Gå til innhold

[Løst] Hvilken utdanning skal jeg ta?

Vuz'

Anbefalte innlegg

Ååh, så om jeg ikke er den søkeren med lavest poengsum, kommer jeg inn? :)

Om jeg fortsetter med de karakterene på videregående, som jeg har nå, så håper jeg at jeg kommer inn. Ligger rundt på 4.5 i snitt :)

Men er NTNU en skole som er verdt å gå på? Siden jeg bor ca 10. timer fra Trondheim. Så jeg lurer på om den finnes noen skoler i Bergen som er like gode som i NTNU? Og så jeg bor bare 3 timer fra Begren.

Som regel flytter man for å gå på universitetet (det gjorde jeg i alle fall). Ja, det finnes en skole i Bergen som er like god som NTNU, men ikke på ingeniørfag. Universitetet i Bergen er en bra skole, men tilbyr ingen ingeniørfag.

Høgskolen i Bergen tilbyr derimot dette studiet: http://www.hib.no/st...sp?studieID=EEL

NTNU er uansett den fremste skolen i Norge på ingeniørfag.

Høgskolen i bergen krever 180 studiepoeng, menst NTNU var ca 48 skolepoeng, hva er forskjellen på studie- og skolepoeng?

Og på høgskolen i bergen stod det at tilleggskrava er: Matematikk R1 + R2 og Fysikk 1, men problemet er at jeg ikke så flink i matte, og R matte er vel den vanskeligste på videregående?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høgskolen i Bergen krever ikke 180 studiepoeng. Graden er på 180 studiepoeng. Graden på NTNU er på 300 studiepoeng. 60 studiepoeng tilsvarer et år med studier. At en grad er på 180 studiepoeng betyr at den utgjør 3 år med fulltidsstudier, mens 300 utgjør 5 år. På Høgskolen i Bergen får man en bachelorgrad på 3 år, som man kan bygge på med 2 år med videre studier for å få en mastergrad. På NTNU tar man heller en mastergrad på 5 år.

Skolepoeng = (karaktersnittet ditt)*10 + realfagspoeng osv.

For å bli ingeniør må man ha R-matten på videregående, samt fysikk. Det er den "vanskeligste" matten som du sier. Hvis du ikke er så flink i matte og har lyst til å bli ingeniør er det ikke så mye annet å si enn at du må bli flinkere, jobbe mer og alt det der.

Lenke til kommentar

Aha! Jeg vil takke deg for den hjelpen jeg har fått av deg, og kan si at jeg har blitt en del klokere på at det det jeg virkelig vil gå. :D

Jeg vil også takke alle andre som har hjulpet meg, setter stor pris på det! :D

Nå som jeg har fått svar på det jeg lurte på, setter jeg innlegget som løst. :)

Lenke til kommentar

Høgskolen i Bergen krever ikke 180 studiepoeng. Graden er på 180 studiepoeng. Graden på NTNU er på 300 studiepoeng. 60 studiepoeng tilsvarer et år med studier. At en grad er på 180 studiepoeng betyr at den utgjør 3 år med fulltidsstudier, mens 300 utgjør 5 år. På Høgskolen i Bergen får man en bachelorgrad på 3 år, som man kan bygge på med 2 år med videre studier for å få en mastergrad. På NTNU tar man heller en mastergrad på 5 år.

Skolepoeng = (karaktersnittet ditt)*10 + realfagspoeng osv.

For å bli ingeniør må man ha R-matten på videregående, samt fysikk. Det er den "vanskeligste" matten som du sier. Hvis du ikke er så flink i matte og har lyst til å bli ingeniør er det ikke så mye annet å si enn at du må bli flinkere, jobbe mer og alt det der.

og forresten, burde jeg velge allmenn eller elektro på videregående?

Lenke til kommentar

I stedet for å kjede deg i 3 år på allmenn kan du gå 1 år elektro, 1 år IKT eller data og elektronikk og så ta allmenn påbygg siste året. Du ender opp med de samme papirene til slutt bare at du faktisk har lært noe de to første årene :)

Du begynner som IT-lærling i August? Hva slags lønn tror du man kan forvente ved begynnersteget der?

Lenke til kommentar

I stedet for å kjede deg i 3 år på allmenn kan du gå 1 år elektro, 1 år IKT eller data og elektronikk og så ta allmenn påbygg siste året. Du ender opp med de samme papirene til slutt bare at du faktisk har lært noe de to første årene :)

Mer hensiktsmessig er vel å ta forkurs for ingeniører istedenfor påbygg (tar like lang tid, men man kvalifiserer automatisk til ingeniørstudier etter at det er fullført). Uansett tror jeg det er bedre å realfagslinje på allmenn med full last av realfag. Jeg gikk realfag på allmenn og uten at jeg helt vet hvordan det er på forkurset tipper jeg det er lettere å ta R1, R2, Fysikk 1 og Fysikk 2 over to år enn å ta det intensivt over ett år på forkurset. Man får mer tid til å modne i fagene liksom. Det er uansett noe som folk opplever svært forskjellig.

Lenke til kommentar

Du begynner som IT-lærling i August? Hva slags lønn tror du man kan forvente ved begynnersteget der?

Du øker i lønn hvert halvår. 30%, 40%, 60% så 80% det siste halvåret. Så det blir ikke noe særlig det første året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...