3R4 Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Enkelt og greit spørsmål. Det er da ikke kredittselskapets feil at du kjøper en mangelfull vare? Er det fordi det blir et nytt "ledd", som midlertidig eier av produktet før det blir betalt av deg, og at du dermed har rett til å henvende deg til dem ang. mangler? Hvilke situasjoner er det egentlig som dekkes av denne paragrafen og kredittkjøpsloven? På forhånd tusen takk for oppklaring, 3R4 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 En av hovedgrunnene er nok at kredittselskapet har reelle pressmidler overfor selger, mens forbruker er en "svak part". Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Kredittbeløpet er vel gjeld og kan vel ikke innkreves før du har fått varen du har betalt for. (Er vel en paragraf om innkreving av "ulovlig" gjeld.) Så, om jeg ikke er helt på jordet, følger finansavtaleloven §54b implisitt av den delen. Korriger meg om jeg tar feil. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 nicho_meg: § 54b gjør at du kan rette mangelskrav til kredittyteren. Om pcen du har kjøpt slutter å fungere, kan du reklamere til kredittyteren. Det følger nok ikke av noe annet enn § 54b. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå