ReaveЯ Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 (endret) Jeg har problemstillingen: hvordan rammet WW2 jødene. Står litt fast på hva jeg skal skrive om. Hva bør jeg ha med og hva bør jeg starte med? innlegget skal kun vare 10 min så må begrense meg litt. Håper noen har noen tips eller kan bidra med noe. Endret 8. juni 2012 av Tarmsprekkar Elof Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Er langt ifra noen ekspert på dette temaet, men siden det bare er 10 min er det viktig for deg å være veldig selektiv i hva du tar med - at det ikke blir en typisk Auschwitz oppgave. Fordi jødene ble rammet på mange flere måter enn rene gasskamre. Diaspora med enten å bli tvunget fysisk eller sosialt å forlate hjemtrakter, og hvordan dette har stigmatisert deres identitiet og kultur. Dette kan være en del av en forklaring på jødedommens sterke stilling og viktigheten i 2012 å følge riter som kristendommen har vannet ut (les: konfirmasjon f.eks). Ett annet punkt er hvordan det har samlet den jødiske troen. Mange, fra land hvor rasisme ikke sto sterkt eller lenge etter Nazismen har bosatt seg i Israel. Det er ikke bare for de etterlatte av de som fysisk ble rammet av Nazismen f.eks., men Nazismen hjalp disse troende fra flere kontinenter å forene seg. Andre stikkord: sosial stigma, identitiet, selvfornektelse (Palestina, offerrolle) osv. Er som sagt ikke noen ekspert på dette temaet. Jeg ville valgt 2-3 hovedpunker og fulgt dem opp. Lenke til kommentar
ReaveЯ Skrevet 9. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2012 (endret) Takker for svar tar gjerne mot flere innspill også Endret 9. juni 2012 av Tarmsprekkar Elof Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Nazismen hjalp disse troende fra flere kontinenter å forene seg. Selv om det sikkert er positivt på flere måter, er det samtidig også en nødssituasjon som får jøder til å flykte til Israel. De bor i et bittelite land, nærmest omkranset av muslimske diktaturer. De muslimske diktaturene har flere ganger gått til krig mot lille Israel (noen vil her påpeke at Israel får våpen av USA). Det virker som at Israel for alltid må være i en konfliktsituasjon, der terrorister stadig er ute etter å ramme dem. Det var helt nødvendig for dem å opprette sin egen hær, og de brukte også etterretningsorganisasjonen Mossad til å spore opp gamle nazister, f.eks. i Argentina. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå