Gå til innhold

[Løst] Hvilken utdanning skal jeg ta?

Vuz'

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg går nå i 9.klasse, og noe jeg tenker voldsomt på, er nettopp hva jeg skal utdanne meg som. Det som interesserer meg er data, tv og egentlig de fleste elektroniske ting.

Hva må jeg utdanne meg dersom jeg vil jobbe med å utvikle tv'er, data'er o.l?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil utvilke elektronikk er nok en mastergrad en fin start (vet ikke i hva, jeg gikk yrkesfag). Men hvis du vil fikse elektronokk kan du utdanne deg som serviceelektroniker. 1år elektro, 1år data & elektronok og et valgfritt andre år med data & elektronikk. (Var ihvertfall slik før). Og til slutt 2 år som lærling.

Endret av Bibow
Lenke til kommentar

Hvis du vil utvilke elektronikk er nok en mastergrad en fin start (vet ikke i hva, jeg gikk yrkesfag). Men hvis du vil fikse elektronokk kan du utdanne deg som serviceelektroniker. 1år elektro, 1år data & elektronok og et valgfritt andre år med data & elektronikk. (Var ihvertfall slik før). Og til slutt 2 år som lærling.

Hvilken utdanning har du? tror nok ikke jeg vil fikse elektronikk, har mest lyst til å utvikle.

Så da blir det Hardware :)

Endret av Vuz'
Lenke til kommentar

Hva vil du utvikle? Hardware eller software?

Jeg har prøvd meg på å utvikle software, men det var ikke noe for meg. Å utvikle hardware er noe jeg har interessert meg for lenge. Og noe jeg lenge har lurt på er hvordan hardware fungerer, f.eks hvordan ett skjermkort klarer å få fram ett bilde på en skjerm?

Nei. Jeg blir IT-tekniker, skal du bli service elektroniker må du gå data og elekronik VG2 og serviceelektronikk VG3 (hvis det finnes enda. er litt usikker)

Aaah, og hva gjør man som IT-tekniker?Jeg har søkt rundt på nettet, og har enda ikke funnet ut hvilken utdanning jeg burde ta om jeg vil utvikle hardware og den slags.

Lenke til kommentar

Du finner lite, for det er ikke akkurat den mest attraktive utdannelse. Lønna er heller ikke den beste. Sikkert morro og innholdsrikt, men det veit jeg ingenting om.

Hvis du virkelig vil jobbe med ting innen elektronikk, data, tv, osv. Start på SSP (aka, allmenn) på videregående, få deg gode karakterer. Så har man utdannelser som Kommunikasjonsingenør, Elektroningenør, Programmvareutvikler, Informasjonssikkerhet, Dataingenør, Datateknikk, osv.

Lenke til kommentar

Vet du hva lønnen sånn ca ligger på?

Jeg har lenge ønsket å drive meg å bygge data, tv,'er, osv. Så jeg renker egentlig med at det er det jeg vil :p Men vet du hvilken av de utdannelsene du nevnte ovenfor jeg burde velge om det er det jeg vil drive på med?

Takker for alle svar! :)

Endret av Vuz'
Lenke til kommentar

Poenggrensen for å komme inn på en studie varierer fra år til år avhengig av hvor mange søkere det er og hvor gode karakterer de har. Poenggrensen for å komme inn er karakteren til den søkeren med lavest poengsum som ble tatt opp.

I 2011 var poenggrensen for Elektronikk på NTNU 47.8 skolepoeng. Altså et snitit på 4.78, minus noen ekstrapoeng. De fleste som søker har nok maks antall realfagspoeng, slik at en kan komme inn med et snitt på ca. 4.38.

Uansett så finnes det mange andre ingeniørutdanninger i elektronikk ved mange andre skoler, mange hvor alle søkere kommer inn.

Lenke til kommentar

Ååh, så om jeg ikke er den søkeren med lavest poengsum, kommer jeg inn? :)

Om jeg fortsetter med de karakterene på videregående, som jeg har nå, så håper jeg at jeg kommer inn. Ligger rundt på 4.5 i snitt :)

Men er NTNU en skole som er verdt å gå på? Siden jeg bor ca 10. timer fra Trondheim. Så jeg lurer på om den finnes noen skoler i Bergen som er like gode som i NTNU? Og så jeg bor bare 3 timer fra Begren.

Lenke til kommentar

Hehe, nei. Poenggrensen er karakterene til den med de laveste karakterene som kom inn. Hvis ikke hadde jo alle kommet inn utenom en :p

Åjaaaa, haha :D

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg vil veldig gjerne anbefale deg automatisering, som jeg går akkurat nå. Det er utrolig spennende og har en haug av utfordringer. Selv ser jeg på Elektronikk som noe småpell :tease:

Det du gjør mye av som automatiker er programmering av feks. små ting som roboter til store ting som svære maskiner. Det som ofte blir brukt til denne programmeringen er en PLS(programmerbare logiske styringer). Det er som en liten data som du bruker til å styre et anlegg.

Denne programmeringen er dataspill for mannfolk!! :)

Må ikke glemme store jobbmuligheter f.eks. offshore eller oljeindustri, og der ligger det penger ;)

Så hvis du er interessert i litt større ting også, anbefaler jeg automasjon på det sterkeste!

Lenke til kommentar

Om jeg fortsetter med de karakterene på videregående, som jeg har nå, så håper jeg at jeg kommer inn. Ligger rundt på 4.5 i snitt :)

Men er NTNU en skole som er verdt å gå på? Siden jeg bor ca 10. timer fra Trondheim. Så jeg lurer på om den finnes noen skoler i Bergen som er like gode som i NTNU? Og så jeg bor bare 3 timer fra Begren.

Som regel flytter man for å gå på universitetet (det gjorde jeg i alle fall). Ja, det finnes en skole i Bergen som er like god som NTNU, men ikke på ingeniørfag. Universitetet i Bergen er en bra skole, men tilbyr ingen ingeniørfag.

Høgskolen i Bergen tilbyr derimot dette studiet: http://www.hib.no/st...sp?studieID=EEL

NTNU er uansett den fremste skolen i Norge på ingeniørfag.

Endret av Elgstuing
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...