--CAINe-- Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 (endret) Ønsker å kjøpe meg en liten og grei gaming maskin som i tillegg ikke bråker for mye(Iallefall ikke idle) og har funnet disse komponentene: ASUS P8Z77-M Pro CORSAIR 8GB DDR3 1866MHZ (2X4GB) CL9 VENGEANCE Corsair H60 ZOTAC GEFORCE GTX 670 AMP! Intel i5 3570k SILVERSTONE TJ08-E PSU og skjerm har jeg! PS.: Er opps på at H100 i PS07B kan bli trangt, men jeg vil ikke skaffe noe større kabinett så eneste alternativet er evt. å gå ned til H60 eller bytte kabinettet som nevnt! Kommentar til de andre delene er også velkommen EDIT: Endret skjermkort og kjøler EDIT: Endret minne EDIT: Endret kabinett Endret 13. juni 2012 av --CAINe-- Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Skal du ha ett stille system er ikke H100 veien å gå, den bråker, mye. Kjøp heller en Noctua NH-D14. 2000MHz minne vil ikke gi deg noe bedre ytelse enn 1333MHz minne. Da har du også nok penger til å gå for GTX 670. Lenke til kommentar
--CAINe-- Skrevet 9. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2012 Takk for svar... Noctua 14 blir for stor... Heller en H60 da Har du personlig erfaring ifra H100 eller bare lest på nett? 2000mhzcl9 og 1333mhzcl7 koster ca. det samme... Lenke til kommentar
sirstirling Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 (endret) Ligg unna Corsair vannkjølingene. De bråker som en skulle tro det var HP sin laptop avdeling som hadde lagd de. Har en H50 i en av maskinene mine å kommer til å bytte til en Noctua kjøler når jeg får somla meg til å handle en. Noctua sine kjølere er absolutt å anbefale. Har denne i Gaming riggen: http://www.dustinhom...hProvider_dacsa og må faktisk åpne kabinettet for å høre om den i det hele tatt går. Den høyeste tempen jeg har sett ved kjøring av prime95 er ca. 60 grader. Står på sidene til Silverstone at det er maks 165mm store kjølere det er plass til i kabinettet. Det er akkurat det samme i mitt kabinett og det mer enn nok plass. Endret 9. juni 2012 av sirstirling Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 http://www.dustinhome.no/product/5010485109/corsair-8gb-ddr3-xms3-intel-i5-i7-pc10666-1333mhz-2x4gb/#intcmp=searchProvider_dacsa Jeg har en H100 i PCen min. Lenke til kommentar
--CAINe-- Skrevet 9. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2012 Jeg valgte CL9 på 2000MHz brikkene da det var lavest! Jeg ville aldri kjørt CL9 på 1333MHz brikker! Og vist da ytelsen er tilsvarende på 1333MHz brikker så kan jeg jo likegodt holde meg til 2000MHz sirstirling: Det var 14cm versjonen Olestokk snakket om ikke 12cm Men ja 12 passer jo bedre inn en 14 da det ville vært ca. 0,5cm klaring mellom kabinett dør og kjøler... Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 (endret) Tenkte feil kabinett, trodde det var TJ08-E ( http://www.dustinhom...-e-m-atx-black/ ) Det har plass til NH-D14 utifra bilder (google: TJ08-E Noctua). Dette bildet er fra Anandtech sin forskning på minnefrekvenser: Ser ikke problemet med 1333MHz - CL9. Endret 9. juni 2012 av Olestokk Lenke til kommentar
--CAINe-- Skrevet 10. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2012 Ifølge det så burde jeg heller gått for 1866 minne da vist jeg hadde brydd meg om forskjeller på under 1fps Jeg har selv hatt H60 før og den var ikke høyere en gjennomsnitts lyden på dataen... Eneste som plagde meg under spilling var viften på skjermkortet jeg hadde før Radeon 6970 Men som jeg ser utifra GTX 670 så er det er bedre valg en 7870 og til dels 7970... Så det er endret Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Lukket vannkjøling er uansett lite for penga, en luftkjøler til samme pris vil kjøle bedre. Nå tror jeg at jeg ble litt borte inni den snakken om minne, så hvorfor skal du ha 2000MHz når 1333MHz koster mindre og yter likt? 2 Lenke til kommentar
--CAINe-- Skrevet 10. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2012 Jeg har tenkt å klokke maskinen og da er det anbefalt med raskt minne står det rundt på diverse forum Og det er også til hjelp med store filer eg.: zip/rar etc. når en laster det inn... H60 er ikke noe særlig dårligere en 14 ifølge tester skiller 1-3 grader med overklokking på en test jeg så på! Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Tester viser forskjellig, har da sett tester som viser 10 grader forskjell, det skulle bare mangle da NH-D14 er over 4 ganger større. NH-D14 lager også mindre lyd, 140mm vifter trenger ikke like høy RPM som 120mm vifter for å oppnå samme kjøleevne. H60 sine vifter spinner også fortere fordi den har mye mindre overflateareal. I gamle dager skal det ha hjulpet med høyere minnefrekvenser under overklokking skal jeg ha hørt, men i dag blir det bare mindre stabilt med høyere minnefrekvenser. Jeg siterer Anandtech: "Sandy Bridge's improved memory controller has all but eliminated the need for extreme memory bandwidth". Lenke til kommentar
--CAINe-- Skrevet 10. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2012 (endret) Sandy Bridge's improved memory controller has all but eliminated the need for extreme memory bandwidth, at least for this architecture. It's only when you get down to DDR3-1333 that you see a minor performance penalty. The sweet spot appears to be at DDR3-1600 &--#60;- Du glemte resten Viktig med flere kilder som viser spriket Utifra dette 2133cl9 eller 1866cl8... http://www.anandtech...the-best-ddr3/6 Utifra de andre testene så vil raske minne utføre andre oppgaver raskere... Det er er kun spill som oppfører seg annerledes og uavhengig av frekvens og forsinkelse... Er det endre noe på minne styringen til Ivy? Grunnen til at jeg har valgte vannkjøling er fordi jeg misliker store tårn av noen kjølere som står i veien når en skal skifte noen deler... Hadde Thermalright ULTRA120 Extreme (avbildet under!) og selv i et normalt ATX kabinett så var det trangt rundt tårnet +12v cpu var jo omtrent umulig å få hånden ned til og viften måtte fjernes for å få tilgang til minne(Den vifte rammen under kom i versjonen etter mitt tårn og var jo 100 ganger enklere å montere igjen) Edit: Mer info Endret 10. juni 2012 av --CAINe-- Lenke til kommentar
--CAINe-- Skrevet 11. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2012 Takk for svar uansett Lenke til kommentar
TurtleFred Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Takk for svar uansett Må du trekke deg! du spør om råd! olestokk er en svært erfaren. Testene sier alle det samme (nesten) det er rundt 1fps forskjell noe du ikkje vil merke... Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Olestokk er dog litt fastlåst i tankegangen sin. Og begrenset hvor erfaren en 16åring kan være. H60 er en godt alternativ for å spare plass, selges til en god pris hos Dustin også. En fordelen med slike vannkjølingsett i ett lite kabinett er at man får varmen fra CPU direkte UT av kabinettet. Lenke til kommentar
--CAINe-- Skrevet 13. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2012 Samme tankegang på den utløpet for varme... Hadde H60 på en i7 2600k klokket til 4,8GHz uten problemer Tror jeg sliter hard med å få opp IVY til den hastigheten før de fikser problemet med varmeoverføring Lenke til kommentar
--CAINe-- Skrevet 13. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2012 Takk for svar uansett Må du trekke deg! du spør om råd! olestokk er en svært erfaren. Testene sier alle det samme (nesten) det er rundt 1fps forskjell noe du ikkje vil merke... Testene for spill, men ikke for ytelse ellers og jeg kommer jo til å bruke maskinen til litt annet en spill også da... (Selv om spill er hoved pri!). Jeg spurte om råd ja, men jeg har som nevnt over erfaring med bruk av H60 og i tillegg erfaring med overvokste cpu kjølere som står i veien når en prøver å få gjort noe! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå