Gå til innhold

Har de ikke korrektur i avisredaksjonene?

Ekko

Anbefalte innlegg

Leste denne

http://www.dagbladet...nriks/21969058/

Jeg regner med noen kommer til å rette opp i ting, men slik ser den ut nå:

Barnet hang fast i et rekkverk 20 meter over bakken

En fremmed helt klatret på utsiden av bygningen for å redde den lille gutten.

SIGRID MOE

[email protected]

07.06.2012, kl. 13:18

(Dagbladet): En anonym helt risikerte sitt eget liv da han så at en liten gutt hang og dinglet i et rekkverk i fjerde etasje, nesten 20 meter over bakken, skriver Express.co.uk.

Klatret ut

Hodet til den lille gutten satt fast i mellom to jernstenger i rekkverket, og helten klatret ut gjennom vinduet til en av naboene og balanserte bortover på tærne, og han strakk seg etter det lille barnet.

Nedenfor sto det flere mennesker, som brette ut et stort teppe, som barnet kunne lande i om det falt.

Alene hjemme

Redningsmannen klamret seg til fet han kunne på veggen, men da hånda nesten var framme ved barnet, klarte han å komme seg løs og klatret inn i leiligheten igjen.

Den lille gutten skal ha vært hjemme alene, og det tok rundt fem minutter før han klarte å fra seg inn igjen.

Hele artikkelen er ikke lengre enn 7 altfor lange setninger, likevel synes jeg ikke det verste er at det er skrivefeil i halvparten av dem (jeg runder opp for effektens skyld:-).

Tror min norsklærer hadde ristet på hodet om jeg hadde levert inn noe slikt da jeg gikk på skolen.

Kortversjon av ene setningen:

"Mannen klatret på veggen og da hånda nesten var fremme ved barnet klatret han inn igjen".

Mer generelt synes jeg og at hun er litt for glad i komma (utfra andre ting hun har skrevet).

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dag kom det en melding fra Tansa hvor det heter:

Tansa Systems og Norsk Telegrambyrå (NTB) har gått sammen om å gi deg verktøyene for å skrive mer effektivt og unngå feil som svekker din redaksjons troverdighet!

NTB har gjennom 144 år vært en viktig premissleverandør for godt språk i norske medier, og har de siste årene kurset flere hundre journalister i godt nyhetsspråk. Tansas korrekturverktøy brukes av de aller fleste redaksjoner i Norge, og har statistikk over skrivefeil og språklige uvaner i de enkelte redaksjoner. I tillegg vil Tansa med innføringen av databaseplattformen Cosmos støtte fire generelle språkprofiler på bokmål der vi samtidig kan utvikle individuelle redaksjonelle profiler ned på et svært detaljert nivå.

På bakgrunn av dette har NTB og Tansa inngått et samarbeid om et skrivekurs der målet er at skribenter etter endt kurs skal kunne unngå feil, skrive et klart og konsekvent språk og ha innsikt i sin redaksjons språklige stil.

Vi kan vel trygt slå fast at de fleste journalister sårt trenger et slikt kurs!

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...