Even94 Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Hei, Jeg skal begynne som lærling, som elektriker nå. Jeg vil bli ingeniør og jobbe på en oljeplattform. Det jeg lurte på er hva slags høyskole jeg kan/burde gå, for å ha en større sjanse for å få jobb der. -Even Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Du bør kansje tenke litt over at lærlinger som går direkte på høyskole for så å bli ingeniør, vil ha mindre sjanser for å få plass på rigg en det en som har erfaring på rigg for så å ta samme utdannelse har. Sier ikke dette for å skremme deg fra å gjøre det (er kjent sak at petroliumsbransjen skriker etter ingeniører) men kan kansje være lurt å ha erfaring fra rigg eller båt først. Da dette er et ekstremt kompleks fag som tar for seg ALLE bransjene innenfor elektro. Alt fra stikk kontakter til automasjon til data og IT systemer. Jeg ville hvertfal (driver på med nå) jobbet en del med faget først. Ingeniører med noen år på "gulvet" er mye mer ettertraktet enn ingeniører som kommer rett fra skolebenken. Du må også ha studiekompetanse, dette er da perfekt å ta samtidig som du går 2/4 ordning på en rigg (foreksempel ). Du har og sjanse til å få stipend av oljeselskapene dersom du kommer inn dit, med planer om å videreutdanne deg til ingeniør. Dersom du er en straight kar, burde ikke dette være noe problem å få til. Sørg for at oljeselskapene merker det! Hvist ikke kan du i verste fall risikere å kaste bort noen år på høgskole for så å sitte på et muggent kontor i oslo å planlegge installasjoner av hus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå