Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skoleprosjekt - nettsted - databaser - urettferdig karakter?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har fått i oppgave og lage et nettsted som selger spill.

Fag: IT1

Her kommer oppgaven,

Prosjektbeskrivelse

Lag et nettsted som har som formål å selge dataspillene dere lagde trailere til i Flash&Photoshop-prosjektet.(Tidligere prosjekt.)

Dere står relativt fritt i forhold til utformingen av dette nettstedet, men her er en liten liste med tekniske krav:

• Lag et webområde (website) – ikke bare en enkelt nettside.

• Bruk maler (templates) og stilark (CSS) for å få til helhetlig design på en omtrentlig elegant måte.

• Det skal være mulig for en kunde å registrere seg – altså skal webområdet være koblet opp mot en database der personopplysninger kan lagres på en fornuftig måte.

• Kunder skal også kunne skrive inn bestillinger/ordrer – altså skal dere lage en eller annen handlevogn-variant, der disse ordrene også lagres i databasen.

Så lenge disse tekniske kravene er oppfylt og webområdet deres er omtrentlig brukervennlig og velorganisert, vil det kvalifisere til en 4-er som prosjektkarakter. Hvis dere sikter høyere enn det, så bør dere legge til mer funksjonalitet. (Helhetlig design er fremdeles relevant – men siden dere allerede har blitt testet i den visuelle delen av faget, ligger fokus nå først og fremst på det tekniske/funksjonelle) Denne ekstra funksjonaliteten kan egentlig være hva som helst. Sett dere selv i kunderollen og tenk gjennom hvordan webområdet kan gjøres mest mulig innbydende og minst mulig irriterende. Vær kreative. Kreativitet er bra.

For det første så lurte jeg på om det faktisk er lov av en lærer å si at man ikke kan få toppkarakter ved å oppfylle alle pensumkravene(http://skole.osterli...IT1/lp_it1.html).

Greit nok at læreren krevde at vi skulle gå utenfor pensum tenkte jeg. Jeg satte meg derfor ned og leste læreplanen og visste hva jeg skulle sikte for.

Jeg skjønte fort at dette kom til å ta ganske lang tid å lære seg alt det nødvendige for å oppnå toppkarakter.

Okey, nok tekst for en stund, her er siden, http://elevweb.skit.no/0111nema/

De to minusene her er at jeg har sperret av slik at det bare går an å legge til et av hvert spill i handlevognen(jeg fikk noen problemer) per bestillingen.

Jeg minner dere på å lage en slik funksjon er allerede milevis utenfor pensum.

For det andre så er det ordrehistorikken. Når man kjøper mer enn et produkt så ser det ut som det er flere ordre, fordi jeg ikke har klart å få alle spillene inn i en rad i databasen.

Jeg må bare legge til igjen at dette er faktisk ett godt stykke utenfor pensum.

Det var det negative.

Jeg har lagt til ekstremt mange funksjoner som fungerer 100% som er langt utenfor pensum, f.eks. login/logout funksjonen.

Det er mange andre fine funksjoner som fungerer som de skal og som er et godt stykke utenfor pensum.

Til slutt så endte jeg opp med karakteren 5+, noe jeg er misfornøyd med da jeg mener jeg fortjener toppkarakter, grunnen var at disse to funksjonene ( ordrehistorikk og handlevognen) ikke fungerte 100%.

Det som gjør meg ekstra sint er at det er andre i klassen som ikke har gjort en dritt og sitter med handlevognfunksjoner som er ekstremt mye dårligere og simplere enn min(funksjons-messig)

Det jeg vil høre fra dere er om dere mener jeg har fått riktig karakter eller ikke.

Gratulerer, du har nå lest en WALL OF TEXT! Takk for din tid, jeg setter virkelig pris på det!

Beklager hvis jeg har postet feil sted, jeg var ikke sikker på hvor den passet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden er for stygg til å få toppkarakter. Fonter, farger osv. Hvordan du har limt innkarakterene i banneren. Teksten er veldig stygg, og har en useriøs tone over seg. Lavere skrifttype og finere font med mer logisk fargevalg ville vært bra. Henger bare ikke opp til en toppkarakter, og jeg tror du skal være glad med en 5+.

Mvh Mediaelev.

Endret av Snuzk1
Lenke til kommentar

For det andre så er det ordrehistorikken. Når man kjøper mer enn et produkt så ser det ut som det er flere ordre, fordi jeg ikke har klart å få alle spillene inn i en rad i databasen.

Nå vet ikke jeg nøyaktig hva som er pensum på IT1, men hvis du tror at du skal ha flere spill på samme rad i en database så trenger du å studere beste praksis for bruk av database.

Når det gjelder vurderingskriterier så er det galt av læreren å begynne å spekulere i hva som vil gi hvilken karakter i oppgaveteksten. Det å si at en 100% besvarelse av oppgavebeskrivelsen ikke vil gi toppkarakter er tåpelig. Jeg mener at du burde ha brukt mer tid på å finne ut av databaseproblematikken og rettet designen der fremfor å lage en massse annet tull som egentlig ikke er besvarelse på oppgaveteksten.

Lenke til kommentar

Men den fungerer jo nesten 100%. Mer enn den versionen som er i pensum, hvertfall.

Når det gjelder designet så kan jeg si at læreren var meget fornøyd med det, og dette var jo ikke en desugnoppgave.

Endret av Refi
Lenke til kommentar

Karakterene blir som hovedregel styrt ut i fra "karakterforskriften" som egentlig bare er et par paragrafer i den generelle forskriften til opplæringloven.

Det er graden av måloppnåelse i forhold til målene i læreplanen som teller. Her vil det jo for eksempel ha litt å si hvor vanskelig oppgaven er. Klarer man å legge sammen 2 pluss 2 og få fire, så betyr jo ikke det nødvendigvis en 6'er i matematikk.

Slik som tingene fungerer i praksis, vil jeg tro, så blir det vel ofte en 5'er hvis man viser at man kan og behersker stoffet "jamt over" uten at det er noen "større huller å spore".

Hvis det er en jamt god kompetanse over det hele, ingen feil og ingen mangler, og så kommer dette ekstra som demonstrerer at dette er en kandidat som kan noe annet "enn bare læreboka", da kan vel sekseren komme.

Ideelt sett så skal jo dette fungere "likt over alt", men det er vel kanskje ikke alltid tilfelle. Ofte så kan for eksempel læreplanene være såpass "runde i formuleringene" at man kan tolke litt forskjellig, og da vil nok karakterfastsettingen også kunne variere litt.

Link til de formelle reglene for karakterfastsettelsen:

http://www.lovdata.n...24-005.html#3-4

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Om man skal overse hvor stygg den er (For det er den jo... =P); Flash på forsiden og tekst som overlapper annen tekst på en 1280x800 skjerm bør vel være nok for å hindre en 6er. At du fikk 5+ er helt utrolig =P

Som nevnt tidligere, så har designet og utseende meget lite å si, da dette faktisk var et prosjekt som skulle dekke database biten av pensum.

Lenke til kommentar

Hvis det var databasebiten som skulle dekkes og du ikke klarte å få mer enn EN kopi av hvert spill i handlekurven så burde du kanskje heller ha strøket. Det du skal ha er minimum fire tabeller:

<Order>
ID INT NOT NULL PRIMARY KEY AUTO_INCREMENT (alternativt GUID)
CustomerID INT (alternativt GUID)
+ diverse statusflagg for å håndtere bestillingsprosessen fra betalt til sendt.

<Customer>
Name VARCHAR
Address VARCHAR
+ andre kunderelaterte data

<Item> --Dette er de tingene som du viser i nettbutikken
Name VARCHAR
Description TEXT
Price FLOAT

<ItemInOrder> --Dette er tingene som er knyttet mot en ordre
OrderID INT NOT NULL (alternativt GUID)
ItemID INT NOT NULL (alternativt GUID)
Quantity INT NOT NULL DEFAULT=1
Price FLOAT
Discount FLOAT

Hvis du har en slik normalisert struktur så skal det ikke være noe som helst problem å få flere av en ting inn i en handlekurv, og avviker strukturen din vesentlig fra dette så burde du ha strøket...

Vi kan diskutere lenge og vel om totalbeløpet på ordren skal være med i <Order>-tabellen, men betalt beløp bør iallfall være der sammen med myntenhet og evt. vekslingskurs.

Lenke til kommentar

Hvis du mener det så ville jo 28 av 30 elever ha strøket. ;) Du må tenke på hva som faktisk er pensum og hva som ikke er det.

Jeg har ingen problemer med å finne tabeller, problemet er vel mer hvordan de fungerer i praksis. Uansett, jeg er ferdig med faget og gir nå blanke siden det er ferie. :D

./Thread close

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...