Gå til innhold

Noen spørsmål.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har noen spørsmål:

1. Hvorfor kommer det både norsk og amerikansk "tastatur layout" øverst til venstre (flaggene) når jeg logger på? Jeg har flere ganger fjernet det amerikanske tastatur layouten ved å klikke den vekk i "tastatur valg" menyen, men den kommer fremdeles opp. Hva kan jeg gjøre?

2. Kan jeg endre "kortnavn" på meg selv (administrator), etter at kontoen er laget?

Jeg har en 12" PB med OSX 10.2.3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Hvorfor kommer det både norsk og amerikansk "tastatur layout" øverst til venstre (flaggene) når jeg logger på? Jeg har flere ganger fjernet det amerikanske tastatur layouten ved å klikke den vekk i "tastatur valg" menyen, men den kommer fremdeles opp. Hva kan jeg gjøre?

Er harddisken din full? Hvor mye plass har du ledig?

Dersom den blir for full kan du oppleve at instillingene blir "nullstilt". :-?

2. Kan jeg endre "kortnavn" på meg selv (administrator), etter at kontoen er laget?

Aner ikke. Men man jo alltids bare lage en ny konto.

:shrug:

Lenke til kommentar

Angående spørsmål to:

Det skal være mulig, men har ikke testet det selv. For å bytte brukernavn på egen bruker må du aktivere rootbrukeren (eller eventuelt lage en annen bruker med Administratorrettigheter). Så må du gå inn i programmet NetInfo, som ligger i Utilities-katalogen. Velg brukeren du skal bytte navn på. Forandre så alle forekomster av gammelt brukernavn til det ønskede (nye). Til slutt må du kopiere/flytte brukerkatlogen (ligger i /Users/ og heter det samme som brukernavnet) til den gamle brukeren til en som heter det samme som den nye brukeren.

Kronglete? Jepp. Dårlig forklart? Mulig. Tror jeg ville testet dette ut på en testbruker, før jeg gjorde det på min egen bruker.

Banner ikke på at det funker ettersom at jeg ikke har testet dette ut selv, men jeg anser sjansene for store :)

Kan legge inn ny melding når/om jeg gjør dette selv.

Lenke til kommentar

Hei.

Det var ikke så vanskelig å gjøre om "kortnavnet". Først må du enable root. Så lager du en helt vanlig ny konto med dine spesifikasjoner. Så kaster du alle mappene i den nye kontoen i spøla. Flytter de gamle mappene over til den nye brukeren. Så logger du inn som root. Åpner terminalen og bruker chwon (tror det var det) kommandoen til å gjøre om rettighetene. Prøv man chwon.

Ang. språk layout var det bakgrunnsbilde som trigget det. tro det eller ei.

Lenke til kommentar

Ja, det er sant.

fra forum.macworld.se:

"Jag har för mig att det stod i macworld för några månader sedan... typ om vald bakgrundsbild har / inte har filändelse väljs US. English som tangentbordslayout... Någon som vet vilket nummer det stod i? "

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...