sokk Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Jeg har i det siste opplevd problemer med støy på linjen fra PCen til anlegget mitt. Støyen kan betegnes som 50 hz ("strømnettstøy"). Det er spesielt irriterende, ettersom jeg skal bruke PCen til å spille DivX o.l. inn i stuen, og støyen er ikke til å komme over dersom jeg skal ha litt 'over' normalt volum. Specs: PC: AMD Barton 2500+ prosessor Asus A7N8X-Deluxe (nForce2) hovedkort 512 MB PC3700 Twinmos RAM MSI MS-Starforce Geforce4 Ti 4200(AGP8X) skjermkort Chieftec Midi-Tower (Svart) kabinett 19" Targa 1985-A2 skjerm - uten av/på-knapp Asus 48x24x52x CD-brenner (CRW-4824A) Kabel mellom: - Den første: en hjemmelaget kabel (15 m) - Den andre: en clas ohlson kabel (25 m) - Den tredje: en kort 'standard' jack til RCA kabel Anlegg: Yamaha DSP-A590 DSP Audio Processing Amplifier, prologic surround Cerwin-Vega høytalere (gode gamle store høytalere) Inputs som er i bruk og virker: TV, Xbox, PS2 virker uten støy på forsterkeren. Her er hva jeg har prøvd, som ikke har virket: - byttet kabel - byttet lydkort (satt på et SB Live kort, istedenfor det innebygde) - brukt en annen maskin - brukt en liten radio som lydkilde - brukt CD-spilleren på PCen som lydkilde - satt ferittkjerner på ledningen (start og slutt, i velkjent "loop") Jeg har også sjekket om det kan ha noe med jording å gjøre (jordet forsterkeren fra stikk-kontakten (på phono-jordingen) for å sjekke om det har noe med jordingen å gjøre); sjekket jordingen i PCen; sjekket spenningen i PCen o.l. Jeg har også koblet til et typisk pc-anlegg (logitech eller creative) for å sjekke om støyen er der da; og det er den Det som er litt merkelig er at dersom jeg koblet til en annen PC på en annen input på forsterkeren, så halverte støyen seg på inputten 'hoved'-PCen er på... En siste løsning vil være å sette en kondensator i forgreningskontakten som går til forsterkeren, men det skal visstnok belaste forsterkeren mer.. Noen forslag til hva jeg kan gjøre? Mvh, sokk Lenke til kommentar
sokk Skrevet 13. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2003 Jeg fant ut hva løsningen på problemet var. Løsning var at støyen forsvant når jeg bare hadde PC-outputten koblet til forsterkeren (plugget ut cd-spiller, tv osv). Det virker som det ble noe interferens mellom de forskjellige portene; så nå må jeg manuelt plugge inn og ut pluggene på fremsiden av forsterkeren. (V-AUX port). En irriterende løsning; men langt i fra så irriterende som støy er. Dette kan være forsterkeren -- får se om jeg bytter den ut etterhvert. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 - Mener å ha lest noe på forumet om at du får støy via kabelmodemet på denne måten. Hvis du har kabelmodem, så hadde jeg lett etter den posten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå