oyvangen Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 (endret) Hei, jeg trakk matte til muntlig eksamen. Temaet jeg fikk var fornøyelsespark. Fornøyelsespark: Ta utgangspunkt i temaet: "fornøyelsespark" og lag en presentasjon som viser at du behersker bredde i fagstoffet, bruk gjerne flere hjelpemidler. Stikkordsliste: - Statistikk - Vei, fart og tid - Kjøp, salg og rabatter - Utgifter - Volum - Sannsynlighet - Geometri - Likninger Stikkordslisten kan være et utgangspunkt for oppgaven, tips som kan være naturlig å ta med underdette tema, men utvid gjerne med egne ideer og legg til flere momenter fra faget. Trenger litt hjelp med å komme igang, så om dere hade hatt noen tips og ideer hadde det vært flott! Går i 10ende klasse. Endret 8. juni 2012 av oyvangen Lenke til kommentar
sebastgs Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Her har du noen forslag til problemstillinger: - Statistikk Si at du fikk tilgang til en oversikt over antall besøkende i parken per måned de siste to årene. Lag søylediagrammer og finn ut når parken hadde flest besøkende, og den prosentvise endringen i antall besøkende fra et år til det neste. - Vei, fart og tid På en plakat i parken står det at en rollercoaster har en gjennomsnittsfart på x km/t. Regn først om til m/s (bare å dele på 3,6). Mål deretter antall sekunder rollercoasteren bruker på en runde, for å regne ut ca. hvor lang den er i meter. fart=strekning/tid, altså, strekning = fart * tid - Kjøp, salg og rabatter/likninger To familier er i parken. Den ene familien er to voksne og tre barn, og disse betalte 1250kr. Den andre familien er en voksen og tre barn, og de betalte 850kr. Regn ut pris for barnebillett og voksenbillett. 2X+3Y=1250 X+3Y=850 X=400, Y=150 Og kanskje noe om hvor mye man sparer på å kjøpe ukespass eller noe i den duren - Volum Dere kjøper brus og får en kopp som er stor og sylinderformet. De som jobber i kiosken vet ikke akkurat hvor mye drikke koppen rommer, så dere bestemmer dere for å regne det ut. Måler radien til koppen og høyden, så kan man regne ut volumet. V= 3,14*radius^2*høyde - Sannsynlighet/likninger Dere spiller på et lykkehjul som har tallene 1-40. Dere spiller på 4 tall. Hvor stor er sannsynligheten for å vinne? P=4/40=1/10=10% Hvor stor er sannsynligheten for å vinne to ganger på rad hvis man spiller med 4 tall hver gang? P=(4/40)^2=1/10*1/10=1/100=1% Hvor mange tall må man spille på for å ha 75% sannsynlighet for å vinne? x/40=0,75, x=40*0,75=30 tall Lenke til kommentar
oyvangen Skrevet 8. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2012 Her har du noen forslag til problemstillinger: - Statistikk Si at du fikk tilgang til en oversikt over antall besøkende i parken per måned de siste to årene. Lag søylediagrammer og finn ut når parken hadde flest besøkende, og den prosentvise endringen i antall besøkende fra et år til det neste. - Vei, fart og tid På en plakat i parken står det at en rollercoaster har en gjennomsnittsfart på x km/t. Regn først om til m/s (bare å dele på 3,6). Mål deretter antall sekunder rollercoasteren bruker på en runde, for å regne ut ca. hvor lang den er i meter. fart=strekning/tid, altså, strekning = fart * tid - Kjøp, salg og rabatter/likninger To familier er i parken. Den ene familien er to voksne og tre barn, og disse betalte 1250kr. Den andre familien er en voksen og tre barn, og de betalte 850kr. Regn ut pris for barnebillett og voksenbillett. 2X+3Y=1250 X+3Y=850 X=400, Y=150 Og kanskje noe om hvor mye man sparer på å kjøpe ukespass eller noe i den duren - Volum Dere kjøper brus og får en kopp som er stor og sylinderformet. De som jobber i kiosken vet ikke akkurat hvor mye drikke koppen rommer, så dere bestemmer dere for å regne det ut. Måler radien til koppen og høyden, så kan man regne ut volumet. V= 3,14*radius^2*høyde - Sannsynlighet/likninger Dere spiller på et lykkehjul som har tallene 1-40. Dere spiller på 4 tall. Hvor stor er sannsynligheten for å vinne? P=4/40=1/10=10% Hvor stor er sannsynligheten for å vinne to ganger på rad hvis man spiller med 4 tall hver gang? P=(4/40)^2=1/10*1/10=1/100=1% Hvor mange tall må man spille på for å ha 75% sannsynlighet for å vinne? x/40=0,75, x=40*0,75=30 tall Her har du noen forslag til problemstillinger: - Statistikk Si at du fikk tilgang til en oversikt over antall besøkende i parken per måned de siste to årene. Lag søylediagrammer og finn ut når parken hadde flest besøkende, og den prosentvise endringen i antall besøkende fra et år til det neste. - Vei, fart og tid På en plakat i parken står det at en rollercoaster har en gjennomsnittsfart på x km/t. Regn først om til m/s (bare å dele på 3,6). Mål deretter antall sekunder rollercoasteren bruker på en runde, for å regne ut ca. hvor lang den er i meter. fart=strekning/tid, altså, strekning = fart * tid - Kjøp, salg og rabatter/likninger To familier er i parken. Den ene familien er to voksne og tre barn, og disse betalte 1250kr. Den andre familien er en voksen og tre barn, og de betalte 850kr. Regn ut pris for barnebillett og voksenbillett. 2X+3Y=1250 X+3Y=850 X=400, Y=150 Og kanskje noe om hvor mye man sparer på å kjøpe ukespass eller noe i den duren - Volum Dere kjøper brus og får en kopp som er stor og sylinderformet. De som jobber i kiosken vet ikke akkurat hvor mye drikke koppen rommer, så dere bestemmer dere for å regne det ut. Måler radien til koppen og høyden, så kan man regne ut volumet. V= 3,14*radius^2*høyde - Sannsynlighet/likninger Dere spiller på et lykkehjul som har tallene 1-40. Dere spiller på 4 tall. Hvor stor er sannsynligheten for å vinne? P=4/40=1/10=10% Hvor stor er sannsynligheten for å vinne to ganger på rad hvis man spiller med 4 tall hver gang? P=(4/40)^2=1/10*1/10=1/100=1% Hvor mange tall må man spille på for å ha 75% sannsynlighet for å vinne? x/40=0,75, x=40*0,75=30 tall Takk! :-) Lenke til kommentar
martsK Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Dersom du kombinerer geometri med formlene for vei, fart og tid kan det hende du imponerer enda mer! Eksempel: Du ønsker å beregne høyden til en berg-og-dalbane når den er på sitt høyeste, rett før den faller ned (eks. Thundercoaster på tusenfryd). På fornøyelsesparkens hjemmeside finner du ut at gjennomsnittsfarten opp er på 18 km/t. For å finne avstanden fra start til det høyeste punktet, skritter du opp, og kommer frem til at det er 12 meter fra der attraksjonen starter til det høyeste punktet langs bakken. Med mobilen din tar du tiden fra karusellen starter til den er på sitt høyeste punk. Dette tar 3 sekunder. Du antar at karusellen beveger seg en tilnærmet rett linje, og kan derfor tenke på dalbanen som en 90-graders trekant (hvis du skjønner ). Så, hvor høyt opp kommer dalbanen? Siden dette er en 90-graders trekant, vil høyden opp fra bakken til karusellen være lik den korteste kateten. Den lengste kateten er 12 meter (det målte du jo). Hypotenusen er da strekningen dalbanen har kjørt på veien opp, målt i meter. Da må du gjøre om fra km/t til m/s (som er å dele på 3,6 (som sebdude også sa )) 18 / 3,6 m/s = 5 m/s. Strekningen blir da: 5 m/s * 3 sekunder = 15 meter. For å finne høyden bruker vi da pytagoras' setning: Hyp2 = Lengde2 + Høyde2 Vi får at: Høyde2 = Hyp2 - Lengde2 Altså Høyde = √(Hyp2 - Lengde2 ) Høyde = √(152 - 122) Høyde = √81 = 9 meter. Høyden er altså 9 meter Det ble litt tungvint forklart, men se tegningen for å forstå hva jeg mener Nå veit ikke jeg hvilket nivå du ligger på i matte, men dersom du synes dette ble litt vanskelig, håper jeg i hvert fall at jeg ga deg inspirasjon til å finne på noen type oppgaver Lykke til! 1 Lenke til kommentar
oyvangen Skrevet 8. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2012 Dersom du kombinerer geometri med formlene for vei, fart og tid kan det hende du imponerer enda mer! Eksempel: Du ønsker å beregne høyden til en berg-og-dalbane når den er på sitt høyeste, rett før den faller ned (eks. Thundercoaster på tusenfryd). På fornøyelsesparkens hjemmeside finner du ut at gjennomsnittsfarten opp er på 18 km/t. For å finne avstanden fra start til det høyeste punktet, skritter du opp, og kommer frem til at det er 12 meter fra der attraksjonen starter til det høyeste punktet langs bakken. Med mobilen din tar du tiden fra karusellen starter til den er på sitt høyeste punk. Dette tar 3 sekunder. Du antar at karusellen beveger seg en tilnærmet rett linje, og kan derfor tenke på dalbanen som en 90-graders trekant (hvis du skjønner ). Så, hvor høyt opp kommer dalbanen? Siden dette er en 90-graders trekant, vil høyden opp fra bakken til karusellen være lik den korteste kateten. Den lengste kateten er 12 meter (det målte du jo). Hypotenusen er da strekningen dalbanen har kjørt på veien opp, målt i meter. Da må du gjøre om fra km/t til m/s (som er å dele på 3,6 (som sebdude også sa )) 18 / 3,6 m/s = 5 m/s. Strekningen blir da: 5 m/s * 3 sekunder = 15 meter. For å finne høyden bruker vi da pytagoras' setning: Hyp2 = Lengde2 + Høyde2 Vi får at: Høyde2 = Hyp2 - Lengde2 Altså Høyde = √(Hyp2 - Lengde2 ) Høyde = √(152 - 122) Høyde = √81 = 9 meter. Høyden er altså 9 meter Det ble litt tungvint forklart, men se tegningen for å forstå hva jeg mener Nå veit ikke jeg hvilket nivå du ligger på i matte, men dersom du synes dette ble litt vanskelig, håper jeg i hvert fall at jeg ga deg inspirasjon til å finne på noen type oppgaver Lykke til! Takk for hjelpen, skjønte det etter å ha lest igjennom ett par ganger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå