zeldaboi Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Står nå ovenfor en vippeprøve mellom 5 og 6 i fysikk. det skal ligne en 48 timersmodell bare vi fikk litt ekstra tid. Oppgaven jeg har fått er i termofysikk. Oppgaven på framføringen er den samme som det eneste kompetansemålet i fysikk 1: Gjengi og drøft kalitativt termofysikkens første og andre lov. Hva kan jeg fortelle om her, en mulig problemstilling? Litt merkelig oppgave, har ikke hatt muntlig framføring i fysikk før, men heller muntlige prøver. Skal man knytte fysikken til det som skjer i hverdagen også eller? De andre delene av denne vippeprøven klarer jeg å utføre eksemplarisk. Lenke til kommentar
emwa Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Er kjempedårlig i fysikk, men du virker utrolig smart, så jeg tror dette går veien Du er sykt heldig som er så flink og smart. Skulle ønske jeg også var like smart. Lenke til kommentar
sebastgs Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Har noen notater fra Fysikk 1 som burde hjelpe deg med dette Termofysikk Absolutt temperatur T=T0+t°C der T0=273K Termofysikkens 1. lov ΔU=W+Q Endring i indre energi for et system er summen av arbeidet som blir utført på systemet og varmeutveksling med omgivelsene. Dersom systemet er isolert skjer det ingen varmeutveksling. Hvis prosessen skjer tilstrekkelig raskt blir det ikke tid til varmeutveksling. En slik prosess kalles adiabatisk. I slike tilfeller kan vi sette ΔU=W Eksempel: Champagneflaske Når vi åpner en champagneflaske skjer dette så raskt at det ikke er tid til varmeutveksling ⇒ ΔU=W Inne i champagneflasken er det trykk. Når vi åpner korken blir dette trykket sluppet fri. Vi utfører et negativt arbeid på systemet. Når W får negativt fortegn må også ΔU få negativt fortegn. Vi får altså en negativ endring i indre energi. Det betyr at temperaturen i systemet synker. Røyken som kommer når vi åpner flasken er en konsekvens av dette- gassen i flasken blir kjølt ned. Termofysikkens 2. lov Energikvaliteten synker når vi bruker energi Eksempel: Fra vannreserver til havet Når vann befinner seg i magasinet til et kraftverk innehar det mye potensiell energi. Denne energien kan brukes til å produsere strøm vha. en turbin. Strøm er fortsatt høyverdig energi fordi den kan brukes til å utføre mange slags former for arbeid. For eksempel kan strøm brukes til å varme vannet i en varmtvannsbereder. Det varme vannet vi bruker når vi dusjer vil til slutt renne ut i havet og varme opp havmassene med en ubetydelig temperatur. Energien er nå blitt lavverdig fordi vi brukte energi. Lenke til kommentar
zeldaboi Skrevet 8. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2012 Takk for hjelpen. Har tenkt å skrive noe av det samme, bruke litt av de illustrasjonene på viten.no. Men når det gjelder drøfting, holder det å si feks forutsetningene for at man kan brukke disse reglene, feks ved en varmeisolert prosess eller at man er nødt til å regne med fortegn i termofysikkens 1. lov? Noen andre måter å drøfte dette på? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå