Gå til innhold

Ny pc, ser det bra ut?

Anbefalte innlegg

Har etter veldig mye tenking bestemt meg å gå for en stasjonær som jeg bygger selv. Både fordi dette kan være lærerikt og for jeg selv har større kontroll over hva jeg vil ha med. Men har ikke satt meg veldig inn i det og har fått litt hjelp til oppsett. Hva synes dere om oppsettet?

244u077.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du ikke har tenkt å sette deg inn i "det" bør du kanskje avstå fra å bygge din egen PC?

Kommentarer til komponent-/varevalg:

Seagate Barracuda 2TB gir betydelig mer leagringsplass for pengene enn Barracuda 1 TB. Det koster ca 200 kr mer for den på 2 TB.

Med mindre du liker forandringene i Windows 8 kan det tenkes at du blir å bruke Windows 7 til 2020. Det er derfor anbefalt å kjøpe fullversjonen av Home Premium slik at du kan installere det på fremtidig maskinvare.

Når du først skal bruke 900 kr på PSU bør du kjøpe noe av bedre kvalitet enn TX-serien til Corsair. Seasonic X-560 er feks i en helt annen divisjon og koster under 200 kr mer.

Minnet er helt greit.

Prosessorkjøleren er ok til prisen. Det fins bedre kjølere men de koster mer.

Hovedkort og grafikkort er gode valg.

Du bør ha med en 128 GB eller 256 GB SSD i oppsettet. De koster fra ca 800 - 2000 kr.

Samsung 830 series 128 GB koster feks 849 kr hos Dustinhome og er et bra valg.

Skal ikke legge meg borti kabinettvalg da personlige preferanser som kommer inn i bildet, men dersom det er en gamer-PC du er ute etter å bygge kan det tenkes at Corsair Carbide 300R er bedre egnet.

Det kan diskuteres om viftene du har satt opp er gode valg. 2000 RPM gir høyt støynivå. Ingen av komponentene du har valg krever særlig kjøling og du burde heller gå for kvalitetsvifter med 300-800 RPM. Jeg har en i7 EXTREME 6-kjerne og GTX 680 i min PC og det er ikke noe problem å få nok kjøling med kabinettviftene på 3-400 RPM og CPU-viftene på 600-800 RPM. Du kan raskt ende opp med 2-3 ganger mer støy enn nødvendig med det kabinettet og viftene.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser veldig bra ut! Eneste som hadde vært kjekt er jo en 60/64 gb SSD disk til OS om du har råd. Det vil ikke gi flere fps i spill, men PC'en vil føles generelt mye kvikkere i bruk.

64 GB SSD er ikke lønnsomt i forhold til prisen. Samsung 830 128 GB koster 849 kr og man må ut med 700 kr for en SSD på 64 GB. Akkurat det samme her som for 1 TB vs 2 TB 7200 RPM HDD. På de laveste betaler man mer for selve enheten enn lagringskapasisteten. For 100-200 kr mer får man dobbel kapasitet.

Ser veldig bra ut! Eneste som hadde vært kjekt er jo en 60/64 gb SSD disk til OS om du har råd. Det vil ikke gi flere fps i spill, men PC'en vil føles generelt mye kvikkere i bruk.

Det kommer helt an på bruken. Ja, det er anbefalt å ha SSD på systemdisken, og spill vil laste raskere. Saken er at diminishing returns slår inn når man har spilt en stund og mesteparten av data ligger i minnet. Den største forskjellen ligger i operasjoner per sekund og oppstartstid av applikasjoner.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

64 GB SSD er ikke lønnsomt i forhold til prisen. Samsung 830 128 GB koster 849 kr og man må ut med 700 kr for en SSD på 64 GB. Akkurat det samme her som for 1 TB vs 2 TB 7200 RPM HDD. På de laveste betaler man mer for selve enheten enn lagringskapasisteten. For 100-200 kr mer får man dobbel kapasitet.

Nå var jeg ikke klar over kampanjen på dustinhome.no. Er enig med det du sier

Lenke til kommentar

Dersom du ikke har tenkt å sette deg inn i "det" bør du kanskje avstå fra å bygge din egen PC?

Kommentarer til komponent-/varevalg:

Seagate Barracuda 2TB gir betydelig mer leagringsplass for pengene enn Barracuda 1 TB. Det koster ca 200 kr mer for den på 2 TB.

Med mindre du liker forandringene i Windows 8 kan det tenkes at du blir å bruke Windows 7 til 2020. Det er derfor anbefalt å kjøpe fullversjonen av Home Premium slik at du kan installere det på fremtidig maskinvare.

Når du først skal bruke 900 kr på PSU bør du kjøpe noe av bedre kvalitet enn TX-serien til Corsair. Seasonic X-560 er feks i en helt annen divisjon og koster under 200 kr mer.

Minnet er helt greit.

Prosessorkjøleren er ok til prisen. Det fins bedre kjølere men de koster mer.

Hovedkort og grafikkort er gode valg.

Du bør ha med en 128 GB eller 256 GB SSD i oppsettet. De koster fra ca 800 - 2000 kr.

Samsung 830 series 128 GB koster feks 849 kr hos Dustinhome og er et bra valg.

Skal ikke legge meg borti kabinettvalg da personlige preferanser som kommer inn i bildet, men dersom det er en gamer-PC du er ute etter å bygge kan det tenkes at Corsair Carbide 300R er bedre egnet.

Det kan diskuteres om viftene du har satt opp er gode valg. 2000 RPM gir høyt støynivå. Ingen av komponentene du har valg krever særlig kjøling og du burde heller gå for kvalitetsvifter med 300-800 RPM. Jeg har en i7 EXTREME 6-kjerne og GTX 680 i min PC og det er ikke noe problem å få nok kjøling med kabinettviftene på 3-400 RPM og CPU-viftene på 600-800 RPM. Du kan raskt ende opp med 2-3 ganger mer støy enn nødvendig med det kabinettet og viftene.

Hvor mye ekstra ville dette blitt tror du?

Lenke til kommentar

Nå var jeg ikke klar over kampanjen på dustinhome.no. Er enig med det du sier

Det lønner seg ikke å kjøpe 64 GB, kampanje eller ikke. Det er stort sett mulig å få tak i 128 GB SSD av god kvalitet fra 800-1000 kr i dag. Da er det dumt å kjøpe 64 GB for 6-700 kr.

Lenke til kommentar

HawkeyeFtw:

849 kr for Samsung 830 128 GB SSD.

Dropp viftene og bruk de 400 kr på et kabinett til 1000 kr For eksempel Corsair Obsidian 500D, eventuelt 300R. Det følger stort sett med 3 vifter i kabinetter i den prisklassen. Noe mer er overkill til din maskinvare. Du kan bruke programvare på hovedkortet for å regulere ned turtallet på kabinettviftene.

Windows 7 Home Premium, norsk fullversjon koster 1349 kr.

Bruk gjerne 250 kr mer på en bedre CPU-kjøler som feks NOCTUA NH-U12P SE2 S-1155/1156/1366/AM3. Her er det viktig at du justerer ned turtallet under 1000 RPM (jeg kjører 800 RPM på samme kjøler) for da halveres viftestøyen (så vidt hørbart dersom det er helt stille i rommet).

Dersom du hovedsaklig skal spille, kan det være en tanke å gå for ASUS MAXIMUS V hovedkort isteden for da får du et lydkort som er egnet for spilling.

Skal forsøke å sette opp en handleliste til deg, så ser vi prisdifferansen.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

HawkeyeFtw:

849 kr for Samsung 830 128 GB SSD.

Dropp viftene og bruk de 400 kr på et kabinett til 1000 kr For eksempel Corsair Obsidian 500D, eventuelt 300R. Det følger stort sett med 3 vifter i kabinetter i den prisklassen. Noe mer er overkill til din maskinvare. Du kan bruke programvare på hovedkortet for å regulere ned turtallet på kabinettviftene.

Windows 7 Home Premium, norsk fullversjon koster 1349 kr.

Bruk gjerne 250 kr mer på en bedre CPU-kjøler som feks NOCTUA NH-U12P SE2 S-1155/1156/1366/AM3. Her er det viktig at du justerer ned turtallet under 1000 RPM (jeg kjører 800 RPM på samme kjøler) for da halveres viftestøyen (så vidt hørbart dersom det er helt stille i rommet).

Dersom du hovedsaklig skal spille, kan det være en tanke å gå for ASUS MAXIMUS V hovedkort isteden for da får du et lydkort som er egnet for spilling.

Skal forsøke å sette opp en handleliste til deg, så ser vi prisdifferansen.

Hadde vært flott og tusen takk for svar!

Lenke til kommentar

Her er oppsettene. Det blir 1500-2000 kr mer enn det du hadde satt opp, men det er en rekke forbedringer. Du trenger selvsagt ikke kjøpe fullversjon av Windows dersom det er utenkelig at du skal bruke Windows 7 de neste 8 årene men det er dumt å måtte kjøpe ny Windows senere fordi man tok et kortsiktig valg med å kjøpe oem-versjon. Dersom du hovedsaklig skal spille, kan det være en tanke å gå for ASUS MAXIMUS V hovedkort isteden for da får du et lydkort som er egnet for spilling.

Dyrest kabinett:

image2.jpg

Rimeligst kabinett:

image1.jpg

Mulig det er litt gammeldags, men jeg pleier å alltid å ha 2-4 ekstra vifteregulatorer i bakånd. Zalman Fan Mate 2 Man er ikke 100% garantert at at viftestyringen på hovedkortet virker optimalt eller at viftene på CPU-kjøleren vil starte i oppstarten med adapter for 600 RPM.

Ekstra kabinettvifter:

http://www.dustinhom...-f12-pwm-120mm/

http://www.dustinhom...oling-f12-120mm

http://www.dustinhom...2-pwm-fan-120mm

http://www.dustinhom...-case-fan-120mm

Noen av viftene finnes også i utgaver på 140mm osv. Sjekk spesifikasjonene for vifteplassene i kabinetter før eventuell bestilling av vifter.

PWM-vifter er absolutt å anbefale dersom hovedkortet støtter det, men det burde ikke væer behov for ekstra vifter i dette oppsettet. Kanskje 1 (til 2) vifter dersom du velger Carbide 300R kabinettet da det kun er med 2 vifter, noe som i og for seg burde være nok. Da hadde jeg isåfall heller gått for Obsidian 550D med ingen ekstra vifter pga prisen på ekstra vifter spiser opp prisdifferansen mellom kabinettene.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Her er oppsettene. Det blir 1500-2000 kr mer enn det du hadde satt opp, men det er en rekke forbedringer. Du trenger selvsagt ikke kjøpe fullversjon av Windows dersom det er utenkelig at du skal bruke Windows 7 de neste 8 årene men det er dumt å måtte kjøpe ny Windows senere fordi man tok et kortsiktig valg med å kjøpe oem-versjon. Dersom du hovedsaklig skal spille, kan det være en tanke å gå for ASUS MAXIMUS V hovedkort isteden for da får du et lydkort som er egnet for spilling.

Dyrest kabinett:

image2.jpg

Rimeligst kabinett:

image1.jpg

Mulig det er litt gammeldags, men jeg pleier å alltid å ha 2-4 ekstra vifteregulatorer i bakånd. Zalman Fan Mate 2 Man er ikke 100% garantert at at viftestyringen på hovedkortet virker optimalt eller at viftene på CPU-kjøleren vil starte i oppstarten med adapter for 600 RPM.

Ekstra kabinettvifter:

http://www.dustinhom...-f12-pwm-120mm/

http://www.dustinhom...oling-f12-120mm

http://www.dustinhom...2-pwm-fan-120mm

Noen av viftene finnes også i utgaver på 140mm osv. Sjekk spesifikasjonene for vifteplassene i kabinetter før eventuell bestilling av vifter.

PWM-vifter er absolutt å anbefale dersom hovedkortet støtter det, men det burde ikke væer behov for ekstra vifter i dette oppsettet. Kanskje 1 (til 2) vifter dersom du velger Carbide 300R kabinettet da det kun er med 2 vifter, noe som i og for seg burde være nok. Da hadde jeg isåfall heller gått for Obsidian 550D med ingen ekstra vifter pga prisen på ekstra vifter spiser opp prisdifferansen mellom kabinettene.

Tusen takk for svar og for at du tok deg tid! Setter stor pris på det :)

Ang. oppsettene så tror jeg at jeg vil gå for det nederste ettersom at jeg skal kjøpe skjerm, mus, tastatur og headset i tillegg.

Hvordan vil dette oppsettet være kontra det første som jeg laget? Mtp. hva som er bedre osv.

Lenke til kommentar

2 TB isteden for 1 TB på harddisken.

128 GB SSD

Fullversjon av Windows slik at det kan brukes videre når du bytter PC:

Bedre PSU (strømforsyning).

Bedre CPU-kjøler.

Spørs om ikke Corsair Obsidian 550D (det dyreste kabinettet) er best med tanke på støv og støy, men du ser selv hva du ønsker. Begge kabinettene er gode.

Du har fremdeles ikke svart på spørsmålet om hovedkortet :p

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

2 TB isteden for 1 TB på harddisken.

128 GB SSD

Fullversjon av Windows slik at det kan brukes videre når du bytter PC:

Bedre PSU (strømforsyning).

Bedre CPU-kjøler.

Spørs om ikke Corsair Obsidian 550D (det dyreste kabinettet) er best med tanke på støv og støy, men du ser selv hva du ønsker. Begge kabinettene er gode.

Du har fremdeles ikke svart på spørsmålet om hovedkortet :p

Ok takk :)

Du tenkte på det ASUS MAXIMUS kortet? Tror ikke jeg kjøper det etterslm at pcen allerede er dyr nok som den er :p Men takk for tipset.

Lenke til kommentar

Har tenkt å bestille fra dustinhome og er bare en ting jeg lurer på. Det er både gule, grønne og hvite merker på de forskjellige varene. Så det grønne er vel greie og betyr at de har dem inne, men hvordan blir de gule og hvite da? Når jeg holder musen over den gule står det sendes innen 1-3 dager. Sendes hvor? Og den hvite så står det bestillingsvare. Vil det si at de er nødt til å bestille varen først for så å sende den videre til meg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...