Onanisten Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Er det noen som skal på tresemesterkurset i kongsberg i sommer? Ser veldig frem til det, har hørt mye bra om skolen. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Går 3. året elektroingeniør der nå. Hva slags studie skal du gå videre? Lenke til kommentar
Onanisten Skrevet 8. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2012 Går 3. året elektroingeniør der nå. Hva slags studie skal du gå videre? Dataingeniør - embedded systems. Hva synes du om skolen forresten? Er det mange jenter på studiestedet? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Hmm, kanskje jeg blir fadderen din i høst da. Hvis du definerer "studiestedet" som skolen, er det en god del jenter ja. Både på optometri og økonomi er det en høy andel jenter, og ettersom skolen er såpass liten som den er så har vi god kontakt på kryss av de ulike studiene. Når det kommer til ingeniørstudiet (data-embedded, data-spillutvikling, kybernetikk og mekatronikk, audioteknikk, og maskin) er andelen jenter noe lavere, men det er så vidt jeg vet noen i alle studieretningene i alle klassetrinn. Jeg vil anslå at mellom 2 og 6 jenter i hver studieretning for hvert klassetrinn er normalt. Hva jeg synes om skolen? Vel, den bærer sitt preg av at den begynner å dra på årene, og det er jo mye snakk rundt dette med å bygge ny skole i sentrum av byen. Når det kommer til foreleserene, er det mye blandet drops, men mange av lærerene er veldig dyktige. Som nevnt er skolen relativt liten. Dette merkes blant annet av at foreleserne hilser på deg når de ser deg i korridorene eller på butikken. Det er et veldig godt miljø blant studentene, og vi gjør mye sosialt sammen på fritiden, være seg innebandy, fotball, skating, volleyball, go'cart, feste på byen med mer. Fadderuka hjelper deg med å komme i god kontakt med mange på kort tid, og jeg vil anbefale deg på det sterkeste å delta aktivt på de fleste av disse dagene. Spør om du lurer på noe mer. Lenke til kommentar
Onanisten Skrevet 8. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2012 Waow! Tusen takk for et så utfyllende svar. Hvordan er studiehverdagen din? Er det mange lange dager, og innleveringer osv? Er studiet vanskelig? Og er det vanlig med ingeniørstudenter fra Kongsberg som får jobb før endt studietid? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Arbeidsmengden øker etterhvert som klassetrinnene øker. Året jeg har holdt på med nå, med bacheloroppgave, har vært ganske inntenst. Har hatt flere 9-21 dager, samt jobbet en del både lørdager og søndager. En annen bachelor-gruppe "skrøt" nylig av å ha jobbet 42 timer i strekk med oppgava. 5 Dager før dette hadde personen en tilsvarende oppdatering med 38 timer... Så, siste året er hardt, og jeg skal ikke påstå at de obligatoriske innleveringene det første året er spesiellt lette heller. Da jeg gikk første året, første semester, hadde vi tre fag: Fysikk, Matte1 og Java-programmering. Starter beintøft og hadde første oblig etter første uke i matte. Resultat: halvering av studenter i klassen, der de mest motiverte ble igjen. Innleveringer (eller obligger som vi kaller det) er det nok av. De fleste fag har 1-2 innleveringer, og lærerne er utrolig flinke til å sette disse i samme tidsperiode. Så ja, det er nok av dem. Men du lærer deg etterhvert å forstå at obligger er jævla nyttig. Det siste året spurte vi faktisk om vi kunne få en oblig. Dette kommer av at obliggene er ofte skremmende like eksamensoppgavene, de er veldig greie å se tilbake på under eksamenslesinga samt at det tvinger deg til å lære litt av pensumet før eksamensinnspurten. Men igjen da: Det er MYE morro som veier opp. Det gode miljøet og alt det vi holder på med (festing inkludert) gjør til syvende og sist at jeg elsker å være student, og har derfor valgt to år til på master i system engineering with embedded systems på samme skole. Også må det jo ikke glemmes de lange feriene vi har. Vel, høstferie og vinterferie utgår. Til gjengjeld starter juleferien rundt 10. desember, og varer vel fort til 5. januar. Påsken er som vanlig, og sommerferien starter rundt 17. mai. Så da har du jo gode muligheter til å ha en god sommerferie og likevel ha litt sommerjobb. Det at ATEK (avdeling for teknologi) består av både embedded, spill, audio, kyb/mek, og maskin/produktutvikling, gjør dessuten at studiet ditt (embedded systems) passer seg utmerket. Du vil komme til å ha flere fag som går ut på å samarbeide med de andre linjene. På bacheloroppgaven kan man velge seg grupper som krysser alle disse linjene, eller mingle seg med bare datastudenter om man vil det. Det er i allefall stor nytte å kunne dra ut kunskaper fra de ulike linjene. Ja, stort sett alle jeg kjenner fra 3. klasse har fått avtale om å begynne å jobbe fra sommerstart. Kongsberg er jo så heldig å ha tilknytning til "Teknologiparken". Her finner du Kongsberggruppen FMC volvo aero, Dresser-rand med mer. Spesielt Kongsberggruppen er flinke på å proklamere seg/mingle ved å spandere middag og fri alkohol til studentene en gang i året, samt innvitere til omvisning hos bedriften. Dette sier jo litt om hvor villige de er etter å få inn nye. Dersom du er villig til å ha en jobb med typ. 100 dagers utenlandsreiser i året, får du omtrent garantert jobb. 1 Lenke til kommentar
Onanisten Skrevet 9. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2012 Tusen takk for et skikkelig utfyllende svar. 100 dagers utenlandsreiser i året høres bare flott ut. Er ingen tilhenger av innleveringer siden jeg føler at de ødelegger flyten min i studiehverdagen, men jeg regner med at det er bakdelen av å ta et så komplisert studiet. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Vel, i motsetning til på vgs så har du ikke fortløpende prøver eller hjemmelekser (bare frivillige oppgaver) da, så du kan fort miste flyten i faget dersom du ikke tvinger deg selv til å jobbe med faget før eksamen kommer. Så, jeg er overbevist om at obliggene hjelper til med å øke nivået vesentlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå