Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

matteoppgave


Anbefalte innlegg

Kordan regner vi denne? Finner først felles nevner så plasserer x for seg sjøl osv.. men eg får ikke til å finne fellesnevneren, blir forvirret av den x som står her, kan noen hjelpe steg for steg??

 

3X/X-3 + 5/2 = 1

 

Vis noen vil ta denne og så er det fint? Helt blank egentlig, skal man regne sammen potensene eller hva?? (skriv utrykket på enklest mulig form)

 

(3X^-2)^-1 / (3^-1)^-2 * x^3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette var en oppgave fra en modulprøve vi har hatt tidligere, oppgaven er skrevet riktig utifra oppgaven fra lærer, ingen parentes er med i oppgaven... tenkte kanskje att man skal finne felles nevner, og deretter bare flytte x'ene for seg sjøl osv, men skjønner ikke den delen med 3X/X-3. felles nevner blir 6X eller?, hva blir isåfall telleren???

Lenke til kommentar

Hei, dersom stykket ditt er på formen

 

chart?cht=tx&chl=\frac{3x}{x-3} + \frac{5}{2}=1

 

Kan du multiplusere alle ledd med 2, for så å flytte over 5 til høyre side. Deretter multipluserer du alle ledd med chart?cht=tx&chl=(x-3)

Da får du:

chart?cht=tx&chl=6x = -3(x-3)

 

Vi ganger inn parantesen og får

chart?cht=tx&chl=6x=-3x+9

Vi flytter over x-ene til venstre side og får

chart?cht=tx&chl=9x=9

Altså er chart?cht=tx&chl=x=1

Lenke til kommentar

Vel, dersom du har en likning som inneholder en brøk (altså en et stykke som har et = tegn), kan bruke begge metoder avhengig av hva som er lettest.

 

Eksempel:

Har du en likning,

chart?cht=tx&chl=\frac{3x}{4}+\frac{1}{2}=1

kan det enkleste være å multiplusere alle ledd med den høyeste nevneren (i dette tilfellet 4). Da vil du få

chart?cht=tx&chl=3x+2=4

 

Men dersom du har en likning som inneholder brøker som det er vanskelig å fjerne ved å multiplusere, er kan denne metoden føre ingensteds:

chart?cht=tx&chl=\frac{3x}{4}+\frac{1}{3}=1

Dersom vi nå multipluserer med 4, får vi:

chart?cht=tx&chl= 3x+\frac{4}{3}=4

Vi sitter fortsatt igjen med en brøk. Da kan det være lettere å finne en fellesnevner (som i dette tilfellet er 12), og enten multiplusere denne med en gang, eller å sette uttrykket inn på én brøk.

 

Dersom du derimot har et brøkuttrykk som ikke er en likning, men må trekke sammen (skrive på en enkelere måte), må du finne fellesnevner.

 

Eksempel:

chart?cht=tx&chl=\frac{3x}{4}+\frac{1}{2}

Her har vi fellesnevneren 4, og multipluserer derfor telleren og nevneren i den siste brøken med 2, og trekker sammen:

chart?cht=tx&chl=\frac{3x}{4}+\frac{2}{4} =

chart?cht=tx&chl=\frac{3x+2}{4}

 

Håper det ga en oppklaring :)

Endret av martsK
Lenke til kommentar

har du forresten en god forklaring på den andre oppgaven eg la ut i første innlegget mitt og?? den består av brøker som er opphøyd og opphøyd igjen... hadde vert fint med en forklaring av fremgangsmåte og gjerne en fremvisning av hvordan dette gjøres. Ett annet spørsmål er, dersom X=3/4 oppgir vi svaret i brøk eller som X=0,75 ??

Lenke til kommentar

(3X^-2)^-1 / (3^-1)^-2 * x^3

 

Jeg er litt usikker på hvordan du mener stykker er, og om x3 er under brøkstreken eller ei. Tips: Dersom du mener at x3 er under brøkstreken, bør du skrive:

(3x^-2)^-1 / ((3^-1)^-2 * x^3)

Altså parantes rundt hele nevneren. Det beste er å skrive stykket på måten det står skrevet om her:

Hvordan skrive regnestykker i forumet

 

Uansett, jeg regner med at stykket står på formen

chart?cht=tx&chl=\frac{(3x^{-2})^{-1}}{(3^{-1})^{-2}} \cdot x^3

 

For å vise hvordan jeg ville ha løst dette stykket, løser jeg opp parantesene til flere brøkstykker. Når noe er oppøyd i en negativ potens, er det det samme som:

chart?cht=tx&chl= a^{-n} = \frac{1}{a^n}

Altså vil

chart?cht=tx&chl=a^{-2} = \frac{1}{a^2}

 

Dersom vi bruker dette, kan vi skrive om stykket ditt til

 

chart?cht=tx&chl=\frac{\frac{1}{3x^{-2}}}{\frac{1}{(3^{-1})^2}} \cdot x^3 = \frac{\frac{1}{\frac{1}{3x^2}}}{\frac{1}{\frac{1}{3^2}}} \cdot x^3

 

chart?cht=tx&chl=

Dette kan se veldig avskrekkende ut, men tenk som at det er to brøker på både teller og nevner i hovedbrøken. Dersom du ser på telleren, kan du skrive om på denne måten:

 

chart?cht=tx&chl=\frac{1}{\frac{1}{3x^2}} = \frac{1}{1}:\frac{1}{3x^2} = \frac{1}{1} \cdot \frac{3x^2}{1} = 3x^2

På samme måte kan du få nevneren til å bli chart?cht=tx&chl=3^2 = 9

 

Vi får da uttrykket

chart?cht=tx&chl=\frac{3x^2}{9} \cdot x^3 = \frac{3x^5}{9} = \underline{\underline{\frac{1}{3} \cdot x^5}}

 

Ett annet spørsmål er, dersom X=3/4 oppgir vi svaret i brøk eller som X=0,75 ??

 

Bruk aller helst brøk, da det er en mer nøyaktig måte å skrive tall på. chart?cht=tx&chl=\frac{3}{4} vil selvfølgelig være 0,75 , men hva om svaret ditt er chart?cht=tx&chl=\frac{1}{7} ? Da er det best å bare forholde seg til brøken, i stedet for å blande inn unøyaktige desimaler :)

Endret av martsK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...