McMuffinMan Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 (endret) Dette er da tråden for oss som har vært så heldige eller uheldige å komme opp i Norsk på muntlig eksamen.Tråden er ment for å være til hjelp og støtte under forberedelsene til Norsk muntli eksamen. Jeg oppfordrer alle til å linke til gode ressurser som finnes på Internett. Temaet jeg fikk var språkhistorie. I oppgaven skulle man blant annet nevne noen hovedtrekk som skiller bokmål og nynnorsk. Jeg har googla det, men jeg finner ikke ordentlige svar på det ? Det står heller ingen ting om det i norsk boka Er det noen som kan fortelle meg noen hovedtrekk som skiller bokmål fra nynorsk??? Endret 8. juni 2012 av McMuffinMan Lenke til kommentar
GeorgBrandes Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Heisann! sitter med mye av det samme problemet selv her Til oppgaven din ville jeg nok kanskje gått litt utifra språkreformene og tiden etter at vi gikk ut av unionen med Danmark. Tiden fra 1830 til i dag? Oppgaven min er: Drøft det moderne prosjektet slik det uttrykkes i tekster av sentrale forfattere fra opplysningstiden via realismen til i dag. Noen som har en forståelse av det? Lenke til kommentar
GeorgBrandes Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 http://www.skoleside.no/1900spr.htm reformer Lenke til kommentar
hanna 92 Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 .. .. Hei, har blitt trukket til norsk muntlig eksamen. Temaet jeg har fått utdelt er: "kjærlighet og seksualitet" Dette temaet skal knyttes til diverse forfattere og tekster, blant annet: "Albertine tatt av kvinnenen hildegard av bingen Formen på presentasjonen skal være uforskende samtale. Er det noen som har noen i deer rundt temaet eller tekstene, hva kan jeg si / gjøre? noen tips til selve presentasjonen .. Hei, har blitt trukket til norsk muntlig eksamen. Temaet jeg har fått utdelt er: "kjærlighet og seksualitet" Dette temaet skal knyttes til diverse forfattere og tekster, blant annet: "Albertine tatt av kvinnenen hildegard av bingen Formen på presentasjonen skal være uforskende samtale. Er det noen som har noen i deer rundt temaet eller tekstene, hva kan jeg si / gjøre? noen tips til selve presentasjonen.... Lenke til kommentar
pat0rres Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Faen, kom da opp i norsk (selvfølgelig). Fikk om det moderne gjennombruddet mellom 1850 til 1890 Noen som har noen tips til presentasjon, fremføring etc? Noen tips til temaet? Lenke til kommentar
mickjagger Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Ååh, kom opp i norsk med et tema jeg ikke kan noen ting om Oppgaven min var: Lag en presentasjon der du viser din kompetanse i et litterært og/eller språklig tema innenfor tidsperioden 1950 - 2012. Stikkord: - Språk Språkrøre Språk i endring Dialekter Samnorsktanken Sosiolekter Målstriden Språklige minoriteter Samisk språk og kultur - Litteratur Makt og motmakt Løgn og sannhet Virkelighet og fantasi Grenseløst Rune Belsvik Kjærlighet og kjønnsroller Etterkrigstid Johan Borgen Samtidsromaner Maskeblomstfamilien (bok) Oppbrudd og ansvar Ragnar Hovland Helt og antihelt Samtidsromaner Jaa.. masse forskjellige stikkord her ja. Noen som har noen tanker om hva jeg kan skrive om? Hva jeg kan begynne med, og hvordan jeg skal bygge opp teksten? Hadde vært veldig takknemlig for svar! Lenke til kommentar
pat0rres Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Noen som har en liste over ord som hjelper med å holde en samtale, tenker på ord som varierer språket som feks: videre, deretter, ettersom osv? Husker vi fikk noen ark med sånt for noen år siden, hjalp meg veldig til å variere språket sånn man ikke kommer på eksamen og begynner alle setninger på samme måte... Lenke til kommentar
Kakkki Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Faaen, kom i norsk. Språkdebatt og språkutvikling. Finn en akutell problemstilling, bruk aktuell litteratur og vis hovedlinjene i språkutviklinga og språkdebatten fra 1900 til i dag. Kompetansemål: Gjøre rede for norsk språkdebatt og språkpolitikk fra 1900 til vår tid. Hva skal jeg gjøre? Er helt lost innen språkhistorie, de timene har jeg sovet Lenke til kommentar
Craxmerax Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Dere er heldige som har den eksamensmodellen.. Vi får ikke oppgave eller tema før 30 min før eksamineringen.. Hadde vært deilig å holde et foredrag om dialekter eller noe lignende Jeg skal opp på kvelden i morra, og har lest gjennom pensum fra VG3. Nå må jeg øve på særemnet (10 min om særemne, 10 min om fagtekst, 10 min om en ukjent tekst). Dette går ikke bra Lenke til kommentar
Mysterio19 Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Bevares, da har jeg også kommet opp i norsk. Shit au, ferie på mandag hvertfall! Fikk perioden 1800-1900, og tenker å ta utg.pkt i Knut Hamsuns "Sult" og "Det ubevisste sjeleliv" samt modernismen. Hvordan har det gått med andre i norsk? Føler det er sabla vanskelig å oppnå en god karakter i noe som må være VGS' mest unyttige fag. Lenke til kommentar
pablo123 Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Jeg er også en av de uheldige som kom opp i norsk muntlig. Realisme og nyromantikk: Ta utgangspunkt i det moderne gjennombruddet og drøft utviklingstrekk til og med modernistisk litteratur. Trenger virkelig hjelp! Læreren dro på ferie til England. Rektor måtte gi oss oppgavene.. Setter stor pris på all hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå