FenrisC0de Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 I følge datatilsynet blir all "personling" data som dette slettet etter maksimalt 3 måneder. Backups av store bedrifter som netcom, telenor osv tar ikke backup en gang i måneden, men ofte flere ganger i uken, og mye av dataen tas det backup av dagling. En del faktisk direkte (via at 2 servere på flere steder synkroniseres i tilfelle fullstendig harddiskfeil på en av serverene), så dette er nok ikke noe du trenger å være redd for at blir beholdt i over 3 måneder. Et selskap med omsettning på 1+ mill om dagen gjenoppretter aldrig en 3 måneder gammel backup av denne type data, da kan de like så godt slå seg konkurs... Men backup-data blir jo lagret over en viss periode det også. Spørsmålet mitt er ikke om det blir gjenopprettet, men om backup av persondata også blir slettet innen 3 måneder? Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 (endret) Ja, all backup av kundedata blir også slettet innen fristen. Det er ingen forskjeld på om det er backup eller ikke. Post og teletilsynet har satt krav om at slike data ikke skal lagres lenger en maksimalt 3 måneder, uavhengi om det er pakket ned til en backup-fil eller ikke. Endret 8. juni 2012 av Jannis-15 Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Jeg er enig i at dette er noe som burde legges som en pdf-fil under "Min side" hos operatøren, men jeg forstår ikke hvorfor noen vil ha denne informasjonen. Det er én ting at det er lite interessant å se hvor du selv har vært eller hva operatøren vet om deg, for du får ikke gjort noe med det uansett. En annen ting er at ved å motta denne informasjonen så blir den plutselig langt mer tilgjengelig for andre som kan være interessert i å finne ut mer om deg enn du er villig å fortelle. Da må du nesten ut og lage papirbål for å bli kvitt dette beviset på en trygg måte. Lenke til kommentar
Finholt Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 De fleste operatører har vel websider for innlogging, hvorfor ikke bare tilgjengeliggjøre en pdf her? Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 De fleste operatører har vel websider for innlogging, hvorfor ikke bare tilgjengeliggjøre en pdf her? Tror du operatørene hadde brukt 1-5 timer på å behandle hver eneste sak som dette om det bare var som å åpne en PDF/doc fil og trykke "skriv ut"? Alt dette må hentes ut manuellt fra hvert enkelt system operatøren bruker. Dette kan være alt fra 10-50 forskjellige systemer, +/-. Å mange av disse systemene er det av sikkerhetsmessige årsaker kun noen ytterst få som har tilgang til. Du tror vel ikke at en vanlig kundebehandler kan for eks se denne loggen uten videre og se akkuratt hvor du var i går kl. 11:52? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 .. jeg forstår ikke hvorfor noen vil ha denne informasjonen. Bevegelsesmønster over tid som gjør at du kan definere normale områder og unntaksområder og analysere mobilbruken innenfor de forskjellige sonene. Du kan lettere analysere din mobilbruk i utlandet samt analysere dataene på individuelt trilling-SIM. Du kan også grafe kontaktlisten mot kommunikasjonen og identifisere ekstra aktive (noen operatører støtter gratis tellerskritt mot en venneliste) og inaktive kontakter over tid, samt at du kan plotte mobilbruken mot klokkeslett og dag som gi interessante data. 2 Lenke til kommentar
balltuss Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Herregud, de får mye å gjøre? Who cares? Ikke vårt problem at de ikke takler mye pågang. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Hvem tror du betaler for det? Riktig, kundene. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Her kommer du med mange gode grunner til hvorfor det lagres, men bommer på noen ting: Hvorfor kan ikke ting lagres anonymisert? Hvorfor må noe av det lagres i det hele tatt? Hvorfor må min posisjon lagres så lenge? Lenke til kommentar
Finholt Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 De fleste operatører har vel websider for innlogging, hvorfor ikke bare tilgjengeliggjøre en pdf her? Tror du operatørene hadde brukt 1-5 timer på å behandle hver eneste sak som dette om det bare var som å åpne en PDF/doc fil og trykke "skriv ut"? Alt dette må hentes ut manuellt fra hvert enkelt system operatøren bruker. Dette kan være alt fra 10-50 forskjellige systemer, +/-. Å mange av disse systemene er det av sikkerhetsmessige årsaker kun noen ytterst få som har tilgang til. Du tror vel ikke at en vanlig kundebehandler kan for eks se denne loggen uten videre og se akkuratt hvor du var i går kl. 11:52? Jeg forventer ikke at det skal være tilgjengelig på et knips. Jeg kom med et alternativ til brevpost. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg