Makky Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Lurer på noe nå som jeg skal bytte jobb. Hvis jeg tar 1 uke fri (ferie) fra min nåværende jobb, mens jeg venter på at opssigelsestiden går ut, for å jobbe i ny jobb, er det forventet at jeg gjør dette "gratis" eller kan jeg be om lønn av ny arb. giver for denne uken? Grunnen til at de vil ha meg inn en uke nå, er for å starte introduksjon av systemene slik at jeg kan starte å sette meg inn i ting. Og få "overlevert" kunnskap fra den jeg skal ta over for. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Lønn er vederlag for den tiden og innsatsen du stiller til arbeidsgivers disposisjon. Du har derfor klart krav på lønn fra ny arbeidsgiver for denne tiden. Lenke til kommentar
Makky Skrevet 14. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2012 (endret) Har dukket opp et annet spørsmål, og jeg er usikker på hva som lønner seg. Har 30 feriedager hos nåværende arb.giver. Lønner det seg å ta ut ferie i oppsigelsestiden, eller få feriedagene utbetalt? Jeg skal reise bort, og ikke jobbe i ny jobb i denne perioden. Altså, om det lønner seg å avslutte arbeidsforholdet tidligere og få utbetalt feriedager, eller "bake inn" ferien i oppsigelsestiden? Endret 14. juni 2012 av Makky Lenke til kommentar
svante Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Er det slik å forstå at du har mulighet til å avslutte arbeidsforholdet før oppsigelsestiden er over? I så fall vil begge dine skisserte fremgangsmåter gi samme økonomiske utfall. Ferie er i utgangspunktet fri uten lønn. Det er og greit å være klar over at du i utgangspunktet ikke får utbetalt noe penger for ubenyttete feriedager. Derimot om du har blitt trukket allerede for full ferie i år så har du rett på å få tilbake det som du har blitt trukket for ferie som ikke tas ut. Sagt på en annen måte; jobber du i en bedrift hvor du blir trukket i lønn når du faktisk tar ferien vil det ikke være noe penger å tjene på å avstå fra å ta ut ferie. Og helt til slutt. Selv om du bytter arbeidsgiver så har du fortsatt plikt til å ta ut full ferie i år, enten hos nåværende eller den nye arbeidsgiveren. Lenke til kommentar
Makky Skrevet 14. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2012 Ser at jeg er bedre forsikret gjennom nåværende arb.giver enn ny nå i startfase (før jeg rekker å sette meg inn i alt), så da kan det nok lønne seg å ta ferie i oppsigelsestiden for å være forsikret på ferieturen Takk for svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå