Gå til innhold

Mest brukte kabeltyper


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg prøver å gjøre meg kjent med de kablene (innganger / utganger) som blir mest brukt i hverdagen, men jeg trenger litt hjelp fra dere der ute.

 

Dette har jeg funnet så langt:

 

Ethernet kabel - internett kabel (cat 3-6 er mest vanlig).

HDMI - brukes til overføring av bilder.

USB - tilkoblingsenhet av nyere dato for mus, tastatur o.l.

SCART - gammel tilkoblingsenhet for å få bilde på tv'en (vet ikke om det brukes enda?).

DVI - det som brukes bak på mange PC skjermer for å få bilde fra stasjonær PC'en.

PS2 - gammel tilkoblingsenhet for mus, tastatur o.l. (ble erstattet av USB).

 

Jeg mangler jo selvfølgelig noen kabler her, så det håper jeg dere kan hjelpe meg med. Et eksempel er jo kabler for audio tilkobling.

 

Håper noen der ute kan legge til navn på noen kabler som er mye brukt / eventuelt rette meg hvis jeg har skrevet noe feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, ja det finnes jammen mange forskjellige.

 

Ethernet kabler: Pluggen heter RJ45 og Cat.5e, Cat.6 og Cat6a er det som brukes. Cat. 3 utstyr brukes utelukkende som stigekabel for tele. Cat7 og Cat 7a bruker litt andre plugger.

RJ11 og RJ12 er en lignemde plugg med bare 6 eller 4 ledere.

 

HDMI: Det finnes mange varianter. 1.3, 1.4 + noen fler.

USB: USB-A, USB-B, USB mini, USB mikro. I tillegg har du igså innen USB flere standarder. 2.0, 3.0 + noen fler.

VGA - 15-pinns skjermkabel med pluggtype HDD15. Normalt 3-koakser + lystråder, kan være 5 koakser+noen tråder. HDD15 har samme fysiske mål dom DB9 pluggen (9-pinns D-SUB).

AUDIO: Phono=RCA Som oftest rød og hvit plugg for audio, samt eventuelt gul for video. Alternativt Blå, Grønn og Gul for RGB-videosignal.

Jack: 2,5mm, 3,5mm eller 6,3mm, Mono eller Stereo.

XLR-3 for proff studiolyd, gjerne på linjenivå eller som balansert signal

SPEACON for proff høyttalertilkopling

4mm Bananplugg for stereo høyttalertilkopling hvemme

F-plugg: Koakspluggen du har på parabolhoder og tunere. Med gjenger.

Andre koaksplugger; BNC-plugg, N-plugg, UHF-plugg, SMA-plugg, Revers SMÅ, IEC-antenneplugg (den du plugger inn i TV'en).

 

Uff nei, dette er et håpløst prosjekt. Det finnes mange flere enn dette.

Lenke til kommentar

Du milde mosart! :tease:

 

Det finnes nok mange flere typer enn det du og jeg har nevnt til sammen, men jeg har ingen intensjoner om å lære meg navn og funksjon på alle kabler som finnes.

 

Poenget med denne tråden var egentlig at jeg ville lære meg navnene og funksjonene til de forskjellige kablene som blir MEST brukt i forskjellige hushold.

 

De mest brukte kablene (tilkoblinger) på TV, PC (bærbar og stasjonær), lydanlegg (høyttaler, subwoofer osv) og kanskje til og med hjemmekinoanlegg.

 

De fleste (mest vanlige) av disse tilkoblingene har vel allerede blitt nevnt, men det finnes kanskje noen andre vi har oversett? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...