Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Klage på karakter?

Anbefalte innlegg

Hei. Fikk i dag vite at han min engelsk muntlig karakter er 4, noe som gjorde meg irritert. Normalt sett har jeg 5 i faget, men denne læreren er noe helt for seg selv. Men hvorfor jeg ble irritert: Har hatt tre fremføringer i engelsk, med karakterene: 5-, 5- og 5/4. Er selv en utadvent person og en av de få aktive i klassen. Jeg sa til ham i dag at jeg synes at alt annet enn 5 er galt, men han sa han skulle se på det igjen og beklagte hvis det var en feil osv. Jeg tviler på at han vil endre, så om det viser seg at jeg beholder 4, ville dere ha klagd? For meg er det en gåte at jeg får 4. Hvis jeg klager, hvordan burde jeg gått fram? Noe med peiling?

Svar mottas med takknemlighet. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo undersøke med andre lærere først og se hva de ville gitt deg. Husket jeg fikk 3 på en naturfag prøve før mange år siden. Jeg viste prosjektet til en annen naturfaglærer på skolen og han mente jeg skulle hatt en svak 5er.

Men jeg mener det er noe slikt at hvis du klager og det viser seg du egentlig ikke fortjente den karakteren du fikk, kan du falle ned en karakter. bare noe jeg har overhørt:)

Endret av Mørkeblå
Lenke til kommentar

Stemmer det mørkeblå sier.

Når du klager over en karakter, blir lærere fra en annen skole eller et annet distrikt hentet inn for å se over arbeidet ditt i faget.

Hvis den læreren mener den karakteren du har fått er for BRA for arbeidet, vil du bli satt ned.

mener den læreren at karakteren er for DÅRLIG for arbeidet ditt, vil du bli satt opp :)

Bare husk hvis du klager; Det kan gå begge veier.

Men hvis du har høy kompetanse i faget, så skal du ikke nøye deg med en 4'er.

Lenke til kommentar

Når du skal klage på en standpunktkarakter, er det formelle feil du kan klage på. Du kan altså ikke klage på lærerens vurdering. Klage på enkeltprøver må skje senest ti dager etter du fikk karakteren. Med andre ord er dette for sent. I tillegg er det umulig for en annen lærer å vurdere ditt muntlige arbeide. Jeg ser forøvrig ingen formelle feil læreren har gjort. Han har gjort en vurdering av deg og dine prøver, og har på bakgrunn av dette gitt deg en fire. På bakgrunn av dette tror jeg ikke en klage vil gå gjennom. Derimot er jeg enig med deg om at dette ikke virker rettferdig, men det må som sagt være formelle feil om karakteren skal gå opp. Eksempler på formelle feil kan være at læreren ikke har hatt underveissamtaler, eller gitt standpunktkarakter på bakgrunn av snittet og ikke sluttkompetansen i faget.

Endret av hoyre
Lenke til kommentar

Så lenge jeg har to 5- og en 5/4-karakter vil jeg klage uansett hva, jeg vil ikke falle ned. Jeg er intet enn 3.-elev.

Twin: Vi har det sånn at vi kan klage i maks 10 dager, etter at vi har mottatt standpunktkarakter, så det har vel ingen relevans at vi klager etter skriftlige prøver?

Sant som dere sier, det er muntlig og ikke skriftlig, men så lenge de karakterene jeg har fått i år strengt talt kvalifiserer til 5, eller 5 svak whatever, så kommer jeg til å klage. Denne læreren jeg har klarte forresten å gi en i klassen 6 i engelsk skriftlig i standpunkt, til tross for at hun har fått 6- på engelsktentamen og 5 på en gramatikkttest. Og det er det vi har hatt. Det er så jævlig lite ulogisk. Jeg gir meg ikke heller.

Lenke til kommentar

Går gjennom det samme... Fikk 6/5 på en innlevering og 4+ på en historie prøve, er ganske aktiv i klassen og fikk en 5er de andre semestre før siste året på VG3. Har deltatt i alle timer og mener dette er en urettferdig karakter. Jeg ble gjort kjent med karakteren idag på fronter, jeg har ikke fått en begrunnelse for hvorfor jeg fikk denne karakteren heller... Har jeg et godt nok klage grunnlag da? Har hørt at man ikke kan klage på selve karakteren, men bare formelle feil fordi karakteren ikke er et gjennomsnitt av det du presterer, men kompetansen du har i faget. Er det noen som kan gi eksempler på formelle feil?

Setter pris på alle svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...