jack11728 Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Hei, Jeg har kjøpt en ny SSD til games og andre program varer jeg bruker ofte. Det jeg har merket er at ingame så har min FPS droppet minst 30 sammenlignet med før, og veldig ustabilt FPS.. Har nyeste driver fra Nvidia og PC'en er ny installert OS, er det fordi jeg mangler firmware updates o.l på den nye SSD? Asus P6T Deluxe-V2 x58 Intel Core i7-920 2.66GHz MSI Geforce GTX 560Ti 1GB KINGSTON 1333MHz 8GB OCZ Agility 3 120 GB SSD Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Pass på at du har koblet disken til en Intel Sata port - selv om den "bare" støtter SATA2 hastigheter så vil den være mye bedre enn evnt. tredjeparts kontrollere som ofte er fra Marvell. Kontrolleren må også stå i AHCI modus - og ja, siste firmware på disken er meget viktig da dette er en disk som mildt sagt har vært plaget med trøbbel - det blir ofte mye bedre med ny firmware. Det finnes SSD'er som er minst like raske OG driftsikre, f.eks Crucial M4, Plextor M3/M3 Pro, Samsung 830 og Intel 5x0 serien. Lenke til kommentar
jack11728 Skrevet 8. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2012 Som jeg ser så står det at alle 6 SATA port støtter SATA 3 http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1366/P6T_Deluxe_V2/#specifications På storage configuration min har jeg på IDE, må den være på AHCI? Jeg prøvde det istad, men da fikk jeg ikke bootup OS.. Dvs jeg må reformatere OS på nytt og fresh? Jeg har 1 SSD og 2 HDD.. men de kan ikke være på raid0, så jeg har bare merget de to HDD sammen. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 (endret) Du må ikke reinstallere, men det er en fordel - husk å la windows7 ordne partisjonering/formatering når du innstallerer - da er du sikret riktig alignment - som er viktig på SSD'er. Du vil så klart tape hastighet på SATA2 interface, det + at Agility3 som flere andre Sandforce baserte disker er avhengig av komprimerbare data for å yte bra. Hovedkortet støtter bare SATA2 - også kalt SATA 3gbs, SATA3 er 6gbs Endret 8. juni 2012 av PerUlv2 Lenke til kommentar
jack11728 Skrevet 8. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2012 (endret) Men på bildet så har jeg min SATA 3 kabel connected til de to portene som er standalone, og jeg tipper at det er SATA 3 port? Men da jeg oppdaterte firmware på OCZ Agility 3 ved bruk av nyeste toolbox fryser bare pc'n og får opp downloading failed. Er det viktig å oppdatere SSD ETTER du har installert OS? Endret 8. juni 2012 av jack11728 Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Jeg har altid oppdatert de OCZ diskene jeg har vært borti med usb/live-cd. Og hovedkortet ditt støtter nok bare SATA2 (som er 3gbs) - SATA 3 (6gbs) kom først med lga1155 chipset (mener jeg?) hos Intel - er det 6gbs porter på eldre kort så er det Marvell, og de er treigere enn Intel sine 3gbs ;-) Lenke til kommentar
jack11728 Skrevet 8. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2012 Hovedkortet støtter bare SATA2 - også kalt SATA 3gbs, SATA3 er 6gbs Betyr det at jeg har ingen benyttelse verdig siden mobo ikke støtter SATA 3? Er det derfor jeg får FPS issues? Jeg har bare lagt merke til FPS problemer, bortsett fra det så har jeg lagt merke til overføringshastigheten var ikke akkurat sjokkerende bra, ca rundt 180-80 mb\s.. Kanskje det sier seg selv fordi den støtter bare SATA2 Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Du får ikke utnyttet disken til fulle nei, men du skal ikke få FPS drop i spill - den vil fremdeles yte langt bedre enn snurredisker - men som du skjønner er jeg ingen stor tilhenger av Sandforcebaserte SSD'er, og av dem spesielt ikke OCZ - og der er Agility den med mest rusk. Men oppdater firmware med livecd/usb, legg inn Windows på nytt i AHCI modus først og fremst. Lenke til kommentar
jack11728 Skrevet 8. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2012 Men oppdater firmware med livecd/usb, legg inn Windows på nytt i AHCI modus først og fremst. Så du antar at det er firmware som er problemet? Jeg glemte å nevne jeg fikk ingenting med på kjøpe, bare SSD.. Det kom ikke med brackets engang. Er det mulig å laste ned det på USB? Lenke til kommentar
Krei Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Men gammel firmware på SSD eller bruk av suboptimal sata-port kan vanskelig forklare lavere FPS i spill. Det kan virke som noe annet er alvorlig galt.. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Jada, last ned DENNE iso fila - bruk et verktøy for å lage bootable usb, f,eks LILI Men gammel firmware på SSD eller bruk av suboptimal sata-port kan vanskelig forklare lavere FPS i spill. Det kan virke som noe annet er alvorlig galt.. Alvorlig galt er mellomnavnet til disse diskene ;-) Lenke til kommentar
jack11728 Skrevet 8. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2012 Jada, last ned DENNE iso fila - bruk et verktøy for å lage bootable usb, f,eks LILI Men gammel firmware på SSD eller bruk av suboptimal sata-port kan vanskelig forklare lavere FPS i spill. Det kan virke som noe annet er alvorlig galt.. Alvorlig galt er mellomnavnet til disse diskene ;-) Takk, men LILI er til Linux ser det ut som? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Neida - den er til windows - hent ned HER Lenke til kommentar
jack11728 Skrevet 8. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2012 Neida - den er til windows - hent ned HER Ok takk skal du ha Men det er en ting til, hva skal jeg med bootable USB? Skal jeg oppgradere SSD firmware i BIOS, eller under installasjon av OS? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Eller har du OCZ sin offisielle guide HER - bla litt ned for USB biten ;-) Neida - den er til windows - hent ned HER Ok takk skal du ha Men det er en ting til, hva skal jeg med bootable USB? Skal jeg oppgradere SSD firmware i BIOS, eller under installasjon av OS? Oppdater firmware med usb, du får ikke gjort det under innstallering av windows, du får heller ikke gjort det i windows etterpå hvis SSD'en er bootdisk (hvis ikke OCZ har gjort noe med det i det siste da..) Lenke til kommentar
jack11728 Skrevet 8. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2012 Eller har du OCZ sin offisielle guide HER - bla litt ned for USB biten ;-) Neida - den er til windows - hent ned HER Ok takk skal du ha Men det er en ting til, hva skal jeg med bootable USB? Skal jeg oppgradere SSD firmware i BIOS, eller under installasjon av OS? Oppdater firmware med usb, du får ikke gjort det under innstallering av windows, du får heller ikke gjort det i windows etterpå hvis SSD'en er bootdisk (hvis ikke OCZ har gjort noe med det i det siste da..) Tusen takk for alle svar og hjelp, det var veldig dårlig nyhet å høre det med SATA på min mobo.. Akkurat nå har jeg ikke mer penger til å punge ut på et nytt mobo.. Får bare vente litt med det.. Jeg får håpe at firmware fikser poor performance i SSD'en, også vil jeg nevne at jeg bruker SATA 3 6GB/s kabel, kan det være en grunn til reduced performance og FPS reduce in game? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 (endret) Nei så lenge kabelen er i orden, så spiller det ingen rolle. Endret 8. juni 2012 av PerUlv2 Lenke til kommentar
jack11728 Skrevet 8. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2012 Nei så lenge kabelen er i orden, så spiller det ingen rolle. Hvis jeg setter opp AHCI med SSD, har det noen defekt på resten av HDD? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Kommer an på hvordan du har satt dem opp - du kjørte dem som en stor disk? (kalles ofte JBOD) Har du gjort det med windows diskbehandling? Hvis du har brukt windows diskbehanling så vil det ikke spille noen rolle om du kjører i ahci modus. Lenke til kommentar
jack11728 Skrevet 8. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2012 Ja, HDD er satt opp via diskbehandling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå