Turbopus Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Hei! Vi er 5 studenter som bor ilag, og vurderer legge inn bredbånd. Har funnet ut at telenor,tele2 og bluecom kan levere til oss (desverre ikke nexgentel..) Da tele2 har en billig løsning uten bindingstid, tror vi det kommer til å bli vår leverandør. Har hørt at vi må kjøpe en router for å kunne dele denne forbindelsen mellom oss 5. Da lurer jeg på hvilken type router en må ha? Er det noe spesielt en bør se etter? Har lest endel linker, men lite informasjon om mer enn 4ports router. Vi ønsker et stabilt nettverk/ADSL, men samtidig bruke minst mulig penger på routeren, da vi kanskje må flytte ut om 9 mnd. Når man kobler seg til routeren, vil man da få et hjemmenettverk? Slik at vi kan dele filer, og event spille spill mot hverandre, uten å bruke ADSL linjen? Vil internett fungere bare ved å koble routeren til alle pc`ne og ADSL boksen som blir montert på veggen? Er det noe viktig jeg da har glemt, eller bør vite av instillinger og sånt? Håper noen har tid til å svare på noe hvertfall, og vet om noen produkter som kan passe for vårt bruk. Kan være interessant at feks 1-2-3 gjester kan koble seg internett/nettverkettil hvis de kommer på besøk. Så kanskje 8 porter er tingen (ser ut som om at endel leverer enten 4 eller 8, så) På forhånd takk! Kjetil Mørkved Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Hei! Vi er 5 studenter som bor ilag, og vurderer legge inn bredbånd. Har funnet ut at telenor,tele2 og bluecom kan levere til oss (desverre ikke nexgentel..) Da tele2 har en billig løsning uten bindingstid, tror vi det kommer til å bli vår leverandør. Har hørt at vi må kjøpe en router for å kunne dele denne forbindelsen mellom oss 5. Da lurer jeg på hvilken type router en må ha? Er det noe spesielt en bør se etter? Har lest endel linker, men lite informasjon om mer enn 4ports router. Vi ønsker et stabilt nettverk/ADSL, men samtidig bruke minst mulig penger på routeren, da vi kanskje må flytte ut om 9 mnd. Når man kobler seg til routeren, vil man da få et hjemmenettverk? Slik at vi kan dele filer, og event spille spill mot hverandre, uten å bruke ADSL linjen? Vil internett fungere bare ved å koble routeren til alle pc`ne og ADSL boksen som blir montert på veggen? Er det noe viktig jeg da har glemt, eller bør vite av instillinger og sånt? Håper noen har tid til å svare på noe hvertfall, og vet om noen produkter som kan passe for vårt bruk. Kan være interessant at feks 1-2-3 gjester kan koble seg internett/nettverkettil hvis de kommer på besøk. Så kanskje 8 porter er tingen (ser ut som om at endel leverer enten 4 eller 8, så) På forhånd takk! Kjetil Mørkved Kan anbefale SMC routere, de funker helt greit. F.eks denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...ID=&GrpID=&s=sr Helt enkel og grei med 4 porter. Tror ikke du får routere med fler enn 4-5 porter, isåfall må du ha en egen hub/switch og linke den sammen med routeren. Med en sånn router funker det som et lokalnettverk på samme måte som om du har en hub eller switch. Ang. adsl levrandør kan jeg anbefale Tele2 og Bluecom. Bluecom er litt dyrere men har veldi bra linjer. For all del, hold dere unna telenor! Ps: Pass på bindingstiden, de fleste ADSL abbonement har et års bindingstid! Lenke til kommentar
Turbopus Skrevet 29. august 2003 Forfatter Del Skrevet 29. august 2003 takk for svar! Så å kjøpe en 4 ports router og koble feks en 4ports hub eller "switch" (eller hva d no enn heter) blir det samme som å kjøpe en 8ports router hvis det finnes da...? Bra du kan annbefale tele2 da Hvordan blir det med hastigheten? hvis en i huset laster ned en stor fil, kan han da få all båndbredden, og vi andre veldig dårlig, eller fordeles det likt? altså, hvis alle laster ned en fil på 50MB fra samme plass, vil det gå ca like fort for alle? Håper noen har no tips til Router med mer enn 4 porter!!!! Mvh Kjetil M Lenke til kommentar
Turbopus Skrevet 30. august 2003 Forfatter Del Skrevet 30. august 2003 Er dette en bra router som jeg kan bruke ???? Er det noen egenskaper jeg bør ha i tillegg? vet jo somsagt veldig lite... SMC Barricade Broadband Router - 8P 10/100 sw.,printserver,backup port -----> http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...19&GrpID=2&s=pl Lenke til kommentar
Buggah Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Hvis du bruker Tele2 trenger du bare en switch da noden fungerer som DHCP. Det er den beste løsningen. Da får dere vær deres internett ip og alle får full tilgang uten å måtte sette opp masse portforwarding i routeren hvis dere skal bruke mirc DCC, MSN voice, ftp o.s.v (programmer som krever sens på inngående port). Tele to har en begrensning til max 3 PC'r der , men min nabo har da 7 Pc'r rett på nett med vær sin ip og de har ikke fått noen klager. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 For å koble maskinene sammen, kan du kjøpe en 100mbit switch (10mbit anbefales ikke hvis du skal bruke nettverket til annet enn internett - du sparer ikke stort på å kjøpe dette heller). Hver maskin kobles i denne switchen, og det kan være opptil 100 meters avstand (kabel-lengde) fra maskiner til switch. For at alle skal kunne få internett, må en router kobles på switchen. (Derfor må du beregne minst én port ekstra!) Det kan være at ISP'en din gir deg en router, sjekk dette først. Routeren vil sannsynligvis ta seg av utdeling av IP-adresser i tillegg til å gi internett-tilgang. Hvis ikke ISP'en leverer en router, bør du enten kjøpe deg en slik, eller bruke en datamaskin til dette. Sistnevnte er nok billigst, men da må du ha en maskin som står på hele tiden. Enten kan du velge å bruke en av deres maskiner til dette, eller skaffe en dedikert. Bruker du en av deres, (går ut fra at alle kjører Win-etellerannet) må du bruke "Internet Connection Sharing". Velger du å ha en dedikert maskin til dette, anbefaler jeg å bruke Linux. Da trenger du ikke noe spesielt ny maskinvare, (Pentium er finfint ), og har kanskje mer kontroll over hva som skjer. Ulempen er at det kan være litt tungvint å komme igang med, men det finnes enkle distribusjoner som er laget nettopp for dette formålet (jeg har ikke prøvd noen av disse). Velger du å sette opp en egen maskin til å dele internett, trenger den enten to nettverkskort (en til switch og en til ADSL modem), ellers må du koble ADSL modemet i switchen. Lenke til kommentar
Turbopus Skrevet 30. august 2003 Forfatter Del Skrevet 30. august 2003 Takk for svar! Føler meg så hjelpesløs, så dette betyr mye altså! Da pc`ne står på 5 forskjellige soverom tror jeg det er uaktuelt å ha en som står på hele tiden. Hvis jeg da kobler alle de 5 maskinene i en 8ports switch, har jeg nettverk (right?!) Så må jeg koble dette nettverket til ADSL tingen på veggen, ved hjelp av en router?!. Tele2 leverer ikke router, så det må jeg skaffe meg selv. Hvilke krav stilles da til routeren, med tanke på at det er 5 pc`r ? routeren må klare å skaffe 5 IP adr, men trenger vel bare en ledninge mellom switchen og routeren, så trenger jo ikke ha så mange porter.... ELLER; finnes det løsninger der jeg kobler 5 pc`r rett i routeren, som igjen er koblet til veggen? Håper du forstår hva jeg mener, og lurer på! Takk for veldig nyttig svar! Ser også at en hevder at tele2 gir ut 3 ip adr. Men siden vi er 5, så tørr jeg ikke satse på at det er mulig å få flere. Er det da mulighet å feks bruke 2 av disse ip`ne på 2 av maskinene, og koble en router til den siste, som deler den? Huff, nei, nå ble jeg forvirret. Håper på svar! Kjetil Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Takk for svar! Føler meg så hjelpesløs, så dette betyr mye altså!Da pc`ne står på 5 forskjellige soverom tror jeg det er uaktuelt å ha en som står på hele tiden. Hvis jeg da kobler alle de 5 maskinene i en 8ports switch, har jeg nettverk (right?!) Så må jeg koble dette nettverket til ADSL tingen på veggen, ved hjelp av en router?!. Routeren vil bruke _en_ adresse utad og vil dele ut lokalnettadresser til de PC-ene du henger på den i hybelen, den bruker DHCP så dere bare setter maskinene til og motta IP automatisk så konfigurerer det seg selv. 5 maskiner er ikke noe problem, ikke 50 heller for den saks skyld. Lenke til kommentar
Turbopus Skrevet 30. august 2003 Forfatter Del Skrevet 30. august 2003 Takk! Da kjøper jeg meg en 8ports switch og en router med feks 4 porter (trenger vel bare en port/ledning mellom switchen og routeren da) routeren vil da gi 5 ip adr til maskinene i switchen, og bare bruke en utad? Men hva bør jeg da se på av finesser på routeren og switchen? Bruker internett til å laste ned ting, chatte, og spille spill. -Dette også oss imellom Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Takk! Da kjøper jeg meg en 8ports switch og en router med feks 4 porter (trenger vel bare en port/ledning mellom switchen og routeren da) routeren vil da gi 5 ip adr til maskinene i switchen, og bare bruke en utad? Men hva bør jeg da se på av finesser på routeren og switchen? Bruker internett til å laste ned ting, chatte, og spille spill. -Dette også oss imellom Bare en TP-kabel, kjøp en som er krysset for sikkerhetskyld så er du 100% sikker på at det funker. Ja, den bruker bare en IP utad. På routeren kan du kanskje finne en med UPNP mens på switchen er det ikke så mye og kikke etter igrunn. Lenke til kommentar
Turbopus Skrevet 30. august 2003 Forfatter Del Skrevet 30. august 2003 Og en 4 ports router klarer da å gi 5-8 ip`r til pc`ne som er koblet i switchen? isåfall så er jo alt klart da! hva betydde den koden på routeren? det er det eneste lure jeg bør se etter? tuuuuuuuuuuuuuuuuusen takk!!!!!!!!!!!!!! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Og en 4 ports router klarer da å gi 5-8 ip`r til pc`ne som er koblet i switchen? isåfall så er jo alt klart da! hva betydde den koden på routeren? Det er ikke så uvanlig at slike routere kan dele ut opptil 253 IP i lokalnettet. UPNP er Universal Plug&Play, det er en standard MS prøver og pushe uten det store hellet. MSN messenger er vel en av de få programmene som bruker dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå