Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Evig lei og utslitt

Anbefalte innlegg

Problemet mitt er så enkelt som at jeg hele tiden, og jeg mener hele tiden, er nærmest utslitt. Samtidig er det så komplisert at jeg ikke klarer å finne ut av hvorfor det er slik.

Jeg er sliten uansett om det er morgen, midt på lyse dagen eller på kvelden. Jeg har absolutt null energi, motivasjon eller styrke, hvis jeg kan kalle det det til å gjøre noe. Har vanskeligheter med å konsentrere meg, går fort lei fordi jeg blir sliten veldig fort og har bare lyst å legge med ned, men tvinger meg til å sitte. Dette går selvsagt utover studier og sosiallivet mitt. Problemet har vedvart i snart 1 år. Og jeg tror ikke dette er normalt. Jeg tør ikke snakke med noen om det(ikke legen min en gang) fordi jeg er veldig redd de skal se ned på meg, eller ikke ta meg seriøst.

Ingenting av det jeg har prøvd av energi drikker/mixturer, oppkvikkende midler som ginseng og chi san eller kaffe har hatt noe særlig effekt på energinivået mitt. Kanskje noen her inne har noen gode tips til produkter som virker?

Hvis kostholdet mitt kan være relevant å nevne her, vil jeg si at det er ganske gjennomsnittlig, tar vitaminer og tran og spiser ofte frukt og fisk.

Noen som kan kjenne seg igjen i dette? Eller vet hva jeg kan gjøre med problemet? Alle innspill mottas med et stort takk.

Anonym poster: 41ae21d2f0d9ec3b82656f094db31b12

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du nevner ikke om du er psykisk eller fysisk sliten, men er du sistnevnte bør du komme deg til legen kjapt. Det er mange sykdommer som kan ha utslag på energinivået ditt, og leger har flere hundre pasienter i uka, de er vant til mye, så ikke tro at de "ser ned på deg, eller ikke tar deg seriøst"

Kanskje du har fått utmattelsessyndrom eller har noen vitamin/blod-mangler? Mitt tips, gå til legen, det er IKKE flaut.

Lenke til kommentar

Du sier du ikke har pratet med legen din om dette, det burde du.

Legen har oversikt over alle sykdommene du kan ha som fører til at du er så sliten som du er. Er det ikke noe galt med kroppen din, er det ikke anna å gjøre enn å suck it up, begynne å trene mye, og kjøre på.

Lenke til kommentar

Dette kan være mye. Både det at du er sliten fysisk og psykisk og har dårlig evne til konsentrasjon, får meg å tenke på depresjon.

Jeg synes du skal ta motet til deg og oppsøke legen. H*n kommer ikke til å se ned på deg eller tro du er useriøs om det er en ordentlig lege du har.

Lenke til kommentar

Høres ut som symptomer av depresjon. Ingen profesjonelle skal dømme deg, du bør snakke med legen så raskt som mulig. Uansett hva det enn måtte være så råder jeg deg til å oppsøke hjelp fortest mulig, dette kan minske langvarige skader.

Endret av marinated
Lenke til kommentar

Det kan være utallige grunner til at du føler det slik du gjør, og det er ikke dumt å komme seg til legen.

Når det er sagt så er det veldig mange som sliter med det samme som deg på grunn av dårlig kosthold og lite mosjon. Det er veldig lett å tro at en spiser helt greit, men om en leser seg litt opp på temaet og ser nærmere på det så er det nok mange som hadde blitt overrasket over hvor dårlig de ligger an.

Hvordan ser kostholdet ditt ut? Hva og hvor mye spiser du en helt vanlig dag? Hvor mye trener du?

Lenke til kommentar

Det kan være utallige grunner til at du føler det slik du gjør, og det er ikke dumt å komme seg til legen.

Når det er sagt så er det veldig mange som sliter med det samme som deg på grunn av dårlig kosthold og lite mosjon. Det er veldig lett å tro at en spiser helt greit, men om en leser seg litt opp på temaet og ser nærmere på det så er det nok mange som hadde blitt overrasket over hvor dårlig de ligger an.

Hvordan ser kostholdet ditt ut? Hva og hvor mye spiser du en helt vanlig dag? Hvor mye trener du?

Vel, kostholdet mitt på en helt vanlig dag kan se ca sånn ut:

Frokost: 1 brødskive(kneip) med syltetøy og ost + tran og vitaminer og 1 kopp grønn te/kaffe

Lunsj: 1 sjokoladebolle + vann/monster energidrikke

Middag: Noe fisk, eller 2-3 brødskiver med noe kyllingpålegg/brunost og syltetøy + 1 kopp grønn te.

Kvelds: Vanligvis noe frukt, eller brødskive. Sjokolade av og til.

Til mellommåltid kan jeg spise frukt ellers så bruker jeg å små spise litt når jeg er sulten.

Jeg prøver å trene styrke i studio 1 gang i uka. Ellers så går jeg kveldsturer ca 30 min, rolig. Får ikke sove hvis jeg ikke gjør det.

Kan i tillegg nevne at jeg er jente.

Er det noe av dette som kan være grunnen til at jeg har så lite energi og sliter sånn med å konsentrere meg? Anonym poster: 41ae21d2f0d9ec3b82656f094db31b12

Lenke til kommentar

Høres ut som symptomer av depresjon. Ingen profesjonelle skal dømme deg, du bør snakke med legen så raskt som mulig. Uansett hva det enn måtte være så råder jeg deg til å oppsøke hjelp fortest mulig, dette kan minske langvarige skader.

Jeg føler ikke at jeg er deprimert. Bare veldig utmattet, fysisk og psykisk, uten grunn som jeg kan tenke meg.

Langvarige skader? Hva tenker du på? Anonym poster: 41ae21d2f0d9ec3b82656f094db31b12

Lenke til kommentar

Du burde i hvert fall kutte ned på karbohydrater, i hvert fall sukker. Om dette aleine er grunnen til at du føler deg slik du gjør kan jeg ikke svare på, men at det kan ha noe med saken å gjøre; helt klart.

Jeg ville prøvd å øke aktivitetsnivået over en lengre periode. I begynnelsen vil det være uvant, og du vil nok ble ekstra sliten, men når kroppen kommer inn i det tipper jeg du vil få en positiv effekt. Det samme med kostholdet, prøv å kutt ned på sukker og spis mer proteiner. Fisk, egg, magert kjøtt og diverse meieriprodukter (for eksempel ost, kesam og lignende) kan det være lurt å få i seg mer av.

Endret av Må jeg?
Lenke til kommentar

Jeg føler ikke at jeg er deprimert. Bare veldig utmattet, fysisk og psykisk, uten grunn som jeg kan tenke meg.

Langvarige skader? Hva tenker du på? Anonym poster: 41ae21d2f0d9ec3b82656f094db31b12

Sliter du med å oppleve glede, selv når du gjør de tingene du før ville ha funnet underholdene?

Jeg mente at i tilfellet med mange sykdommer, jo lengre det tar før du får behandling jo vanskligere kan behandlingen være.

Selv om du kan sikkert få noen gode anelser her i dette emnet så ville jeg ikke ha utsatt å gå til lege noe lengre, ettersom det begynner å gå utover utdanning og sosialtliv så er det ganske alvorlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...