Gå til innhold

[Løst] Splitte parabol signal fra Canal Digital (en dekoder)

Anbefalte innlegg

Jeg har parabol fra Canal Digital og én dekoder (PVR). Jeg har TV i stua (1.etg) hvor dekoderen står. Fra parabol til dekoder går det to kabler. Jeg har også en TV i kjelleren. Det går en coax kabel ned til TV'en i kjelleren.

Hva slags splitter trenger jeg? Jeg ønsker bare å se den samme TV kanalen oppe som nede, ikke kunne bytte på TV'en nede.

post-213423-0-01346800-1339179190_thumb.png

Jeg har hatt TV signaler ned til kjelleren før, men dette har blitt borte etter noe roting med kabler. Bildet under viser hva slags "split-system" jeg har nå.

post-213423-0-36828000-1339181584_thumb.jpg

post-213423-0-94445700-1339181954_thumb.png

Det er en Televés AV modulator. Skal prøve å forklare dette punktvis:

1. Fra TV'en i 1.etg er det koblet scart-splitter.

2. I denne splitteren går det en scart kabel til dekoderen og en annen videre til en annen scart-splitter hvor rød/hvit kabel er koblet.

3. Fra denne splitteren er rød/hvit kabel koblet til Televés AV modulator

4. I Televés AV modulator er det også koblet en antenne kabel fra den gamle antennen (som ikke kan brukes lenger) og en coax kabel ned til TV'en i kjelleren.

På denne måten har vi sett det samme TV-bildet som på TV'en oppe hvor dekoderen står + da antennen virket så kunne vi se NRK uavhengig av hvilken kanal som stod på dekoderen.

Så spørsmålet som over blir: Hva slags splitter trenger jeg for å få samme bilde på 2 TV'er?

Endret av geekfreak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan antagelig la seg gjøre å splitte antennesignalet, men det vil jo kreve at du har en dekoder til. Og den trenger også et abonnementkort.

Alternativet er å splitte video signalet ut fra dekoder. Det er tydeligvis det som er gjort i det gamle systemet du beskriver.

Da er det flere muligheter, med varierende kvalitet. SCART til modulator betyr at du brukte antenneinngang på TV i kjelleren. Kvaliteten er dårlig, og du får ikke 16:9 signal.

Beste løsning er en HDMI splitter, du må da trekke ny HDMI kabel.

Lenke til kommentar

Alternativet er å splitte video signalet ut fra dekoder. Det er tydeligvis det som er gjort i det gamle systemet du beskriver.

Da er det flere muligheter, med varierende kvalitet. SCART til modulator betyr at du brukte antenneinngang på TV i kjelleren. Kvaliteten er dårlig, og du får ikke 16:9 signal.

Beste løsning er en HDMI splitter, du må da trekke ny HDMI kabel.

Ja, det er video signalet jeg skal splitte. Kabelrøret ned til kjelleren er fullt med COAX og nettverkskabel, så det er ikke plass til HDMI kabel. Men hvis jeg trekker ut COAX kabelen og ned med HDMI kabel så må jeg finne en HDMI kabel hvor jeg kan feste på pluggene/hodene etterpå, og det har jeg ikke funnet. Derfor må jeg nok bruke COAX kabelen?

Hvilken løsning / produkter bør jeg da gå for?

Lenke til kommentar

Tror ikke det finnes noen slik HDMI kabel. Men jeg er ingen ekspert på sike løsninger.

Det er et par alternativer, men det koster:

HDMI over CAT5 (ethernet) kabel. Det kreves en elektronikk-boks i hver ende.

Trådløs HDMI. Har også en boks i hver ende. Video blir komprimert, så kvaliteten er ikke helt på høyde med kablet.

Vet ikke om coax kabel kan brukes til noe. Du kan jo prøve. Ikke sikkert du får noe bilde. Er ofte slik at man har signal på enten HDMI eller SCART, ikke begge samtidig.

Lenke til kommentar

Skal ikke uttale meg om utvalget, det har jeg ikke greie på.

Men ny RF modulator er et skudd i mørket, og vil uansett gi dårlig resultat. Se det siste avsnittet i mitt forrige innlegg, du har antagelig ikke noe signal på SCART. Og da er det nytteløst med RF.

Du må eventuellt velge bort HDMI oppe, og bruke SCART istedet. Da får du et dårlig bilde med store svarte felt oppe og nede, fordi 16:9 ikke er kompatibelt med SCART.

Lenke til kommentar

HDMI over CAT5 (ethernet) kabel. Det kreves en elektronikk-boks i hver ende.

Trenger jeg da en HDMI splitter og så denne? http://www.cableworld.no/hdmi-tilbehoer/hdmi-over-cat5/1080p-hdmi-extender-(hdmi-over-cat5).asp

Mao:

1. HDMI kabel fra dekoder til splitter

2. HDMI kabel fra splitter til TV og til HDMI extender

3. 2xcat5e kabler fra HDMI extender til HDMI extender i kjeller

4. HDMI kabel fra HDMI extender i kjeller til TV

Dette skal fungere?

Lenke til kommentar

Jeg fikk til den gamle løsningen nå. Bruker HDMI signaler på TV'en oppe, men splitter SCART signalene fra dekoder og ned til kjeller. Koblingene mine var ikke feil, men jeg hadde bare tatt på automatisk søk etter kanaler og ikke FININNSTILLING. Da jeg brukte fininnstillingen fikk jeg TV bilde ned.

Men vil gjerne ha HD signaler, så tror jeg går for en HDMI over Cat5e løsningen etterhvert!

Takk for hjelp og tips :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det er ikke plass i kabelrøret til en HDMI plugg, også vil det ikke se bra ut å trekke kabelen andre steder pga. da vil den bli ganske synlig.

Nå går er en coax kabel og en netterverkskabel i kabelrøret, så det er en mulighet å fjerne coax kabelen for å få plass til 2xnettverkskabler for å kjøre HDMI extender over Cat5e. Jeg prøvde å trekke en nettverkskabel i røret nå, hvor det er en nettverkskabel og coax fra før, men det ble så trangt at kabelen røk inni røret, så den får jeg ikke fjernet før jeg evt. tar vekk de andre kablene. Tiltak! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...