Windowsbuildgeek Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 (endret) Hei! Har nettopp byttet ut alle komponentene i en 1998 Packard Bell maskin, inkludert hovedkortet. Er altså bare selve kabinettet som er originalt. Problemet mitt er at påknappen eller "Power" ikke virker. Ingenting skjer når jeg forsøker å skru på maskinen. Jeg tror dette kommer av "headeren" eller hva det heter. Den har ikke kontakt med hovedkortet. Det er ikke like mange "pinner" på hovedkort-headeren som på strøm/Power-headeren. Klarer likevel å få headeren på plass (men da er noen pinner utenfor) Dette er første gangen jeg noen gang har bygget eller oppgradert en maskin. Håper dere skjønner problemet!! Endret 8. juni 2012 av Windowsbuildgeek Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 ta og sjekk om selve startknappen virker da. Kan være det er noe tull med den. Om du sjekker med et multimeter så burde du få en temmelig god peiling på om den virker eller ikke. Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Mest sannsynlig så er det ei spesial kobling mellom kabinett og hovedkort i den pc'n.. og du må da lage noe koblinger selv.. Det letteste er å få tak i kabler fra et eller annet standard kabinett, og ikke en ferdig pc.. og da enten bytte ut leds og power knapp i det du har, eller klippe kablene og koble på kablene fra et standard kabinett Litt dårlig forklart, men håper du skjønner hva jeg mener Lenke til kommentar
Windowsbuildgeek Skrevet 9. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2012 (endret) Klarte å fikse problemet, var nok bare jeg som ikke hadde festet kabelen skikkelig/feil vei, og litt dårlig kontakt.Tilslutt gikk det i hvert fall! Nå dukker imidlertid et nytt problem opp, CPU,en ser ut til å bli overopphetet kraftig. I UEFI-BIOS står det at CPU temperaturen er på 95 Grader, og den skal være helst være under 60 tror jeg. Etter et minutt slår maskinen seg av, av og til vil skjermen virke av og til ikke. Jeg vet at viften fungerer ordentlig, da jeg på første oppstart tok et raskt overblikk inne i kabinettet. På Asrock sin hjemmeside (Jeg har Asrock X79 Extreme 4-M som hovedkort) står det at for at hovedkortet skal være kompatibelt med akkurat denne CPU'en må jeg oppgradere UEFI til 1.80. Jeg har lastet ned oppdateringen på minnepinne som jeg skal bruke Smart Flash eller noe lignende i UEFI for å oppdatere. Problemet er at jeg er redd for å ødelegge hovedkortet og CPU, da jeg ikke vet om CPU er overopphetet eller ikke. Om maskinen slår seg av etter ett minutt og oppdatering ikke er kommet i mål, kan hovedkortet bli ødelagt. Er det mulig at jeg kanskje må ta ut CPU, oppgradere og så sette inn igjen? Vær så snill og hjelp!! Har forresten lest at det kort og godt er ganske umulig at CPU'en kan bli 95 Grader. Endret 9. juni 2012 av Windowsbuildgeek Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Sjekk at cpukjøler har god kontakt med cpu. Det du beskriver tyder nemlig på dårlig kontakt. Og kjører du med orginal kjøler for guds skyld skaff deg en tredjeparts cpu kjøler. De kjølerene Intel sender med cpu er kun brukendes å bruke som lodd. Lenke til kommentar
Windowsbuildgeek Skrevet 9. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2012 (endret) Sjekk at cpukjøler har god kontakt med cpu. Det du beskriver tyder nemlig på dårlig kontakt. Og kjører du med orginal kjøler for guds skyld skaff deg en tredjeparts cpu kjøler. De kjølerene Intel sender med cpu er kun brukendes å bruke som lodd. Bruker en Intel kjøler, men følgte ikke med noen kjøler til i7, så bruker en kjøler fra i5. Det har vel ikke noe å si at den ikke følgte med på i7, det er vel samme kjøleren på i5 og i7? Endret 9. juni 2012 av Windowsbuildgeek Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 (endret) Sender intel med kjøler til sine socket2011 cpuer da? Har du sjekket at det er kjølepasta mellom cpu og kjøler? og om du bruker kjøler fra en i5 passer denne som den skal på et socket2011 hovedkort da? Endret 9. juni 2012 av Handl3vogn Lenke til kommentar
Windowsbuildgeek Skrevet 9. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2012 (endret) Sender intel med kjøler til sine socket2011 cpuer da? Har du sjekket at det er kjølepasta mellom cpu og kjøler? og om du bruker kjøler fra en i5 passer denne som den skal på et socket2011 hovedkort da? Er en kjøler fra i5 som ikke er Socket 2011, men den passer likevel og snurrer rundt i god fart. Kjølepasta har jeg fått opplyst at ikke skal være nødvendig (skal gå uten) Det ligger noe under kjøleren som ser ut som kjølepasta, men er dessverre ikke sikker. Første gnagen jeg oppgraderer en maskin! Endret 9. juni 2012 av Windowsbuildgeek Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Om kjøleren din er ny så pleier det og følge med thermal pad under som du ikke trenger og bytte. men så fort du har hatt av kjøleren igjen bør du rense bort den thermal paden og erstatte den med kjølepasta. Lenke til kommentar
Windowsbuildgeek Skrevet 9. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2012 Om kjøleren din er ny så pleier det og følge med thermal pad under som du ikke trenger og bytte. men så fort du har hatt av kjøleren igjen bør du rense bort den thermal paden og erstatte den med kjølepasta. Ja, men er det altså kjøleren som er problemet, når den ser ut til å virke? Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Det er ikke sikkert i5 kjøleren er dimensjonert for å kunne kjøle ned en i7 heller, spesielt ikke om det er en orginal intel kjøler. Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Om kjøleren din er ny så pleier det og følge med thermal pad under som du ikke trenger og bytte. men så fort du har hatt av kjøleren igjen bør du rense bort den thermal paden og erstatte den med kjølepasta. Ja, men er det altså kjøleren som er problemet, når den ser ut til å virke? Det kan jo virker slik når du hovedkortet raporterer 95C og at den skrur seg av slik den skal gjøre for og ikke brenne opp cpuen. Lenke til kommentar
Windowsbuildgeek Skrevet 9. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2012 (endret) Det er ikke sikkert i5 kjøleren er dimensjonert for å kunne kjøle ned en i7 heller, spesielt ikke om det er en orginal intel kjøler. Dere tror ikke at det er UEFI som må oppdateres? Asrock's hjemmeside sier at UEFI må oppgraderes for at denne prosessoren skal virke http://www.asrock.co...s.asp?Model=X79 (Velg Extreme 4-M og prosessor seksjonen) Jeg har i7-3820 Endret 9. juni 2012 av Windowsbuildgeek Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Nei jeg trur ikke det er problemet. og om det er problemet så blir det jo vanskelig og få oppdatert uefi uten at du har et stabilt system. for tar du ut cpuen så får du ikke bilde på skjermen i det hele tatt. Noe som jeg også trur ville skjedd om uefi ikke støttet cpuen. Lenke til kommentar
Windowsbuildgeek Skrevet 9. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2012 (endret) Nei jeg trur ikke det er problemet. og om det er problemet så blir det jo vanskelig og få oppdatert uefi uten at du har et stabilt system. for tar du ut cpuen så får du ikke bilde på skjermen i det hele tatt. Noe som jeg også trur ville skjedd om uefi ikke støttet cpuen. OK, Takk!, men det er også bare av og til jeg får bilde på skjermen. Men det kan ha noe med instilingene osv Er dette en grei kjøler? http://www.multicom....100871/p4410977 (Tror den skal passe) Er den enkel å feste? I brukermanualen står det at prosessor-viften skal festes med skruer, men ser at denne har et slags klemmefeste. Jeg har som tidligere sagt et Asrock X79 Extreme 4-M hovedkort. Så egentlig blir vel spørsmålet: Passer denne med hovedkortet, eller er den for stor? Endret 9. juni 2012 av Windowsbuildgeek Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 (endret) Den passer sikkert men du må antagelig skru på noe feste greier bak på hovedkortet og bruke de. Enkleste hadde vært om du kjøpte cpukjøler med orginalt feste til socket 2011 her er et eksempel http://www.komplett....aspx?sku=656313 Ser ut som det er ganske enkel montering av den cpu kjøleren du linka til på et socket 2011 hovedkort. http://www.coolermaster.com/upload/download/702/files/Hyper%20412%20series-English_Manual-0902.pdf Endret 9. juni 2012 av Handl3vogn Lenke til kommentar
Windowsbuildgeek Skrevet 9. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2012 (endret) Den passer sikkert men du må antagelig skru på noe feste greier bak på hovedkortet og bruke de. Enkleste hadde vært om du kjøpte cpukjøler med orginalt feste til socket 2011 her er et eksempel http://www.komplett....aspx?sku=656313 Ser ut som det er ganske enkel montering av den cpu kjøleren du linka til på et socket 2011 hovedkort. http://www.coolermas...Manual-0902.pdf Takk for svar! Det ser nok ut til at standardkjøleren som du linker til vil være enklest for meg. Kan jo eventuelt kjøpe en sterkere/bedre kjøler ved en senere anledning! Men trenger jeg virkelig kjølepasta og følger det med? EDIT: Fant ut at kjølepasta følger med på undersiden av kjøleren! Endret 9. juni 2012 av Windowsbuildgeek Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå