Gå til innhold

2000 lesere krevde innsyn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken nytte har det for eksempel for deg at nummeret ditt har brukt 12154 bytes data til IP 10.2.4.158 via sentral xxx i bærum eid av netcom AS over 3g nett via IMEI 01244800865081-0-0F kl 00:24:23

 

samt, hvilken del av dette anser du som "privat info"?

Én linje alene er hvertfall i mine øyne ikke veldig privat. Problemet blir når de du ser på et større utsnitt av loggen, og veldig enkelt kan spore en persons hverdag.

 

Og ALL denne informasjonen trenger virkelig ikke å lagres. Jeg forstår veldig godt at mye av det må lagres på grunn kontroll til faktura og lignende, men jeg ser _ingen_ grunn til at for eksempel posisjonen min har noe med fakturaen å gjøre, bortsett fra om jeg er i innland eller utland.

 

Uten å ha inngående kunnskap om hvordan tjenestene fungerer ned på den minste detalj, så kan vel ikke vi dødelige mene at noe må være unødvendig lagring/detaljnivå? For meg ser den nevnte infoen ifra Jannis ut som svært så nyttig. (Som nettverksmann så ser jeg nytten i å kunne spore ting på et detaljnivå mesteparten ville gi blanke i.. Men det er ofte disse detaljene som gjør at maskineriet går rundt.)

 

Posisjonen din ser jeg umiddelbar nytte med:

http://www.ambulanseforum.no/?p=1588 (første treff på `amk mobil posisjon`)

Spørsmålet er vel kanskje om hvor lenge det skal lagres før det må slettes/pseudonymiseres?

Lenke til kommentar

Det er mange måter å løse denne innsyn konflikten. Dette kan være:

  • Legge til ny funksjon i Mine Sider hos operatøren hvor kunden kan se hva som er lagret.
  • Sende informasjonen kryptert (AES med 256bit nøkkel er tilstrekkelig) på e-post, dermed sende nøkkelen i brevpost eller per. SMS.
  • DVD som noen tidligere sa.
  • Altinn er også en løsning.

Lenke til kommentar

Kom i hverfall ikke å klag på teleprisene når hvermannsen skal vite alt han allerede vet om seg selv.

Greit å opplyse at man har rett til å se dette. Men hvorfor i all verden skal så mange bruke så mye av egen og teleselskapenes tid bare for å ha det morro?

Dette blir nesten like dumt som at det blir kø på motorveien når noen har kollidert i motgående retning. Nysgjerrigheten kjenner ingen grenser.

 

 

 

Lenke til kommentar

Forferdelig dumt å plage mobiloperatørene med unødvendig tull som det her. Man kan i hvert fall ikke forvente å få like god kundeservice som ellers når operatørene må bruke hundrevis av timer på å sende ut noe som for de aller fleste er fullstendig unødvendig informasjon.

 

Jeg synes også det er idiotisk å lage et verktøy som gjør at alle ved hjelp av enkle tastetrykk og UTEN Å TENKE SEG OM kan sende krav til operatørene, som resulterer i en enorm og strengt tatt unødvendig resursbruk.

 

Det er jo ikke som om operatørene konspirerer og planlegger å bruke disse dataene mot kundene. Dataene blir i all hovedsak brukt til kundenes fordel.

 

Slutt å sutre og vær fornøyd med det arbeidet operatørene legger ned for at DU skal få en billigere og enklere mobil hverdag.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Forferdelig dumt å plage mobiloperatørene med unødvendig tull som det her. Man kan i hvert fall ikke forvente å få like god kundeservice som ellers når operatørene må bruke hundrevis av timer på å sende ut noe som for de aller fleste er fullstendig unødvendig informasjon. Jeg synes også det er idiotisk å lage et verktøy som gjør at alle ved hjelp av enkle tastetrykk og UTEN Å TENKE SEG OM kan sende krav til operatørene, som resulterer i en enorm og strengt tatt unødvendig resursbruk.Det er jo ikke som om operatørene konspirerer og planlegger å bruke disse dataene mot kundene. Dataene blir i all hovedsak brukt til kundenes fordel. Slutt å sutre og vær fornøyd med det arbeidet operatørene legger ned for at DU skal få en billigere og enklere mobil hverdag.

 

Sikkert noen som sendte inn disse forespørslene uten å tenke seg om, men du kan ikke uten videre ta den konklusjonen at alle gjør det. Basert på antallet folk som i all sannsynlighet har lest denne artikkelen (med tanke på antallet plasser dette er nevnt så er det nok en del) så er det ikke urimelig at en del har sendt inn disse forespørslene faktisk fordi de vil vite hva teleselskapene har av info om dem. Det er uansett kundens rett å få denne informasjonen, og om teleselskapene ikke har tilrettelagt for dette så er det deres egen feil ikke kundens.

 

Jeg personlig mener at det er helt absurd å sende dette i papir format, men jeg har fortsatt full rett til å få denne informasjonen. Jeg vil ikke la noen nekte meg dette uansett hva enkelte folk mener.

Lenke til kommentar

Hvilken nytte har det for eksempel for deg at nummeret ditt har brukt 12154 bytes data til IP 10.2.4.158 via sentral xxx i bærum eid av netcom AS over 3g nett via IMEI 01244800865081-0-0F kl 00:24:23

 

samt, hvilken del av dette anser du som "privat info"?

Én linje alene er hvertfall i mine øyne ikke veldig privat. Problemet blir når de du ser på et større utsnitt av loggen, og veldig enkelt kan spore en persons hverdag.

 

Og ALL denne informasjonen trenger virkelig ikke å lagres. Jeg forstår veldig godt at mye av det må lagres på grunn kontroll til faktura og lignende, men jeg ser _ingen_ grunn til at for eksempel posisjonen min har noe med fakturaen å gjøre, bortsett fra om jeg er i innland eller utland.

 

Forstår hva du vil frem til, men tror ikke helt du ser sammenhengen.

 

Posisjonen er Svært viktig, ellers ville du stadig vært uten dekning da telefonen ikke lenger får kontakt med basestasjonen den nettopp var i kontakt med fordi du har flyttet på deg. Fører da til at samtalen brytes, og telefonen bruker mye energi på å kontinuelig søke opp nermeste base. Telefonene i dag holder normalt sett forbindelsen med 1-3 basestasjoner for å finne ca posisjon for å opperettholde mest mulig stabilt signal. derfor kan man for eks snakke i telefonen mens man kjører bil over lang avstand - fordi mobilnettet vet hvor du befinner deg, og hvilken sentral som er nermest og deretter sømløst overfører samtalen til denne. bare et eksempel.

 

Men en annen ting, hva om du ikke får til å sende en MMS? Er ikke sikkert det er noe feil med hverken telefonen eller instillingene dine, kan være en feil på basestasjonen du var tilkoblet til. Hadde det ikke vært greit å da vite hvilken base dette var så feilen kunne fikses? Er en grunn til at operatøren ved for eks MMS problemer spør om eksakt klokkeslett og mottakernummer, for å lokalisere problemet.

 

Så er ikke helt uten grunn til at posisjon lagres.

 

Syns for eksempel det er skremmende at politiet i Bergen, etter en voldtekt, sendte ut innkallelse til DNA testing (selv om det var frivillig) til en hel haug med menn, basert på at mobilene deres hadde vært i området.

 

Hmm, ja, men da har du også glemt noe ganske vesentlig...

Mobiloperatørene har sine egene nett, men det har politiet også. Nødnettet. De kan likegyldig spore deg via IMEI uavhengi av mobiloperatøren din. Aldrig tenkt på hvorfor du fremdeles kan ringe nødnummer på de fleste plasser selv uten dekning? Ja, faktisk selv uten å ha satt inn SIM-kort...

Da kan du jo like så godt sende krav til politiet om å få alt de har logget på deg, du får nok en del sider der også... ;)

 

edit: rettet noen skrivefeil, men sikkert mange flere igjen. :p

Endret av Jannis-15
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kom i hverfall ikke å klag på teleprisene når hvermannsen skal vite alt han allerede vet om seg selv.

Greit å opplyse at man har rett til å se dette. Men hvorfor i all verden skal så mange bruke så mye av egen og teleselskapenes tid bare for å ha det morro?

Dette blir nesten like dumt som at det blir kø på motorveien når noen har kollidert i motgående retning. Nysgjerrigheten kjenner ingen grenser.

 

For å ha det morro? Hva med som en protest mot mengden som blir lagret? Hva med fordi man er nysgjerrig?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er uansett kundens rett å få denne informasjonen, og om teleselskapene ikke har tilrettelagt for dette så er det deres egen feil ikke kundens.

 

Hmm, ja, akkuratt på samme måte som Rygge Lufthavn skal ha tilrettelakt for at det plutselig kommer 20 fly som må nødlande samtidig bare forde en flyplass skal være i stand til å håndtere en nødlanding.

 

Selvfølgelig har kunden rett til å få det, og det får de også, men dette er data kun noen ytterst få på teknisk og øverst i selskapet har mulighet for å fremskaffe sammen, samtidig som hver sak kan ta alt fra 1-5 timer. Å i tillegg til å prøve å drive et mobilselskap (hvor marginene er så små at de fleste bare så vidt lever) så mener du at de skal klare å fullføre kanskje 50-500 sånne saker i løpet av 30 dager? logisk.......

 

 

Edit: når det gjelder at det sendes i papirformat, så tror jeg dette er regler bestemt av post og teletilsynet, ikke mobiloperatørene selv. For å si det sånn, de hadde heller sendt det elektronisk om de kunne vil jeg tro. Men akkuratt denne kategorien har jeg ikke satt meg så mye inn i at jeg skal si med sikkerhet.

Endret av Jannis-15
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er rart at de skal kreve signatur. De færreste har vel signert en kontrakt med en mobiloperatør så de har jo ikke signaturen din noe sted for sammenligning. Vel, det er jo egentlig ikke rart, det er jo bare en måte å forsøke å gjøre det vanskelig for kundene slik at de selv skal få mindre å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg fikk i alle fall dårlig samvittighet for at jeg spurte etter disse opplysningene, og beklaget meg derfor til Chess og ba de se bort ifra mine henvendelser. Var egentlig kun for nysgjerrighetens min sin del jeg ville prøve dette. Tenkte egentlig ikke over at det kunne være såpass arbeidssomt å finne disse opplysningene. :)

Lenke til kommentar

Forferdelig dumt å plage mobiloperatørene med unødvendig tull som det her. Man kan i hvert fall ikke forvente å få like god kundeservice som ellers når operatørene må bruke hundrevis av timer på å sende ut noe som for de aller fleste er fullstendig unødvendig informasjon. Jeg synes også det er idiotisk å lage et verktøy som gjør at alle ved hjelp av enkle tastetrykk og UTEN Å TENKE SEG OM kan sende krav til operatørene, som resulterer i en enorm og strengt tatt unødvendig resursbruk.Det er jo ikke som om operatørene konspirerer og planlegger å bruke disse dataene mot kundene. Dataene blir i all hovedsak brukt til kundenes fordel. Slutt å sutre og vær fornøyd med det arbeidet operatørene legger ned for at DU skal få en billigere og enklere mobil hverdag.

 

Sikkert noen som sendte inn disse forespørslene uten å tenke seg om, men du kan ikke uten videre ta den konklusjonen at alle gjør det. Basert på antallet folk som i all sannsynlighet har lest denne artikkelen (med tanke på antallet plasser dette er nevnt så er det nok en del) så er det ikke urimelig at en del har sendt inn disse forespørslene faktisk fordi de vil vite hva teleselskapene har av info om dem. Det er uansett kundens rett å få denne informasjonen, og om teleselskapene ikke har tilrettelagt for dette så er det deres egen feil ikke kundens.

 

Jeg personlig mener at det er helt absurd å sende dette i papir format, men jeg har fortsatt full rett til å få denne informasjonen. Jeg vil ikke la noen nekte meg dette uansett hva enkelte folk mener.

 

Og det er heller ingen som har nektet deg innsyn, så hva er problemet? Mobiloperatørene har "spurt pent" om du kan la være, ingen har sagt "nei du får ikke".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eller sende den på en liten minne pinne, eller et annet minnekort, la oss si et par megabyte på hvert minnekort, da kan du sende det som brev og kostnaden synker betraktelig ville jeg tro og noen regnskoger spares.

 

Også kanskje sette opp en side på hjemmesiden hvor folk kan "bestille" dette.

 

 

Ville du ha satt opp en hjemmeside med temaet "få tilsett en minnepinne, gratis!" som medførte massivt ekstraarbeid for dine ansatte? Lovpålagt eller ikke, det er desverre nødvendig for (alle bedrifter) å sette terskelen for slike henvendelser så høyt at idioter som oss ikke gidder gjøre det.

 

Dette kan misbrukes så sinnsykt at et firma som sliter i utgangspunktet fullstendig kneler og takker for seg.

Lenke til kommentar

Kom i hverfall ikke å klag på teleprisene når hvermannsen skal vite alt han allerede vet om seg selv.

Greit å opplyse at man har rett til å se dette. Men hvorfor i all verden skal så mange bruke så mye av egen og teleselskapenes tid bare for å ha det morro?

Dette blir nesten like dumt som at det blir kø på motorveien når noen har kollidert i motgående retning. Nysgjerrigheten kjenner ingen grenser.

 

For å ha det morro? Hva med som en protest mot mengden som blir lagret? Hva med fordi man er nysgjerrig?

 

AtW

 

For meg handler det ikke om å få vite det jeg allerede vet. Jeg vet hvor jeg har vært og hvem jeg har ringt, men jeg ser absolutt hvorfor man kan ha interesse av å vite hva andre vet om seg selv.

 

En ting jeg derimot har lurt på, som kanskje noen her kan svare på. Dataene skal jo bli slettet etter en viss periode. Men hva med backups? Regner med at det er backupsystemer som sørger for at data ikke går tapt, blir mine persondata også renset fra backupsystemene når tidsperioden har gått ut?

Lenke til kommentar
Hvorfor kan man ikke få oversendt informasjonen elektronisk? Så slipper man å bruke en halv regnskog og timesvis med arbeid?
Det ønsker i utgangspunktet vi på kundesenteret å gjøre, men i henhold til loven er ikke e-post et sikkert nok alternativ. Informasjon som dette MÅ sendes via brevpost.

 

Alle som driver med elektronisk kundebehandling har mulighet til å legge til felter for krypto-nøkler i sine kundedatabaser. Jeg bør selv kunne registrere min public-key i tilknytning til min konto hos teleoperatøren. Deretter er det trivielt for operatøren å bruke denne for å utveksle konfidensiell informasjon

Lenke til kommentar

I følge datatilsynet blir all "personling" data som dette slettet etter maksimalt 3 måneder. Backups av store bedrifter som netcom, telenor osv tar ikke backup en gang i måneden, men ofte flere ganger i uken, og mye av dataen tas det backup av dagling. En del faktisk direkte (via at 2 servere på flere steder synkroniseres i tilfelle fullstendig harddiskfeil på en av serverene), så dette er nok ikke noe du trenger å være redd for at blir beholdt i over 3 måneder. Et selskap med omsettning på 1+ mill om dagen gjenoppretter aldrig en 3 måneder gammel backup av denne type data, da kan de like så godt slå seg konkurs... ;)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...