybygg som er bygd på gode verft og av gode selskap så kan der være svært lite å gjøre når alle barnesykdommene er vekk.

 

Hverdagen min på bøyelaster var svært annerledes og jeg tror du kan ha fått feil inntrykk. Det gikk ikke en dag omtrent uten at noe sluttet å fungere. Software bugs, jordfeil (som kan føre til alt mellom himmel og jord), og generell breakdown av alt elektrisk, fra svidde motstander på kretskort til motorer som sa takk for seg.

 

Slik det var der jeg jobbet var vedlikeholdslister og rutiner ca 20% av arbeidsdagen, resten gikk med til random breakdowns av det meste. Og da er man også den eneste elektrikeren som er ombord (visst det da ikke er dieselelektrisk fremdriftssystem, det er det 3 stykk av i firmaet jeg jobbet på, der var det også elektriker assistent), så det var 12 timer hardkjør hver eneste dag, utenom i helgene, da var det vell 10 og 8 timer.

 

Så jeg synest det hørest rart ut at man lærer lite på skip om man har en slik arbeidshverdag.

 

På rigg er det vell en papirmølle ifra helvete og ganske mange elektrikere og automatikere ombord, og ved større problem tar dem vell aldri noen kjangser da det er snakk om store summer, så der er det vell kanskje mindre givende å jobbe.

 

Selv skal jeg tilbake til skolebenken nå og ta bachelor i automasjon, og håper på å få jobb som serviceingeniør/reiseingeniør slik jeg får sett litt rundt i verden og kanskje en mer spennende hverdag på jobb.

Lenke til kommentar

Takk for innspill, genetex :)

 

Jeg har visst glemt å nevne at jeg kun er involvert i offshoreskip, og at jeg har tilgode å være ombord en båt som er eldre enn 5 år gammel.

 

Det kan tenkes at livet ombord i en eldre bøyelaster kan fortone seg litt mer hektisk

Lenke til kommentar

ja, du skulle bare ha visst. offshore er nok den kjedeligste jobben. elektriker på skip har veldig stort varierende arbeid alt etter hvem som har bygget skipet, alder, type osv. en elektriker sitter der ikke med kaffikoppen hele dagen. det er mye vedlikehold også. sjekklister som skal fylles ut osv. det må bare oppleves før man vet.

 

men du som er har ferdigstillelse på siemens/ABB sine produkter så vet du vell mye om hva elektrikere på skip/offshore gjør.

 

For det første så jobber jeg hverken for ABB eller Siemens, men jeg er i samme bransje som du er inne på.

Det inntrykket jeg har av riggelektrikere (som til en viss grad kan overføres til skip), er at de har de listene sine over dagsgjøremål, ukesgjøremål, månedsgjøremål osv.

De listene består av vedlikehold, vedlikehold og... vedlikehold. Skifte lyspærer, pumper, lagere etc etc.

 

I mine ører høres dette ikke ut som noe som fører til personlig eller faglig utvikling. Samtidig, når det (endelig) skjer noe interessant - et problem - som ikke er dekket i gjøremålslistene så ringer de leverandøren (f.eks meg) som må dra halve verden rundt for å løse problemet deres. Det første man da finner ut er som regel at elektrikeren ikke har lest dokumentasjonen engang og dermed ikke helt vet hvordan anlegget fungerer. Noen ganger har jeg reist verden rundt for å endre en verdi på et display eller skru på en liten skrue, for så å dra hele veien tilbake.

 

 

PS:

Det skal i rettferdighetens navn nevnes at jeg har møtt noen virkelig oppegående trikkere med systemforståelse, ekte engasjement og genuin interesse over hva de holder på med. Det er alltid et lyspunkt å møte de på jobb, men det er ikke så ofte :)

 

 

Jeg har jobbet på Landbasert service innen bolig og industri, og har jobbet på skipsverft på land.

Har også jobbet offshore på kontraktør siden med ny installasjoner og vedlikehold. Samt noen turer på land ifm nybygg.

Gjort alt fra å stripse og terminere kabler. Til å drive commissioning og systemutprøving på nye installasjoner.

Og nå jobber jeg på operatør siden offshore som vedlikeholdspersonell. Som elektriker/automatiker i .

Og da bytter vi ikke bare lysrør

.

Har også all assistanse til kontrollrom, operatører og kontraktører som er ombord.

Beredskapsfunksjoner ved Nødavstengninger.

Områdeansvar for oppfølging arbeidstillatelser og alt arbeid som skjer i våre områder.

Puncherunder på arbeid utført av leverandører.

Feilsøking når noe ikke virker

med mye mer.

 

Og gang etter gang har jeg tenkt at jeg synes det å jobbe som spesialist på et eller annet område ser forferdelig kjedelig ut. Når man har jobbet med noe lenge nok. Så må det jo minke på utfordringene etterhvert..

Samme type arbeid dag etter dag. "ekspertene" har det iallefall mindre variert i løpet av et år enn de fleske elektrikere har det.

 

Men selv om jeg synes spesialist jobbene ser snevre og kjedelige ut.

Så innebærer sikkert jobbene mer variasjon og utfordringer enn jeg er klar over.

Og det vet jeg, fordi siden jeg ikke jobber med det, så vet jeg heller ikke alt om den jobben..

Lenke til kommentar

ja, du skulle bare ha visst. offshore er nok den kjedeligste jobben. elektriker på skip har veldig stort varierende arbeid alt etter hvem som har bygget skipet, alder, type osv. en elektriker sitter der ikke med kaffikoppen hele dagen. det er mye vedlikehold også. sjekklister som skal fylles ut osv. det må bare oppleves før man vet.

 

men du som er har ferdigstillelse på siemens/ABB sine produkter så vet du vell mye om hva elektrikere på skip/offshore gjør.

 

For det første så jobber jeg hverken for ABB eller Siemens, men jeg er i samme bransje som du er inne på.

Det inntrykket jeg har av riggelektrikere (som til en viss grad kan overføres til skip), er at de har de listene sine over dagsgjøremål, ukesgjøremål, månedsgjøremål osv.

De listene består av vedlikehold, vedlikehold og... vedlikehold. Skifte lyspærer, pumper, lagere etc etc.

 

I mine ører høres dette ikke ut som noe som fører til personlig eller faglig utvikling. Samtidig, når det (endelig) skjer noe interessant - et problem - som ikke er dekket i gjøremålslistene så ringer de leverandøren (f.eks meg) som må dra halve verden rundt for å løse problemet deres. Det første man da finner ut er som regel at elektrikeren ikke har lest dokumentasjonen engang og dermed ikke helt vet hvordan anlegget fungerer. Noen ganger har jeg reist verden rundt for å endre en verdi på et display eller skru på en liten skrue, for så å dra hele veien tilbake.

 

 

PS:

Det skal i rettferdighetens navn nevnes at jeg har møtt noen virkelig oppegående trikkere med systemforståelse, ekte engasjement og genuin interesse over hva de holder på med. Det er alltid et lyspunkt å møte de på jobb, men det er ikke så ofte :)

 

 

Og gang etter gang har jeg tenkt at jeg synes det å jobbe som spesialist på et eller annet område ser forferdelig kjedelig ut. Når man har jobbet med noe lenge nok. Så må det jo minke på utfordringene etterhvert..

Samme type arbeid dag etter dag. "ekspertene" har det iallefall mindre variert i løpet av et år enn de fleske elektrikere har det.

 

Men selv om jeg synes spesialist jobbene ser snevre og kjedelige ut.

Så innebærer sikkert jobbene mer variasjon og utfordringer enn jeg er klar over.

Og det vet jeg, fordi siden jeg ikke jobber med det, så vet jeg heller ikke alt om den jobben..

 

Der har du et veldig godt poeng, som jeg ønsker å adressere.

 

Først og fremst er det veldig avhengig av hvilke typer systemer du er spesialist i og hvor snevert området er. Jeg kan f.eks se for meg at hvis du kun tester PA-anlegg eller ballastsystemer så kan det fort bli samme gamle regla om igjen og om igjen.

 

Selv jobber jeg med kraftproduksjon, altså generatorer, tavler og kraftstyringssystemer. Det jeg kan love deg er at det er uendelig mye rart man kommer borti, og det går aldri en arbeidsperiode uten at det har vært et nytt og interessant problem man aldri har tenkt over før. I tillegg leverer firmaet mitt svært mange andre typer utstyr innen kraftelektronikk, så hvis man blir lei av et felt så kan man bytte til et annet.

 

Et viktig kriterium for meg når jeg ser etter jobbannonser (noe jeg hele tiden gjør, selv om jeg stortrives der jeg er), er at firmaet og produktene jeg skal jobbe med må være interessante og ha mange utfordringer - ikke bare i starten når det er nytt, men også etter 5 år når du tror du kan alt.

 

Jeg legger også merke til at det er veldig få elektrikere på båter som egentlig forstår dieselelektriske anlegg, som altså er det jeg jobber aller mest med. Kanskje det har noe å gjøre med at slike anlegg ikke alltid har vært vektlagt like tungt i utdanningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...