Gå til innhold

Valg av forsterker til 3000kr


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe en forsterker som helst ikke koster mer enn 3000kr. Jeg er av oppfatning at en stereoforsterker vil gi ganske mye bedre lyd for pengene enn en surround-forsterker. Forsterkeren skal drive et par gamle

tandberg tl 3520 høytalere:

http://nrhf.no/t-hoyt-tl-3520.html

Har hørt at slike gamle høytalere er ganske tungdrevne. De er på 75 watt.

Jeg har tenkt på NAD C320 BEE:

http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...duct=nadc320bee

og Cambrigde A500:

http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...product=cama500

 

men jeg vurderer også surroundforsterker da jeg senere når jeg kan få rå til en senter og bakhøytalere. Så hvis noen av dere har noen forslag så sleng dem inn.

 

EDIT: Jeg kommer også til å bruke forsterkeren til å spille mp3er fra pcen. jeg har et Hercules Gameteather XP 7.1 hvis dette har noe å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Cambridge A500 ville jeg ha gått for. Den er nettop satt ned ca. 1000 kr til 2298kr. Denne har jeg hørt og den virket svært overbevisende.

Btw. det står max 400watt på baksiden!

 

Ikke ta dette på feil måte. Det er ikke meningen å flame deg, men den siste kommentaren din var usaklig og unødvendig. På Elkjøp butikkene kan du få kjøpt datahøyttalere med maks effekt på 400 watt. Det sier ingenting om forsterkeren.

 

Mitt tips til den som laget tråden er å velge NAD, da de er kjent for å lage stereoforsterkere med effekt lik (eller over) den oppgitte. Jeg har selv en 20watts RMS NAD 310, som driver (lett) en passiv sub, på siden av en aktiv sub (Eltax Liberty) med 175w RMS forsterker. Dette sier kanskje noe om hvor strømsterk NAD forsterkerne er.

 

Dersom du velger å ta en surroundforsterker er kanskje ikke NAD det beste valget. Denon er kanskje et bedre valg da.

Lenke til kommentar
Cambridge A500 ville jeg ha gått for. Den er nettop satt ned ca. 1000 kr til 2298kr. Denne har jeg hørt og den virket svært overbevisende.

Btw. det står max 400watt på baksiden!

 

Ikke ta dette på feil måte. Det er ikke meningen å flame deg, men den siste kommentaren din var usaklig og unødvendig. På Elkjøp butikkene kan du få kjøpt datahøyttalere med maks effekt på 400 watt. Det sier ingenting om forsterkeren.

Mitt tips til den som laget tråden er å velge NAD, da de er kjent for å lage stereoforsterkere med effekt lik (eller over) den oppgitte. Jeg har selv en 20watts RMS NAD 310, som driver (lett) en passiv sub, på siden av en aktiv sub (Eltax Liberty) med 175w RMS forsterker. Dette sier kanskje noe om hvor strømsterk NAD forsterkerne er.

 

Dersom du velger å ta en surroundforsterker er kanskje ikke NAD det beste valget. Denon er kanskje et bedre valg da.

 

Jeg er fullt og helt klar over det du sier..... Ta feks en surroundreceiver: oppgitt effekt 5x100w, bakpå står det at den maksimalt trekker 250w fra nettet. Den kan umulig gi en effekt på 5x100watt da.

Så til cambridge forsterkeren: Oppgitt effekt: 2x65w, bakpå står det at den maksimalt trekker maksimalt 400w fra nettet. Dvs, bra strømreserver og den har da gode muligheter for å gi den effekten som er oppgitt, nemlig 2x65w.

Lenke til kommentar

Joda, emn over litt lengre tid med høy spilling så funkejr det ikke. Min Technics forsterker er oppgitt til 2*40 watt (8 ohm) og der står det at den trekker maks 460watt bakpå, den veier også nesten 10 kg (9,noe), det samme som en 5*100 watt forsterker veier (noen veier tilogmed mindre) Så sats på en skikkelig stereoforsterker, tror du vil bli mer fornøyd med det enn en jalla surroundforsterker

Lenke til kommentar

Eg ville og set på Harmon Kardon. Eg er veldig fornøyd med min HK3470

Einaste minuset med den er at volumjusteringen er lit grov når eg bruker fjernkontrollen.

 

 

Og eit lite tips:

Gå ut og prøv forsterkeren. Prøv å finn ein butikk som har fleire merker, slik at du kan få prøve flere forsterkere på samme høgtalerpar.

Lenke til kommentar

nadc320bee_1.jpg

 

NAD C320 BEE - What Hi-Fi - Product of the Year 2002

The NAD blew us away when we first reviewed it, delivering breathtaking performance whatever music we threw at it. It's the extra sence of power and improved dynamics that initially impress, but theres also plenty of precision and controll - the redesigned circuits uncovering extra levels of detail compared to other budget amplifiers.

The NAD C320BEE is a genuinely stunning amplifier for the money, setting new performance standards in its class - what more recommendation do you want for a Product of the Year??

 

What Hi-Fi er kjent som et av de mest seriøse audio-tidsskriftene. Dersom du tar deg råd til denne, tror jeg ikke du kommer til å angre. Den har fint design, og krefter "under panseret"..

 

NAD all the way :woot:

Lenke til kommentar

Vet det der. Det er det som akkurat frister med den forsterkeren. Sitter på 3 lapper akkurat nå så det er ganske fristende å kjøpe denne. Jeg vet jo at jeg selvfølgelig kan prøve forsterkerene å høre, men jeg kan jo ikke vite hvordan disse vil spille sammen med mine høytalere som er ganske gammel og i følge en på hifi-centeret ganske tungdrevet.

Lenke til kommentar

Harman Kardon er iallefall kjent her på forumet som gode Hjemmekinoforsterkere. De er, som NAD, også kjent for å være strømsterke. Eneste jeg kan trekke ned på H/K er designet. Jeg synes alle deres forsterkere ser kjedelige/80-talls ut. Men det er jo bare en smakssak.

 

Tungdrevne høyttalere trenger etter det jeg forstår mer effekt (watt) enn de lettdrevne, for å få samme lydtrykk ut av dem (correct me if I'm wrong :shrug:). Jeg tror at H/K og NAD skal klare å drive dem begge like bra.

 

Angående DVD-spilleren får du nok det du betaler for. En DVD-spiller i lavbudsjettklassen. Men jeg tror ikke forskjellen mellom en DVD-spiller til 2000 kr og en til 6000 kr er så ekstremt stor.

Lenke til kommentar

Jeg kunne selvfølgelig ha lagt i et par tusenlapper til, men jeg tror ikke dette er særlig nødvendig når jeg ikke har et bedre anlegg det det jeg kommer til å få. I tillegg har jeg en helt ordinær 29" trinitron tv som jeg ikke tror jeg vil se så stor forskjell på en dyr og en billig dvd-spiller. Men jeg vil helst ha en dvd-spiller av samme merke som forsterkeren siden jeg har hørt at det som oftest spiller bedre pluss at det ser mye bedre ut :wink:

Lenke til kommentar

Noen som vet om denne NAD dvd-spilleren spiller bra sammen med C320 BEE forsterkeren?http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=42&product=nadt512

 

Har den dvd spilleren selv, sammen med C320BEE. Jeg har i likhet med deg en helt normal TV, Philips sak. Jeg er veldig fornøyd, spesielt til den prisen. Det eneste jeg har å utsette på den er lang søketid når du setter inn en plate. Bruker lang tid på å finne ut hva slags plate det er.

 

Til musikken funker den, hvis du ikke stiller høye krav. Den er ikke så veldig oppløst. Jeg har en dedikert cd spiller i tillegg.

Lenke til kommentar

Noen som vet om denne NAD dvd-spilleren spiller bra sammen med C320 BEE forsterkeren?http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=42&product=nadt512

 

Har den dvd spilleren selv, sammen med C320BEE. Jeg har i likhet med deg en helt normal TV, Philips sak. Jeg er veldig fornøyd, spesielt til den prisen. Det eneste jeg har å utsette på den er lang søketid når du setter inn en plate. Bruker lang tid på å finne ut hva slags plate det er.

 

Til musikken funker den, hvis du ikke stiller høye krav. Den er ikke så veldig oppløst. Jeg har en dedikert cd spiller i tillegg.

 

Bruker du BEE cd-spilleren? Hvordan er den i så fall?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...