etse Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 jeg har alltid vært fan av printf() i mange språk, er dette noe som ikke brukes noe særlig i PHP? Føler den gir veldig oversiktlige strenger. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 (endret) Enkle quotes parses fortere enn dobbel-quotes av den enkle grunn at man kan ha variabler direkte inn i en dobbelquote - so PHP må sjekke om det er variabler i strengen; mens med enkel quote kan den bare hive den ut slik den er. Men som matsemann sier, dette er mikro-optimalisering som egentlig vil ha lite å si. Det vil ha tilnærmet ingen innvirkning på skalerbarheten på siden; og når man ser på optimalisering er det skaleringen som er viktig. Dessuten er den en optimalisering som har 0 å si ettersom PHP kode blir kompilert til byte-code og cachet, som gjør at denne mikrooptimaliseringen kun har noe å si første gang siden vises. Endret 24. juni 2012 av GeirGrusom Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 jeg har alltid vært fan av printf() i mange språk, er dette noe som ikke brukes noe særlig i PHP? Føler den gir veldig oversiktlige strenger. Tror det har mye med vane å gjøre, men av hva jeg har sett folk bruke på ymse forum så ser det ikke ut til å være den mest populære metoden. Jeg pleide å bruke sprintf() for sql settninger, før jeg gikk over til prepared statements. Lenke til kommentar
TheClown Skrevet 26. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2012 PDO ligner jo veldig mye på sprintf i grunn. Jeg har egentlig aldri brukt denne løsningen fordi jeg syntes det er enklere å bare skrive variablene rett inn. Ser egentlig ikke helt poenget med å bruke det i PHP. I andre språk derimot er det nok mer nyttig/nødvendig. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Ved å skrive variabler rett inn i sql setningen må du i større grad beskytte deg mot sql injections enn du må ved prepared statements (hvis ikke jeg har missforstått noe). Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 En skal vel etterstrebe seg å ikke ha SQL rett i forretningslogikken i utgangspunktet. Både på grunn av sikkerhet og på grunn av vedlikehold. Kan kanskje være greit å se på et ORM? http://stackoverflow.com/questions/108699/good-php-orm-library 1 Lenke til kommentar
TheClown Skrevet 28. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2012 ORM syntes jeg virker veldig spennende. Jeg har sett på et system som heter www.xpdo.org. Det er riktignok ikke ORM men ORB. Det lager objekter av alle tabeller, og gjør at man kan hente ut informasjon med objekter. Rett og slett genialt. Og det er bygd med PDO som grunnstein (xPDO), som gjør at det er kjapt og sikkert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå