6 Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Hei! Jeg bare lurte på hvor man burde reise i australia hvis man vil oppleve: Surfing Kengeruer Ayers rock Fallskjermhopping Byliv Whitesunday islands Er det dyrt i Australia? Annbefaler folk å backpacke her eller ikke. evt. backpacke hvor. Takk på forhånd. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Du lurer på hvor du skal reise for å se Ayers Rock? Australia er et fint reisemål hvor man kan oppleve mye. Prisene er som de fleste steder lavere enn i Norge, men ikke så lave som om du backpacker i sørøst-asia. Noe du må passe deg for er avstandene som er mye større enn de fleste tror. Med litt planlegging kan du sikre deg billige flyturer innenlands. Ayers Rock er severdig, men det er veldig dyrt der i forhold til resten av Australia. Sydney er en fin by som kan anbefales. Her finner du mye info: http://wikitravel.org/en/Australia Lenke til kommentar
dogcow Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Prisene i Australia anno i dag er ikke spessielt billige. Dvs. det meste er billigere i Sverige. Spørsmål som er sentrale her er: Hvor lenge skal du være her, med andre og når? Når du reiser bestemmer veldig hvor varmt det er... for byliv, kenguruer og surfing er Melbourne-området fantastisk (på den Australske sommeren). Jeg har ikke selv surfet der, og det kan være strendene ikke er de mest nybegynnervennlige, men etter et par dager i leiebil langs The Great Ocean Road vil du (med en litt godt planlagt tur) kunne være lei av både Koalaer og Kenguruer. Melbourne er i mine øyne også den kuleste byen på Australias østkyst (har ikke vært i andre deler av Australia), så bylivet er nok av det bedre du kan få i Australia. (Så jeg at om man vil kan man lett få sett emuer også langs the great ocean road og de har pingviner i Melbourne) Reiser du mer på den norske sommeren, australske vinteren bør du nok komme deg nordover og selv nord i Carins / Airlie Beach vil du ikke være særlig varm på kveldene. Men her er du i nærheten av The Great Barrier Reef. Jeg vet du ikke skrev det opp, men dagen vi hadde på revet der var fantastisk. Det er ikke like garantert å få sett kenguruer her, men på fottur fra Cairns (alene, uten guide) og på vei til flyplassen så vi en wallabyer (i tillegg til mengder med bush turkeys og (i)guaner (store (over en meter lange øgler, litt usikker på deres egentlig navn). Her oppe er dessverre The Great Barrier Reef i veien for din surfedrøm. Hvis du reiser nærmere den Australske sommeren kan Brisbane også være et godt utgangspunkt. - Sjekk ut North Stadbroke Island - og bo på The Manta Lodge vandrehjem! De som er der vil nok kunne fortelle deg hvor du sannsynlig vis kan finne kenguruer, delfiner, skilpadder, koalaer (vi så dog bare en), iguaner og delfiner. Vi var også så heldige å så en Manta Ray! (jeg dykker ikke så det var altså fra land, men et fantastisk syn!). Der er bølgene også veldig fine for nybegynnere. Men ingen av disse stedene gir deg alt. Så her er noen notater om noen av tingene du vil gjøre. Vil du prøve surfing, men aldri har prøvd før er det viktig å finne en behagelig strand med whitewater for nybegynnere. Dette kan du finne de fleste steder, men ikke gjett. Søk på nettet og vær sikker. Langs hele "the gold coast" (sør for Brisbane) er det plenty, i Syndey - dra til Manley Beach, og for gud skyld - ta et totimerskurs om du ikke har peiling. På det manta lodge fikk vi låne brett gratis, men vi var for dumme til å ta et kurs med en gang og fikk liten effekt. Vi følte oss bra dumme da vi et par dager senere hadde tatt et totimerskurs og måtte betale $40 per dag for brettleie. (PS: Selv med kurs er ikke surfing lett.) Fallskjermhopping: Hvorfor vil dere gjøre dette i australia. Det er ikke spessielt billig her, og jeg har ikke hørt noe om at det er noe bedre her enn andre steder. Men jeg har hørt om folk som har hoppet over Mission Beach, sør for Airlie Beach og Wollongong og vært fornøyde. Byliv: Om du reiser rundt Carins, Airlie Beach eller på vinteren vil alle hosteller og byer være fulle av backpackere, og så om byliv betyr festing vil Australia stille bra. Om du mener shopping eller noe kultur er jeg lite imponert over andre byer enn Melbourne (og Syndey). Whitesunday islands: Jeg var der i påskefeieren. Dritgøy å seile rundt et par dager. MEN, allerede da var det ganske kaldt. Og vi så egentlig ikke så mye fantastisk marint liv. Så hvorfor vil du dra dit, er det for å slakke om bord på båt: hvorfor ikke gjøre det billigere og bedre (og varmere, i vann som ikke er så fullt av brennmaneter at du må ha på deg stingersuit helt frem til mai (da begynner det å bli kaldt)) i middelhavet? Om det er for å dykke/snorkle på The Great Barrier Reef anbefaler jeg å dra til Carins/Port Douglas. - Og om man skal tro på robertaas - ikke så fantastisk. Om du ikke skal være her veldig lenge anbefaler jeg å konsentrere deg om området rundt Brisbane, området rundt Melbourne eller Carins/Airlie Beach. Om du bestemmer deg for at du "må" se veldig mye. Gå for en campervan. Det er en fantastisk opplevelse, og all bevegelsen blir ikke stress (om du liker å kjøre og har noen å reise med). Bare spør om du har noe du lurer på! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå