annom Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Hallo! Kom igår opp i norsk muntlig eksamen på vg3 almen. Oppgaven jeg fikk er som følger "Du skal holde et foredrag om norsk litteratur på 1900-tallet, som viser at litteraturen både avspeiler og kan påvirke samfunnsutviklingen". Dette er en så stor og åpen oppgave så jeg sliter veldig med å komme i gang (norsk er ikke mitt sterkeste fag). Eneste jeg tenker på er realismen, men det er jo før 1900-tallet . Lurte på om noen har tips til problemstilling eller hvordan jeg burde bygge opp min oppgave. takk på forhånd. Lenke til kommentar
Gjest22 Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 (endret) Hallo! Kom igår opp i norsk muntlig eksamen på vg3 almen. Oppgaven jeg fikk er som følger "Du skal holde et foredrag om norsk litteratur på 1900-tallet, som viser at litteraturen både avspeiler og kan påvirke samfunnsutviklingen". Dette er en så stor og åpen oppgave så jeg sliter veldig med å komme i gang (norsk er ikke mitt sterkeste fag). Eneste jeg tenker på er realismen, men det er jo før 1900-tallet . Lurte på om noen har tips til problemstilling eller hvordan jeg burde bygge opp min oppgave. takk på forhånd. Fremveksten av modernismen var hovedsaklig i Europa tidlig på 1900-tallet. På samme tid vokste istedet nyrealismen frem i Norge. I korte trekk ble det moderniserte samfunnet kritisert, og nyrealistiske verk både hyllet naturen og kritiserte urbaniseringen (Markens Grøde er et prakteksempel). Slik sett avspeiler nyrealismen samfunnsutviklingen. Den modernistiske litteraturen som vokste frem senere avspeilet blant annet følelsene mange satt igjen med etter verdenskrigene. Et annet eksempel på avspeiling og påvirkning er sosialmodernismen, som særlig tok opp kvinnespørsmål og benyttet seg av kvinneperspektiv (i tråd med kvinnekampen på 70-tallet). Lykke til! Endret 7. juni 2012 av Gjest22 Lenke til kommentar
annom Skrevet 7. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2012 Tusen takk for din respons! Dette har ga meg et godt utgangspunkt for min oppgave Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå