amund Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Dette er veldig interessant. Har du noen erfaring med søkemotorer eller bibliotek som er gode utgangspunkt når man skal lage noe slikt? I den gamle versjonen av Prisguide implementerte jeg en del av denne typen filtreringsstøtte ved hjelp av PHP og SQL. Det fungerte, men var verken raskt, elegant eller veldig enkelt å videreutvikle. Det er jo mye vakker søkemotorlogikk i prosjekter som Solr. Vi bruker Solr til flere ting i Mediehuset Tek, og begynner ettervert å få en del erfaring på området, men jeg har aldri jobbet med filtrering slik det er behov for her. I dag bruker vi søkemotor levert av Netsprint (polsk søkemotorselskap). Utenfra minner dette veldig om det jeg ser i Solr og andre Lucene-baserte systemer, men det kan tenkes det ligger noe helt annet i bunn. Vi har alle detaljene om produktene lagret i SQL, og disse eksporteres i dag til Netsprint sin søkeindeks. Det store spørsmålet er hvilke teknologier som er best egnet for å bygge denne typen filtreringer. Har du noen tips? Lenke til kommentar
Millmax Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Jeg registrerer at Teknisk / utvikling virkelig lytter til denne posten og kommer med gode tilbakemeldinger på innspillene som kastes på banen Personlig tror jeg dette er nøkkelen for å lykkes med tjenesteutvikling fremover +1 Respect 3 Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 (endret) Jeg er usikker på om amund svarte meg eller andre, og dette er ikke det beste tidspunktet å komme med fyldig innlegg (hjemme fra byen for litt over en time siden), men jeg har ingen formell kompetanse på søkemotorer eller bibliotek (ennå). Fullførte første år på dataingeniør nå i vår. Men jeg har brukt søkemotorer lenge, har vært en livslang datanerd, og har fått A i begge programmeringsfagene jeg har hatt (Java, og Algoritmer og Datastrukturer). Jeg er også aktiv og engasjert her på forumet og opp mot HW.no, og ønsker at tjenestene er så gode som mulige Det er sikkert mange lesere her som har mer peil og kompetanse enn meg som kan korrigere forslag/påstander om det er noe feil eller mindre lurt i det jeg har sagt. (som er godt mulig) EDIT: Jeg oppfatter det også som veldig positivt at teknisk/admin personell er aktive og svarer i tråden Endret 10. juni 2012 av GullLars Lenke til kommentar
akoch Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Vi har alle detaljene om produktene lagret i SQL, og disse eksporteres i dag til Netsprint sin søkeindeks. Det store spørsmålet er hvilke teknologier som er best egnet for å bygge denne typen filtreringer. Har du noen tips? Det absolutt beste er vel egentlig å bygge sin egen fra starten av. Det man spesielt kan se på da er AJAX og bruk av jQuery plugins som LazyLoad for å ikke belaste nettverk og innlastningstid for mye (dette laster in bilder etterhvert som du scroller). Det tar lenger tid og du må bruke tid på optimisering men det er jo da også det mest optimale. Har jobbet mye med det å lage forskjellige "søkemotorer" fra starten av selv de siste dagene i PHP, hvor jeg bruker AJAX og jQuery lazyload mye. Det tar som sagt mye lenger tid, men det er hvert det i slutten. Noe annet du kan se på er caching av resultater for å redusere innlastingstid, muligens? Er mulig jeg har misforstått noe, men som sagt flere ganger, det optimale er å bygge fra grunnen. Du får full kontroll, men utfodringen er å holde det noe leselig. Lenke til kommentar
amund Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Jeg er usikker på om amund svarte meg eller andre Det var først og fremst et svar til ditt innlegg, men jeg ønsker jo gjerne innspill fra andre om fremgangsmåten videre. Det er helt sikkert mange her inne som har mye erfaring på området, og det at vi kan dele slik kunnskap er noe alle lærer av :-) Lenke til kommentar
WhiteFire Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Dere kan jo forsøke ElasticSearch! Lenke til kommentar
amund Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Det absolutt beste er vel egentlig å bygge sin egen fra starten av. Det man spesielt kan se på da er AJAX og bruk av jQuery plugins som LazyLoad for å ikke belaste nettverk og innlastningstid for mye (dette laster in bilder etterhvert som du scroller). Det er nok ingen tvil om at man har et mest fleksibelt utgangspunkt om man bygger alt fra scratch, men jeg vet at det også finnes mye teknologi der ute som er meget bra, og som sannsynligvis vil være langt mer gjennomarbeidet enn en egenutviklet løsning vil bli. Derfor er jeg også veldig interessert i tips til hva man bør kikke på (eller holde seg unna). Søkemotoren i Prisguide v1 var som sagt skrevet i PHP og baserte seg på SQL-spørringer og kanskje noe PHP-logikk (husker ikke alle detaljene) for å filtrere og sortere resultater helt til slutt. Det fungerte greit, men ytelsesmessig var det ikke det helt store. Bruker man en søkemotor slik som Fast, Lucene eller Solr vil man få helt andre hastigheter på resultatene, og man får masse "gratis" funksjonalitet som man ellers må skrive selv. Enkelte av våre tjenester er basert på AJAX-loading, og vi har også kikket litt på Lazyloading. Dette handler jo mer om hvordan presentasjonen skal foregå, men har absolutt påvirkning på ytelse. Det vi imidlertid ser at vi ofte opplever nettsider som bruker lazyloading som mindre brukervennlig i enkelte sammenhenger. Spesielt gjelder dette hvis man har treg nettlinje. Når jeg laster en webside vil jeg mye heller at bildene lenger ned på siden lastes mens jeg leser første del, enn at nettleseren venter med å laste resten av bildene til jeg scroller nedover. Så lenge jeg ikke betaler per MB datatrafikk ser jeg rett og slett ikke helt hensikten :-) Ser at jeg skal bruke dagen på research rundt dette. Vi har diskutert litt internt, og ser mange fordeler ved å ha bedre kontroll på selve søkemotorlogikken internt fremfor å ha dette outsourcet til et eksternt selskap. Det betyr også at vi må sette oss inn i en del ny teknologi og må lære oss mye nytt. Dere kan jo forsøke ElasticSearch! Spennende! Har du noen erfaring med denne motoren? EDIT: Ser at den også er basert på Lucene slik Solr er. *lese videre* Lenke til kommentar
WhiteFire Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Har jobbet en del med den. Tror PHP-api'ene har modnet litt også. Bruker solr og MongoDB i bunn så vidt jeg husker. Har implementert ElasticSearch på et av Norges største nettsteder og det fungerer utmerket! Lenke til kommentar
g6wkFV6yfl_ Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Dere burde heller fokusert på å få inn flere butikker og produkter. Dette er hovedgrunnen til at jeg bruker prisjakt.no i stedet for prisguide. Det jeg ikke liker ved prisjakt, er at butikker må betale for å ha lenker til produktet (dvs. du må gå til butikkens side og søke opp manuelt), så her har dere en sjanse til å danke ut konkurrenten. Lenke til kommentar
amund Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Har jobbet en del med den. Tror PHP-api'ene har modnet litt også. Bruker solr og MongoDB i bunn så vidt jeg husker. Har implementert ElasticSearch på et av Norges største nettsteder og det fungerer utmerket! Skal absolutt ta en titt på dette. Tipper det er uproblematisk at vi har MySQL i bunn, og at vi dermed kan slippe MongoDB. Har ikke noen motforestillinger mot MongoDB altså, men vil av driftshensyn ha færrest mulig ulike teknologier. Dere burde heller fokusert på å få inn flere butikker og produkter. Dette er hovedgrunnen til at jeg bruker prisjakt.no i stedet for prisguide. Har du noen konkrete eksempler på butikker som du gjerne skulle sett i Prisguide? Vi har 70 butikker med i prissammenligningen i dag og jobber kontinuerlig med å få inn nye butikker på markedet. Vi ser jo også at en noen butikker går konkurs eller legger ned fra tid til annen, så antallet butikker i Prisguide har vært ganske likt de siste årene selv om noen har kommet og gått. Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Jeg brukte prisguiden tidligere men etter att prisjakt.no kom må jeg si jeg synes den er mye bedre Mye ryddigere oppsett og flere produkter vises i søket. Slik det er nå syns jeg att prisguiden fremstår som utdatert... En annen ting er også att prisjakt har veldig god app. til Nokia Belle, det har ikke prisguiden såvidt jeg vet.. Jeg har bestillt meg ny Nokia Belle mobil og kommer til å bruke den på den også Lenke til kommentar
amund Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Slik det er nå syns jeg att prisguiden fremstår som utdatert... Hva er dårlig og hvordan kan vi gjøre tjenesten bedre? Hva ville du fokusert på hvis du skulle lage den beste prissammenligningstjenesten i Norge? En annen ting er også att prisjakt har veldig god app. til Nokia Belle, det har ikke prisguiden såvidt jeg vet.. Jeg har bestillt meg ny Nokia Belle mobil og kommer til å bruke den på den også Jeg mener det er smartere av oss å bruke tiden på å gjøre web-versjonen av Prisguide bedre fremfor å lage en app. Det er tidkrevende å lage apps, og vi må lage den i mange versjoner for å tilpasse oss de ulike plattformene, samtidig som vi ser at det er SÅ mye bra vi kan lage i web-versjonen med langt mindre innsats. Selvfølgelig skulle jeg gjerne sett at vi gjorde alt, men utvikling av web-tjenester handler i stor grad om prioriteringer. Det er alltid uendelig mye man kan gjøre, men det er ikke alt som er lønnsomt og det er dessverre ikke slik at vi har uendelig med utviklingsressurser. Vi har jobbet en del med et enkelt API og flere har fått tilgang til API-et for å integrere Prisguide på sine sider eller lage egne søkemotorer. Dette API-et kan man også bruke til å lage apps til mobiltelefoner, og det kan være at dette er veien å gå. Det finnes jo utrolig mange dyktige app-utviklere der ute som vil ha langt mer erfaring med de ulike mobilplattformene enn det vi har. 1 Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Eneste jeg bruker prisguide til er å kontrollsjekke prisene, virker som om prisguide oppdateres oftere (flere ganger til dagen?) enn prisjakt (en gang i døgnet?). Grunn? Mangel på detaljsøk. F.eks søke på bærbare datamaskiner med en spesifikk prosessor eller GPU type. Eller f.eks maskiner med matt skjermoverflate. Eller en SSD med størrelse x til x og makspris per GB på x kr. Prisjakt kan man luke ut omtrent alt man ikke er ikke er interessert i og kun få de resultatene som er relevante. Prisguide er ikke i nærheten en gang på dette. 1 Lenke til kommentar
amund Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Grunn? Mangel på detaljsøk. F.eks søke på bærbare datamaskiner med en spesifikk prosessor eller GPU type. Eller f.eks maskiner med matt skjermoverflate. Eller en SSD med størrelse x til x og makspris per GB på x kr. Dette må vi helt klart gjøre noe med. Vi må ta en grundig evaluering av om dagens løsning kan forbedres, eller om vi skal se på alternativ søketeknologi for å gjøre filtreringen i Prisguide bedre. Jeg har fått veldig mange gode innspill og nyttige tips i denne tråden, og må rette en STOR TAKK til alle som har bidratt. Det er utrolig moro å høre deres meninger, og det er også veldig inspirerende i forhold til å forbedre Prisguide. Lenke til kommentar
g6wkFV6yfl_ Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Et par rasker eksempler hvor prisjakt er bedre enn prisguide (finner generelt prisjakt mye bedre på ting som spill og film): Dead Space: prisjakt: 3 korrekte priser. http://www.prisjakt....ct.php?p=281477 prisguide: 1 korrekte pris. http://www.prisguide...ead-space-80923 Dark Souls: prisjakt: 11 butikker. http://www.prisjakt....ct.php?p=821113 prisguide: produkt finnes ikke Streacom F1C prisjakt: 9 butikker. http://www.prisjakt....ct.php?p=990195 prisguide: 4 butikker, hvor 2 gjelder feil produkt. http://www.prisguide...acom-f1c-154914 Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Det er hovedsaklig to ting jeg savner med Prisguiden: 1: Fleksible filtre. Jeg vil ha mulighet til å velge ikke bare bestente filtre, men å sette søkeområdet selv, enten med "bare", "fra-til", "under" eller "over". 2: Rapportering. Hvis det under et produkt kommer inn pris på noe annet, hadde det vært fint med en knapp som man kan trykke på for å sende inn et varsel til rette vedkommende. Eks: ved å gå inn på en bestemt type optikk, så kommer prisen på solblender fra en butikk med på listen. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 (endret) +1 for en knapp for å raportere feil søkeresultater (og/eller feil i data om produktene som er listet). Det burde være rimelig kjapt og enkelt å legge til. Endret 10. juni 2012 av GullLars 1 Lenke til kommentar
amund Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Et par rasker eksempler hvor prisjakt er bedre enn prisguide (finner generelt prisjakt mye bedre på ting som spill og film): Spill og film har helt klart ikke vært vår sterke side. Gamer.no har jo en gedigen spilldatabase, men vi har ikke fått koblet opp Prisguide mot denne databasen slik at vi kan bruke de samme dataene. Ganske teit :/ Dead Space: Har rettet søkekriteriene våre her nå. Det har kommet to oppfølgere i ettertid som hadde sneket seg inn på lista.. Dark Souls: Dukker opp her etterhvert: https://prisguiden.no/produkt/161039 Streacom F1C Her er det flere modellbetegnelser som skapte trøbbel for søkekriteriene. Butikkene kaller den "F1C", "F1CB" og "F1C-B". Har fikset opp i dette nå. Det er hovedsaklig to ting jeg savner med Prisguiden: 1: Fleksible filtre. Jeg vil ha mulighet til å velge ikke bare bestente filtre, men å sette søkeområdet selv, enten med "bare", "fra-til", "under" eller "over". Ser at flere ønsker seg bedre funksjonalitet rundt dette, og dette er noe vi helt klart skal se nærmere på. Som nevnt tidligere er vi litt i tvil om vi bør oppdatere dagens søkemotor, eller om vi skal bygge den på nytt. Begge deler har sine klare fordeler og ulemper.. 2: Rapportering. Hvis det under et produkt kommer inn pris på noe annet, hadde det vært fint med en knapp som man kan trykke på for å sende inn et varsel til rette vedkommende. Eks: ved å gå inn på en bestemt type optikk, så kommer prisen på solblender fra en butikk med på listen. Vi har en knapp som heter "Tips oss" på hver produktside. Det holder i massevis at du skriver to ord til oss om du finner feil, så skal vi rette opp. +1 for en knapp for å raportere feil søkeresultater (og/eller feil i data om produktene som er listet). Det burde være rimelig kjapt og enkelt å legge til. Hm.. Jeg trodde denne lenken var godt synlig jeg, men så feil kan vi altså ta. Dette skal vi få gjort noe med i morgen. "Tips oss" skal være lett å finne. Bør den hete noe annet i stedet? "Rapportér" eller "Tips om feil"? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Jeg fant den nå. Den var helt i bunn der ja. Ut fra konteksten den står i nå ville jeg tolket det som å rapportere feil/buggs på siden, og ikke nødvendigvis søk eller produkter. URL'en sier /support?caseType=Niche_PrisGuiden_PriceProductError Ville det blitt rotete eller stygt å ha det som en knapp/link i toppen av søket ved siden av antallet treff? F.eks. Sorter etter: [drop-down] (Sortert etter antall visninger) ___ [tall] treff ___ rapporter feil treff. Det er da entydig og godt synlig, og kanskje lavere terskel for å raportere feil treff. Jeg har ikke mye peil å layout design sånn sett, så det er godt mulig det er ikke er et godt forslag utseende messig Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Et par rasker eksempler hvor prisjakt er bedre enn prisguide (finner generelt prisjakt mye bedre på ting som spill og film): Spill og og spesielt film er dessverre noe som har vært nedprioritert, men vi har gjort endel grep for at slikt skal bli en slutt på. Alt nytt skal være inne fortrinnsvis før det er kommet i butikken (så kan man sette seg opp på prisvarsling), og i verste fall veldig kort tid etterpå. Nå får vi inn tusenvis av produkter i måneden fremfor hundrevis - så her er det blitt forbedringer den siste tiden. For nye produkter - også i spill og film - er nå rutinene på plass slik at det skal dukke raskt opp. I tillegg tetter vi enkelte "produkthull" som har oppstått grunnet for dårlig arbeid tidligere. Det er derimot ikke godt nok før brukere slipper å måtte påpeke at produkter mangler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå