evfo Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Okey, jeg sitter helt fast her, så tenkte å se om det var litt hjelp å få fra dere her inne. Har kommet opp i muntlig eksamen til tirsdag. Oppgaven lyder som følger: Tema: Vikingtid og middelalder 1. Definer og avgrens vikingtiden og middelalderen, og begrunn den avgrensningen du gjør. 2. Vikingene blir ofte sett på som sin tids "terrorister". Forklar hva som menes med dette og begrunn argumentene du kommer med. 3. Religion hadde stor betydning både i vikingtiden og i middelalderen. Gjør rede for de ulike religionene, og vis hvordan kristendommen utviklet seg i løpet av middelalderen. 4. Middelalderen i Norge går fra borgerkrig via storhetstid til unionstid. Gjør greie for hva som kjennetegner disse periodene, og forklar hvorfor Norge ender i Kalmarunionen. Er den noen flere som har fått denne oppgaven? Eller som kan hjelpe meg med eventuelle linker osv? Vær så snill?? Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Står du fast på alle problemene? Noe spesielt innenfor problemene du lurer på? (de er veldig generelle). Sitter på jobb, men kan fiske fram lenker (på engelsk for det meste) på 1. 2 og 3. Lenke til kommentar
evfo Skrevet 8. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2012 Oppgave 1: Synes det er vanskelig å vite hvor mye man skal ha med på oppg. 1. Har skrevet opp at jeg tar med Start/stopp, hvor vikingene holdt til, reiser osv. Men hva mer kan jeg ha med på middelalderen for å definere det enkelt? Masse spørsmål som surrer i hodet mitt. Oppgave 2: Jeg har fått med litt om hvorfor de oppfattes som terrorister, men det er veldig tynt.. Og så lurte jeg på om det er bra av meg å ha med at de ikke bare var "slemme" selv om oppgaven rettes mer mot den slemme siden enn den snille? Oppgave 3: Her går det greit, lurer egentlig bare på om det er flere enn Norrøn mytologi og Kristendom som regnes som religioner på denne tiden? Finner ingen andre. Oppgave 4: Her står jeg helt fast. Har funnet litt, men alt glir over i hverandre. Unionstiden forsvinner mellom senmiddelalderen og høymiddelalderen? Tusen takk for at du tar deg tid til å se litt på det. Setter stor pris på det! Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 1. Middelalder i Norge og middelalderen i Europa er forskjellige tidspunkter - men jeg vet ikke om dere generaliserer på VGS og sier at det er ved samme tidsepoke? Hvis du må være spesifikk så forklar hvorfor middelalderen er forskjellig fra i Norge til f.eks Frankrike (feudal?) - og hva var forandringen som gjorde at Vikingtiden tok slutt og middeladeren begynte - Konger, ætt og makt. Viktigste er vel å forklare forskjellene fra tiden da skandinavere reiste ut, plyndret, emigrerte osv til en periode med fredlig handel og en konge som styrte Norge som ett rike. 2. En viktig grunn til at vikingene (de ble forresten ikke kallt vikinger før på 1900 tallet da temaet ble kult igjen) blir sett på som terrorister er den moderne fascinasjonen av vikingtiden. Vikingene hadde ikke skrifter (foruten runesteiner mot slutten), så det er ingen litterære kilder etter dem. Det er derimot litterære kilder fra flere av landene vikingene 'angrep'. Disse er skrevet av for det meste religiøse menn som selvsagt er misfornøyd med hedenske menn som kommer å stjeler mat og til en stor del, ikke la seg etter lokale customs når de eventuelt bosatte seg. Anglo Saxon kulturen ble forandret etter at vikingene slo seg ned i England f.eks., et klart eksempel på dette er lånord fra Skandinavia som har satt farge på språk og stedsnavn. Det er derfor bare en side av 'plyndringen' som finnes, og derfor blir de sett på som terrorister. En motsetning til dette er hvordan vikinger ble ansatt som krigere i Konstantin og muligens også i den romerske hær. Ansgar er et eksempel på en litterær kilde som viser til kulturen til vikingene men også hvordan Birka hadde kristne hus hvor folk kunne tilbe, om dette var for lokale folk eller tilreisende handlere vet man ikke, men det viser en viss åpenhet fra den lokale kongen. Ansgar såg derfor på vikingene som terrorister pga deres hedensk tro, ikke bare pga handlinger. 3. Jødedom. Finnes andre, skal prøve å lete fram link senere. 4. Tja, storhetstid: Fred, Island, Færøyene, Shetland, Orknøy, Hebridene, Man, Grønland under den norske kongen. Unionstid: Tid som selvstendig rike endte. Aristokratiet døde ut (svartedøden?), mens Sverige og Danmark ble sterkere (eller, ikke svakere som Norge ble). Ekteskap med Sverige pluss Danmark gjorde at vår egen kongeslekt døde ut. Derifra var en union med Danmark et enkelt valg, dessverre var Norge den svake part i denne unionen. Jeg er ikke noe godt kjent med norsk innenrikshistorie så ang dette spm tenker jeg bare høgt, vet ikke om dette er korrekt. Lenke til kommentar
evfo Skrevet 10. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2012 Takk for all hjelp. Nå lurer jeg egentlig bare på hvorfor Norge ender i Kalmarunionen? Har du noen stikkord på det? Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Her står det at Dronning Margrete var skaperen av Kalmarunionen: http://portal.samlaget.no/menypunkt.cfm?id=131-506-1&mpid=7871 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå