V. Haugen Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Intel etterlyser bedre programvare fra Google. ? Android er ikke klar for fire kjerner Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 (endret) Det er vel for tidlig å rulle ut firekjerneprosessorer for mobiler. Kanskje produsentene heller burde ha kommet med 2-3 Ghz dualcore i disse dager og fokusert mer på flere kjerner når programmene for Android er skrevet for å utnytte den kraften. Edit : Klokkehastighet er selvfølgelig ikke alt. Høyere IPC er også viktig her +++ Endret 8. juni 2012 av Betroz Lenke til kommentar
RealTek Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 4 kjerners prosessor trenger man bare viss har lyst til å spille templerun, være på nettet med 10 nettlesere, alt dette uten å måtte slå av noen av programmene. Det er jo unødvendig, de burde heller satse på sterkere kjerner i stedet for flere av dem... Kjøper heller 1.7 Ghz 2 kjerner i stedet for 1 Ghz 4 kjerner... Uansett, trenger jo såvidt raskere telefoner nå til dags. Se på Iphone med Infinity blade! Det er mye ubrukt ytelse i dagens telefoner allerede! Lag telefoner som man kan snakke lengre enn 2 timer i telefonen så er jeg fornøyd. 3 Lenke til kommentar
Habarug Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Apper som er skrevet for flere kjerner vil bruke det, apper som ikke er det vil bruke en. Jeg ser ikke noe problem med å bruke 4-kjernersprossesorer i mobiler idag, siden de aller fleste appene som ikke tar i bruk mer enn en kjerne klarer seg helt fint med den kjernen de bruker. De andre er vel mest der for de mest avanserte spillene og sånt. 2 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Kjøper heller 1.7 Ghz 2 kjerner i stedet for 1 Ghz 4 kjerner... Lag telefoner som man kan snakke lengre enn 2 timer i telefonen så er jeg fornøyd. De to punktene motsier seg selv. Har man få og høyt klokkede kjerner, så vil strømforbruket gå til himmels. Faktisk er det slik at ytelse fordelt over mange kjerner sparer effekt pga lav klokkefrekvens / spenning / strøm. 2 Lenke til kommentar
Delta_hf Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Kjører Android multitaskingen i Dalvik? For linuxkjernen skal jo i hvertfall takle flere prosessorkjerner. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Både Java og Linux takler multithreading helt fint. Jeg tror heller at det er utviklerne og Google sitt API som er problemet av en eller annen grunn. Lenke til kommentar
sgiga Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Det er jo appene som enten utnytter eller ikke utnytter 4 kjerner. Intel kommer fra en helt annen verden. Å utnytte flere x86 prosessorer maksimalt er komplisert. Å utnytte ARM er enkelt i forhold. Å sammenligne x86 med ARM blir som å sammenligne en 737 med en Cessna. Jeg kan forstå at Android ikke klarer å utnytte 4 atom, men at Android ikke klarer å utnytte 4 arm vil jeg påstå er bare FUD. Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Det er jo appene som enten utnytter eller ikke utnytter 4 kjerner. Intel kommer fra en helt annen verden. Å utnytte flere x86 prosessorer maksimalt er komplisert. Å utnytte ARM er enkelt i forhold. Å sammenligne x86 med ARM blir som å sammenligne en 737 med en Cessna. Jeg kan forstå at Android ikke klarer å utnytte 4 atom, men at Android ikke klarer å utnytte 4 arm vil jeg påstå er bare FUD. Intel blir ikke å benytte x86, men ARM-designet Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Kunne ikke vært mer enig. Alle apps kjører glatt på min Xperia Arc S med 1400 mhz singelkjerne. Problemet til Android er minnehåndtering. Internminne på 1 GB er helt sørgelig, fordi du vil uansett få GIGA-trøbbel med auto-close og slowdowns når du begynner å stappe mobilen full av apps (jeg har truffet en maks-grense på omkring 150 apps, selv om jeg naturligvis hadde hatt 300+ dersom ikke det forbaska internminnet var så ubrukelig lavt). Med dagens minnehåndtering er det kun trøbbel inntil du har 16-32 GB internminne en plass (jeg snakker ikke om lagringsplass, det er helt uproblematisk). Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 (endret) @Ursa 150 - 300 apps i tillegg til det som er standard installert på smartmobilen (Android) idag , da har man vel et bruker problem ? Bruksmønsteret med denne mengde tilleggs programmer gjelder ikke for hvermansen (99%). Jeg har selv brukt Android siden Eclair (2010) og har vel aldri hatt mere enn kanskje 5 - 10 ekstra programmer installert til en hver tid . Nå med ICS (4.0.4) ingen ekstra overhodet. Endret 8. juni 2012 av syar2003 Lenke til kommentar
Særs Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 4 kjerners prosessor trenger man bare viss har lyst til å spille templerun, være på nettet med 10 nettlesere, alt dette uten å måtte slå av noen av programmene. Det er jo unødvendig, de burde heller satse på sterkere kjerner i stedet for flere av dem...Kjøper heller 1.7 Ghz 2 kjerner i stedet for 1 Ghz 4 kjerner...Uansett, trenger jo såvidt raskere telefoner nå til dags. Se på Iphone med Infinity blade! Det er mye ubrukt ytelse i dagens telefoner allerede! Lag telefoner som man kan snakke lengre enn 2 timer i telefonen så er jeg fornøyd. Temple run kjører fint på den 1 år gamle u880 mobilen min Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 (endret) Dagens flerkjerne teknologi er jo bare genial, med tanke på at de faktisk sparer strøm ved å fordele oppgaver når en app støtter flerkjernetek, mens de kan slå av kjerner som ikke brukes, win-win. Så kjør på, Intel er jo alltid bak når det kommer til antall kjerner, bare se på Atom. Kanskje de ikke vil bruke penger på ny teknologi, og sier "...jammen dere trenger ikke det?"? Bruksmønsteret med denne mengde tilleggs programmer gjelder ikke for hvermansen (99%). Jeg har selv brukt Android siden Eclair (2010) og har vel aldri hatt mere enn kanskje 5 - 10 ekstra programmer installert til en hver tid . Nå med ICS (4.0.4) ingen ekstra overhodet. Jeg tror det er du som er litt under gjennomsnittet, jeg har selv 90+ apps (utenom de fra Google og Samsung) på min mobil. De fleste jeg kjenner har like mye eller flere apps. Så mer internminne er et must. 2GB er faktisk for lite. Kvaliteten/hastighetetn på dette minnet har også forbedringspotensial. Men jeg tror CPU racet er det som vil bli fokusert mest på fremover. Endret 8. juni 2012 av FrihetensRegn Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Dagens flerkjerne teknologi er jo bare genial, med tanke på at de faktisk sparer strøm ved å fordele oppgaver når en app støtter flerkjernetek, mens de kan slå av kjerner som ikke brukes, win-win. Så kjør på, Intel er jo alltid bak når det kommer til antall kjerner, bare se på Atom. Kanskje de ikke vil bruke penger på ny teknologi, og sier "...jammen dere trenger ikke det?"? Bruksmønsteret med denne mengde tilleggs programmer gjelder ikke for hvermansen (99%).Jeg har selv brukt Android siden Eclair (2010) og har vel aldri hatt mere enn kanskje 5 - 10 ekstra programmer installert til en hver tid . Nå med ICS (4.0.4) ingen ekstra overhodet.Jeg tror det er du som er litt under gjennomsnittet, jeg har selv 90+ apps (utenom de fra Google og Samsung) på min mobil. De fleste jeg kjenner har like mye eller flere apps. Så mer internminne er et must. 2GB er faktisk for lite. Kvaliteten/hastighetetn på dette minnet har også forbedringspotensial. Men jeg tror CPU racet er det som vil bli fokusert mest på fremover. Kjere vene, for aa si det paa godt romsdalsk. Hva er det folk bruker saa mange apper til? Jeg har -kanskje- 20/30 apps installert, men bruker kun en haandfull av dem. Er sjelden at jeg er innom fem eller flere apper i loepet av en vanlig dag. 2 Lenke til kommentar
Habarug Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 (endret) Jeg har sikkert sånn 30 apps installert. Og da føler jeg at jeg har mange Endret 8. juni 2012 av Habarug Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Jeg har hatt over 200 apps innstallert på en gang, men har kuttet ned etter at jeg fant ut at Google kan huske hvilke apps du har installert før. Dette gjelder selvfølgelig ikke hvis du kjøper ny telefon, da husker den kun apps som du har kjøpt (via google kontoen). Ang. kjerneracet så tipper jeg vi ser en økt andel med firekjerne CPU'er med økt hastighet, kanskje neste Galaxy S har en firekjerne på 1.8 eller 2 GHz. Så om tre fire år går steget over til åttekjerne og samme hastighet på rundt 2 GHz. Lenke til kommentar
phrill Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Eh,det er vel ingen problemer å ha masse apps. Android er annerledes enn ios der fordi det er så mye som kan gjøres. F.eks 1.Liker du å bytte mellom ulike launchere for å få annerledes startskjerm: Så har du jo straks 5-6 stk(go launcher, adw launcher, launcherpro, zeam launcher, nova launcher, apex launcher, launcher 7, Regina launcher.... 2.Så må du ha f.eks home switcher for å switche mellom dem 3.Liker du forskjellige themes til launcherne: får du lett 10-20 apps til 4.Ulike klokkewidget. Alle widget er jo egne apper. 2-10 apps 5.Er du rootet har du jo f.eks Superuser, titanium backup... 6.Hører du musikk har du jo spotify og ulike musikkavspillere til mp3 7.Ser du film har du ulike apps til filmavspilling 8.Trenger du forskjellige forskjellige kalenderwidgets som agenda eller kalenderoversikt 9.Sosiale nettverk som facebook, twitter, google+ ,instagram..... 10.Leser du bøker har du kindle app 11.Leser du mye dokumenter eller tar notater trenger du jo en eller annen officeapp, pdf leser, evernote, dropbox osv 12.Vil du kunne se batteristatus i prosent har du apps til dette 13.Ulike alternative nettlesere Opera, dolphin, Chrome,safari... 14.Oppslagsverk som gulesider, wikipedia, felleskatalogen, væreappen yr, trafikanten osv 15. En annen sms app som handscent eller go sms 16.Themes til go sms kan fort bli 10 eller flere apps. Listen over apps over er bare eksempler og da er det lett å se at man lett kan få opp mot 90+ i apps. Lenke til kommentar
RealTek Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Kjøper heller 1.7 Ghz 2 kjerner i stedet for 1 Ghz 4 kjerner...Lag telefoner som man kan snakke lengre enn 2 timer i telefonen så er jeg fornøyd.De to punktene motsier seg selv. Har man få og høyt klokkede kjerner, så vil strømforbruket gå til himmels. Faktisk er det slik at ytelse fordelt over mange kjerner sparer effekt pga lav klokkefrekvens / spenning / strøm. Derfor sa jeg kanskje litt vagt at man bør satse mer på bedre batteri før man får sterkere telefoner. Lenke til kommentar
cod4 Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Antall prosessorkjerner har de siste par årene erstattet noe av fokuset på antall megapiksler i et mobilkamera blant forbrukerne. Synes du firekjernersprosessorer har noe for seg i dag, eller er det bare en salgs-gimmick? Diskuter i forumet! Høyere oppløsning på skjerm har også begynt å bli gimmick synes jeg. Jeg synes fargekvaliteten til iphone er veldig dårlig selv om oppløsningen er ganske høy. Jeg synes de bør konsentrere seg mer om skjermkvalitet enn antall piksler. som sagt heller kvalitet enn kvantitet. Det med antall prosessorkjerner. Jeg synes det holder med 2x1ghz prosessor da det er ingen mobilspill som trenger mer kraft enn det. De mest grafikkkrevende spillene er uansett kjedelig å spille på mobil og er ganske dyre. Lenke til kommentar
UnZane Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Hva med å snu det litt rundt, hvorfor klarer de ikke produsere Android slik at man kan kjøre det skikkelig på telefoner uten 2-4 kjerner? Se på Win 7.5... Kjører en enkel kjerne, og har mye bedre flyt selv på Htc Titan sin størrelse. Jeg mener fokus ligger på feil plass, hadde de kodet android skikkelig ville man kunne roet ned fokuset på hardware, og dermed ville også prisene på telefonene vært lavere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg