Kurt Lekanger Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Mobiloperatørene neddynges av krav fra brukere som vil vite hva som er lagret om dem. Chess trygler kundene om å trekke kravet. 2000 lesere krevde innsyn Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Hvorfor kan man ikke få oversendt informasjonen elektronisk? Så slipper man å bruke en halv regnskog og timesvis med arbeid? 8 Lenke til kommentar
Anonym342r234erf342ewt4gawrewerfg Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Hvorfor kan man ikke få oversendt informasjonen elektronisk? Så slipper man å bruke en halv regnskog og timesvis med arbeid? My thoughts exactly. Lenke til kommentar
swikstor Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 (endret) Hvorfor kan man ikke få oversendt informasjonen elektronisk? Så slipper man å bruke en halv regnskog og timesvis med arbeid? Det ønsker i utgangspunktet vi på kundesenteret å gjøre, men i henhold til loven er ikke e-post et sikkert nok alternativ. Informasjon som dette MÅ sendes via brevpost. Endret 7. juni 2012 av Kion 1 Lenke til kommentar
Kurt Lekanger Skrevet 7. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2012 (endret) Hvorfor kan man ikke få oversendt informasjonen elektronisk? Så slipper man å bruke en halv regnskog og timesvis med arbeid? Telenor oppga til vårt søsternettsted Inside Telecom at de "anser at det hefter større usikkerhet ved ektheten til epost enn til brevpost. Selskapet mener derfor det er tryggest å be kundene om å sende papirpost." Faktum er vel at operatørene mangler gode løsninger for å håndtere denne typen henvendelser. Når de ikke kan sende det per e-post pga. sikkerhetshensyn, er brevpost et alternativ. Men dette illustrerer jo utfordringene man står overfor når datalagringsdirektivet trår i kraft. Torgeir Waterhouse i IKT-Norge har tidligere advart mot "DLD-sabotasje", når tusenvis av brukere samtidig ber om å få innsyn for å protestere mot direktivet. Lagringskravene i det nye direktivet og krav til kryptering av lagret informasjon er også strenge, og Post- og teletilsynet sier at det kommer til å bli stilt krav om blant annet at de som skal behandle dataene har politiattest... Endret 7. juni 2012 av lekanger Lenke til kommentar
MentalMoose Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Atle Årnes i Dataltilsynet mener kundene ikke skal behøve å måtte forklare seg ytterligere. Det var vel ingen som ba noen om å forklare seg ytterligere? Eller overså jeg noe i artikkelen? Lenke til kommentar
willysch Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 hva med å sende dette med https://www.digipost.no/ Skulle tro at dette er sikkert. det var iallefall det som var intensjonen. Lenke til kommentar
oleoleole Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Så bra, send det på papir, og be om utskrift hver periode. Da lever printbransjen litt til, og jobben min litt tryggere ;] Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Skjønner at epost ikke anseea som sikkert nok så det er egentlig positivt at man tenker på sikkerhet. Men man burde kanskje finne alternativer som AltInn eller digipost? 1 Lenke til kommentar
frikish Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 (endret) Hvorfor kan man ikke få oversendt informasjonen elektronisk? Så slipper man å bruke en halv regnskog og timesvis med arbeid?Det ønsker i utgangspunktet vi på kundesenteret å gjøre, men i henhold til loven er ikke e-post et sikkert nok alternativ. Informasjon som dette MÅ sendes via brevpost. Hva med DIGIPOST? Er ikke det regnes som veldig sikkert og bare den ene personen har jo tilgang til det.? Edit: jeg var litt treg: hva med å sende dette med https://www.digipost.no/ Skulle tro at dette er sikkert. det var iallefall det som var intensjonen. Endret 7. juni 2012 av frikish Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Det er ikke opp til teleleverandørene å finne alternativer som AltInn, dette er diktert av lovverket. Lenke til kommentar
Ruben1987 Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Hvorfor kan ikke operatørene brenne informasjonen på DVD og sende til kundene som ber om innsyn? En print til f.eks. PDF-format burde kunne fikses på noen få minutter av en oppegående konsulent? 4 Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Hvorfor kan ikke operatørene brenne informasjonen på DVD og sende til kundene som ber om innsyn? En print til f.eks. PDF-format burde kunne fikses på noen få minutter av en oppegående konsulent? +1! Lenke til kommentar
zlattan Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Det aller enkleste og beste hadde vært om mobiloperatørene hadde sluttet å lagre så sinnsykt mye privat informasjon om oss, og istedenfor nøyd seg med å registrere hvor mye vi bruker tjenestene deres. Hvorfor skal du lagre mer enn hvor mye vi ringer, bruker data, og antall sms? Hvis de hadde holdt seg til det de faktisk trengte, så kunne de printet ut all informasjonen på et par sider. 2 Lenke til kommentar
stoff3r Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Typisk at folk skal hive seg på bare for å irritere teleselskapene. Idioter som mottar en hel skog, for så å hive det rett i søppla siden de ikke forstår/bryr seg om tallene uansett. Nå har mobilen fortalt hva som står i dokumentasjonen, så er det vel ingen vits i å se dette med egne øyne? Dere vet da hvor dere var da dere ringte? 1 Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Det aller enkleste og beste hadde vært om mobiloperatørene hadde sluttet å lagre så sinnsykt mye privat informasjon om oss, og istedenfor nøyd seg med å registrere hvor mye vi bruker tjenestene deres. Hvorfor skal du lagre mer enn hvor mye vi ringer, bruker data, og antall sms? Hvis de hadde holdt seg til det de faktisk trengte, så kunne de printet ut all informasjonen på et par sider. Hadde du bare vist hvor mye info vi faktisk trengte for å holde mobilen din oppe hadde du blitt overasket. Det du annser som "nødvendig" er vel ikke engang toppen av isfjeldet. Er vel mer som den ene lille selen på toppen av det isfjeldet du ser... En annen ting er faktura. Feil kan skje, husk at mange operatører også leier mobilnett, og dermen kan de være pålagt å lagre informasjon vedrørende dette, ned til minste detalj (å da tenker jeg ikke bare på minste detalj som "sendt 1 stk sms 12.3.2012 kl: 14:32 fra nummer 95854482"). En anne ting, tror dete virkelig at mobiloperatørene, som kanskje har 500 000 ++ kunder virkelig gidder å følge med på, lese, eller i det helertatt gidde å Tenke på hva som står lagret om en kunde? De har faktisk mer en nok å gjøre som det er med helt andre ting. Det dere gjør her bidrar kun, og da mener jeg KUN til å forværre kundeservisen pga opverbelastning i systemer og på kundeservice, for ikke å nevne at disse sidene inneholder fullstendig irellevant info om deg som kunde. Om du absolutt vil vite hva vi har "lagret om deg", så spør heller enkelt og greit om en utskrift av alt som er loggført om deg, samt personlig info som er lagret om deg. Dette kan de da ta ut og sende deg på 10 min og kanskje på 10 sider, ikke 200++. Hvilken nytte har det for eksempel for deg at nummeret ditt har brukt 12154 bytes data til IP 10.2.4.158 via sentral xxx i bærum eid av netcom AS over 3g nett via IMEI 01244800865081-0-0F kl 00:24:23 samt, hvilken del av dette anser du som "privat info"? snakker nå for meg selv, bare så det er sakt, snakker ikke for mobilselskapet jeg jobber for. 1 Lenke til kommentar
zlattan Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Nå skal ikke jeg påstå å ha noen innsikt i hvordan mobilsystemet faktisk fungerer, og det kan dermed stemme at dere bare lagrer akkurat det dere må og anonymiserer det så godt dere kan. Jeg har derimot en negativ holdning til at selskaper og andre skal lagre masse informasjon om meg uten at jeg vet/ønsker dette. Syns for eksempel det er skremmende at politiet i Bergen, etter en voldtekt, sendte ut innkallelse til DNA testing (selv om det var frivillig) til en hel haug med menn, basert på at mobilene deres hadde vært i området. Det argumentet ditt om at dere ikke har noen interesse av å se igjennom informasjonen dere lagrer, er etter min mening ikke noe argument. Jeg tror selvsagt ikke dere sitter å ser igjennom all den informasjonen dere lagrer, men man trenger ikke være veldig kreativ for å tenke seg måter dette kan misbrukes på. 2 Lenke til kommentar
bigggan Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Eller sende den på en liten minne pinne, eller et annet minnekort, la oss si et par megabyte på hvert minnekort, da kan du sende det som brev og kostnaden synker betraktelig ville jeg tro og noen regnskoger spares. Også kanskje sette opp en side på hjemmesiden hvor folk kan "bestille" dette. 1 Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Enig med dere som skriver om digitale format i posten, som DVD, minnepinne osv. Er jo mye lettere å søke i et digitalt dokument også. Jeg sendte inn denne bare for gøy, men fikk svaret fra Chess om det virkelig var nødvendig. Jeg gidder ikke gå videre med det i alle fall. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Hvilken nytte har det for eksempel for deg at nummeret ditt har brukt 12154 bytes data til IP 10.2.4.158 via sentral xxx i bærum eid av netcom AS over 3g nett via IMEI 01244800865081-0-0F kl 00:24:23 samt, hvilken del av dette anser du som "privat info"? Én linje alene er hvertfall i mine øyne ikke veldig privat. Problemet blir når de du ser på et større utsnitt av loggen, og veldig enkelt kan spore en persons hverdag. Og ALL denne informasjonen trenger virkelig ikke å lagres. Jeg forstår veldig godt at mye av det må lagres på grunn kontroll til faktura og lignende, men jeg ser _ingen_ grunn til at for eksempel posisjonen min har noe med fakturaen å gjøre, bortsett fra om jeg er i innland eller utland. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg