Gå til innhold

Flashe BIOS... risky?

LtdEdFred

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som regel er flashing av bios uproblematisk hvis man har gjort forarbeidet godt nok. Med andre ord sørger man for å ha korrekt program for flashing + korrekt biosoppgradering. Dette legges på en disket som er formater med /s parameter (format a: /s).

De fleste bioser flashes med program der man først laster ned den gjeldende bios og legger denne på den samme disketten som den nye biosen er lagt på. På denne måten har man mulighet for å legge tilbake en fungerende bios hvis noe går galt.

Hvis uhellet først er ute kan man i de fleste tilfeller benytte nødløsning. Dette har vært beskrevet tidligere på dette forumet.

Yoda

Lenke til kommentar

Har nettopp flashet hket mitt (Aopen ak77pro) og kan dele følgende opplysninger:

-flashingen var enkelt og greit, ikke no stress.

-før jeg starter windows og da fryser det i løpet av 10 sek.

-legger inn windows på nytt, fortsatt frysing.

-ny windowsinstall, funker ei stund, frysing etter via 4i1 drivere ble lagt inn

-flasher bios en gang til, format c og inn med windows. fingrene unna via 4i1

= så stabilt som winme kan være

Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært uheldig med flashing av BIOS, men så gjør jeg det ikke oftere enn det er nødvendig. Dvs dersom jeg ser BIOS oppdatering inneholder en fornuftig fix eller utvidelse. Så har jeg alltid hatt Intel eller Abit hovedkort, disse er kanskje ikke de mest problemfylte kortene. Legger bios på disk og starter maskinen med win9x oppstartsdisk og velger kommandolinje, funker kjempe hvergang.

Lenke til kommentar

Jeg har flæsha biosen sikkert 50 ganger og har aldri hatt noen problemer, men jeg annbefaler ingen og flæshe biosen vis det ikke er en nødvendig oppdatering i den nye biosen,da biosflæshing er en ømtålig sak og går det føyka eks att strømmen går midt under flæshinga så kan man regne med att det var det hovedkortet.

Lenke til kommentar

På forrige TG flasha jeg BIOS'en til 'naboen' min på mitt hovedkort. Jeg hadde et A7V, han hadde A7V133 der ny BIOS ikke virket. Bootet min maskin i DOS, dro ut min biosbrikke, plugget i hans (med strømmen på) og flashet med A7V133-bios. Satte brikkene tilbake på riktige maskiner. Fungerte fint. Såklart ikke å anbefale, men....

Lenke til kommentar

Det kan være litt risikabelt å flashe bios.

Hvis strømmen skulle gå akkurat under den prosessen,

men sjansen for det er minimal.

Jeg slår litt ned på strømforbruket i huset akkurat da for sikkerhet skyld.

Som ekstra sikkerhet kan det også være lurt å ha den gamle bios versjonen liggende på disketten.

Hvis en får en feilmelding kan det være noe galt med den nye bios filen.

Ikke slå av maskinen, da får man ikke startet opp maskinen igjen, og er i trøbbel !!

Det en gjør da er å flashe inn den gamle bios filen igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...