Gå til innhold

Ny stasjonær socket 2011

Anbefalte innlegg

Maskinen min tok kvelden da jeg skulle installere den nye kjøleren min, klarte på finurlig vis og bøye en pinne på socketen som jeg ikke får bøyd tilbake. DFI LanParty eksiterer ikke lengre og dermed får jeg heller ikke tak i reservedeler. Siden jeg ikke får tak i samme hovedkort på nytt igjen, og socketen uansett er begravd (1366) så tenkte jeg å bruke iallefall litt av de skattepengene jeg får igjen til en skikkelig racer pc. Igjen...

Jeg driver med noe 3D redigering, noe AutoCad (særdeles lite) og en del med solidworks, men hovedsaklig spiller jeg på hjemme pcen min. Ergo vil jeg ha en maskin som er i stand til å dra alt dette selv om den kanskje i hovedsak blir brukt til spilling.

Jeg tenker å bruke rundt 20 000, men litt over (kanskje til og med litt under om det ikke er vits i å bruke mer penger...). Kost/funksjon bør jo gå hånd i hånd, så å betale 9000 kontra 4000 for å øke ytelsen 10 prosent er ikke veldig effektivt eller interessant med andre ord. Dette kommer altså fra karen som har satt 64GB ram i pcen sin...... ;)

Jeg er forsiktig skeptisk til å overklokke maskinene mine, har hatt en del dårlige erfaringer der, men forsiktige overklokkinger kan det nok hende jeg foretar meg. De mer ekstreme tilfellene pleier, med min flaks, alltid å ende i merkelige feil og artifakter.

Jeg var svoren AMD fan, men har hatt inntrykket av at Intel både er mer stabilt og raskere nå for tiden. Den maskinen som har tatt kvelden hadde Intel, men alt før der var amd, både stasjonær og bærbar. I all hovedsak tror jeg at jeg holder meg til Intel også denne gangen, men jeg er åpen for forslag om det er ett bedre valg.

Jeg har Corsair 1000 watts strømforsyning, Sony bravia 46" TV som skjerm, Logitech G19 tastatur, Logitech G700 mus, Creative Recon 3d lydkort og Corsair H100 CPU kjøler, 2 DVD brennere, 1 BluRay brenner og 8 2TB harddisker, 1 80GB SSD og 1 128GB SSD. Jeg tror ikke jeg trenger å bytte ut disse komponentene...

Vannkjøling utover slike lukkede systemer som corsair og coolit er ikke aktuelt, da jeg stort sett er i nær slekt med Donald Duck og har arvet alle flaks gener derifra.

Jeg kan vel nevne at jeg ønsker hovedsaklig Nvidia kort etter å ha hatt en uheldig erfaring med ATI. Legger ved et bilde av komponenter jeg selv har tenkt på (spesielt interessert i om skjermkortene kan erstattes av 6 serien for samme eller bedre effekt til en fornuftig pris) og det er bare å komme med forslag for utbytting av samtlige deler. Jeg er heller ikke så fast bestemt på 2011 socketen, men det er den jeg får plass til mest utstyr på, slik som trippel/kvadruppel SLI, 8 ramslots og gjør kabinettet mer luftig.

Forslag til PC.bmp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver at du driver med noe 3D redigering og AutoCad, men mest med spill, og komponenter som 2011 sokkelen tilbyr er mest egnet for førstnevnte.

Skal du i all hovedsak spille er det mye penger "ut av vinduet" for ytelse du nesten ikke kommer til å bruke. Sokkel 2011 egner seg ikke bedre til spill en 1155, det er snakk om så minimale forskjell da spill ikke klarer å utnytte den flerkjernede kraften i disse prosessorene på samme vis som redigering og AutoCad.

Hadde det vært nærmere 50/50 spill og redigering/AutoCad kunne det forsvares men dette vet du nok best selv.

Ett litt mer fornuftig oppsett myntet på hovedsaklig spill med gode muligheter for annet tyngre, vil være basert på Intel 3770k som er quadcore og har HyperThreading noe som gir deg 4 ekstra virtuelle tråder som hjelper godt til i slike program du nevner, og fortsatt yter akkurat lik en 3930k i spill.

Du kan fortsatt få 32GB RAM på et 1155 hovedkort, og bør være nok for selv ditt bruk :)

Med pengene du får til overs har du plutselig muligheter for å kjøpe GTX 670 (yter nesten dobbelt så mye mer som forgjengeren GTX570 i noen spill).

Det er mine tanker rundt saken, hvis noen andre er enige kommer det sikkert en liste med komponenter du kan velge mer spesifikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du vil ha den til spilling, du setter opp forslag til hk og kabinett begge på over 3000,-

Hvorfor ikke også investere i GTX 6XX serien til Nvidia? f.eks ett 680 kort, koster mindre en de 2 der og kommer til å skape mindre varme, og hvis du virkelig trenger det senere kan du skaffe enda ett og kjøre sli

• Liker 1
Lenke til kommentar

En ting jeg glemte å nevne, og som jeg syns folk generelt burde nevne litt mer her på slike forum som dette er at det er dine penger og du som skal bruke pc-en i X antall år fremover.

Hvis du har lyst på 3930k, og tror du kan ende opp med å føle deg skuffet over å ha "nedgradert" til 1155 plattformen i ettertid, la for all del ikke oss hindre deg.

Med det sagt så gjelder fortsatt alt som er nevnt i tråden, men poenget mitt til syvende og sist er at det er dine penger. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for bra svar, jeg går straks i gang med å sjekke andre muligheter med 1155 også. 64GB ram er egentlig mest for show :p

Så langt har jeg klart meg bra med de 16Gb jeg har, men dette er crucial ballistic ram med lys dioder på som jeg har begynt å hate intenst, kanskje blir det ikke like ille om jeg kjøper cosmos kabinettet som ikke har vindu...

Grunnen til at jeg valgte nettopp Evga kortene var pga den enorme mengden videoram, jeg er litt usikker på hvor vidt jeg har bruk for så mye og det kan kanskje være en ide og gå tilbake til kun et kort mtp temperaturer, evt gå for 2 680 kort med en gang og sitte og være nervøs for at kortene er for tette igjen (dette var hovedgrunnen til at jeg så etter ekstra stort hovedkort...)

Med det sagt så gjelder fortsatt alt som er nevnt i tråden, men poenget mitt til syvende og sist er at det er dine penger. ;)

Satte pris på denne setningen :)

Jeg har lært fra feilene min tidligere sjef gjorde, og vet dermed at jeg langt ifra sitter med alle de rette svarene (om jeg i det hele tatt sitter på noen). Derfor er det så ufattelig mye mer verdifullt å ta til seg kunnskapen til andre som kan mer og dermed vurdere noe med det rette grunnlaget.

Edit:+e

Endret av PheIix
Lenke til kommentar

Ram på skjermkort trenger du om du spiller på veldig høye oppløsninger, for eksempel 2560x1200, eller flere skjermer.

Har du 3 skjermer på 1920x1080 eller mer kommer det til sin rette. Spiller du på en skjerm med inntil 1920x1200 har det minimalt til ingen ekstra nytteverdi.

En pc med 3770k, Asus P8Z77 hovedkort og ett GTX680/670 er en fin start, og hvis du føler dette henger etter i spill er det null problem å slenge på ett skjermkort til i ettertid.

Anbefaler deg å lese tester der de setter 3770k opp mot 3930k i program som reflekterer dine behov og vurder om du føler du trenger de ekstra hestekreftene 3930k gir i hensyn til prishoppet, og ta en vurdering utifra det :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forslag til PC v2.0.bmp

Jeg kjører mye av mine nytteprogrammer på dobble 1920*1200 skjermer, men jeg foretrekker å spille på enkelt skjerm, altså på den sony tv'en min. Jeg så på prisen for 2 680 kort i SLI og fant ut at prisen var overkommelig, men sjekket litt rundt og fant ut at 690 kortet visstnok skal kunne dra tett opp mot like bra eller bedre, alt etter hvilke spill man testet. Jeg lurte litt på et annet hovedkort, enn det jeg la til på dette forslaget, http://www.komplett....aspx?sku=748566, men forkastet det da jeg lurte på SLI og ikke klarte å finne ut om det klarte å kjøre 2*x16 pci express. Men,om jeg går for ett enkelt kort er jo ikke dette noe problem, men jeg vet ikke hvor bra hovedkortet er ellers. Grunnen til at jeg vurderte det, var fordi det så rimelig bad ass ut og kanskje gir et bedre helhetsinntrykk når man åpner kabinettet ;)

Endret av PheIix
Lenke til kommentar

Anbefaler deg å lese tester der de setter 3770k opp mot 3930k i program som reflekterer dine behov og vurder om du føler du trenger de ekstra hestekreftene 3930k gir i hensyn til prishoppet, og ta en vurdering utifra det :)

Jeg har vel strengt tatt kommet fram til at jeg ikke gjør så mye arbeid hjemmefra at jeg ikke kan takle litt vente tid på rendering og prosessering. Jeg er uansett vant til å gjøre andre ting mens solidworks jobber som verst ;)

Lenke til kommentar

Hovedkort med brikkesett Z77 og en Ivy bridge prosessor (3770k, 3570k etc) kjører hovedkort i 8x pci-express med to kort, men dette er versjon 3.0. Det vil si at PCI-e 8x 3.0, tilsvarer PCI-e 16x 2.0

Socket 2011 har det samme som Z77 hovedkort, men det hovedkortet du valgte har Z68 og vil kjøre i PCI-e 2.0.

Dette er snakk om båndbredde og vil nødvendigvis ikke ha ekstremt mye å si hverken fra eller til, spesielt ikke med 1 skjermkort som du vurderer med GTX 690, eller 2 skjermkort på PCI-e 3.0.

SLI har jo sine fordeler og ulemper, støy, varme og microstuttering. I tillegg har du GTX670 som yter såpass likt og tilnærmet 680 til lavere pris som også må vurderes, slik at flere her på huset mener at prishoppet til 680 ikke lønner seg.

Men har man lyst, har man lov ;)

Endret av SvennAndre
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Argh, nå gjorde du det jammen ikke enkelt ;)

Den ene delen av meg ønsker å være fornuftig og kjøpe to stk. 670, den andre delen av meg vurderer å sprenge det planlagte budsjettet og kjøre 690 i SLI :p

Jeg tror det ender med at jeg går for Sabertooth hovedkortet siden det ser stiligere ut og har mange funksjoner jeg ser på som nyttige, bl.a. støv skjermingen og kjølingen (noia for varme i kabinettene mine).

Lenke til kommentar

690 i SLI? Altså 2 GTX690? Til den nette sum av 16 høvdinger? :D

Det er ikke særlig godt for annet enn benchmarking, hovedsaklig på grunn av for dårlig støtte for 4 GPU kjerner i spill.

Men hallo? Hvem er jeg til å si at du ikke skal kjøpe hvis du har råd til det, lyst på og vil ha?

Jeg får bare håpe du poster bilder slik at jeg kan sikle på avstand ;)

Det ser jo umåtelig stilig ut!

Nividia-690-GTX-SLI.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker ikke hvor dette leder... Du som for litt siden virket som fornuftens røst er på vei til å lure meg på ville veier her ;) Det bildet var faktisk utrolig snasent. Likte SLI broen, den var rå :dribble:

Jeg får prøve å overse bildet og høre på hva du sier, ikke fornuftig til spill :p

Men hva med cuda funksjonaliteten, vil den kunne bidra til de arbeidsrelaterte sakene? Eller har jeg misforstått Cuda? Det er vel en form for CPU støtte fra skjermkortet?

Lenke til kommentar

Haha :D

Altså, tenker man at man skal ha maskina i noen år og sammenligner med andre hobbyer med for eksempel seiling, golf eller bil restaurering er 16k en spøtt i havet. Folk som har flytta ut av soverommet til mor og har stabil inntekt og en genuin interesse i hardware, så ser jeg ingen verdens ting galt med å kose seg med det beste, så fremt man har råd til det.

Det er nå bare sånn jeg ser det.

Når jeg bygde meg ny nå nettop i mai, så var fokuset 100% på spill, og da tok jeg det beste som var innenfor fornuften. Veide opp ytelsen mot prisen, og tok det som virket rett for meg. Det vil si i5 istedet for i7 og 670 istedet for 680, da hoppet opp til storebror i begge tilfellene smakte mer enn det koster. Istedet for i7 kunne jeg da ta 256GB SSD istedet for 128, og istedet for GTX680 kunne jeg velge en litt dyrere men stillere 670 med tredjeparts kjøler og med bra potensial for overklokking.

Edit: Philter er konge! Norsk er han og! :thumbup:

Endret av SvennAndre
  • Liker 1
Lenke til kommentar

phew ja er utrulig glad jeg ikke har noe sånn spesiell interesse for bil å Golf :|

når jeg sist bygde meg ny PC så tok jeg å var litt mer fornuftig å brukte 'bare' 16.000 kr på den angrer litt på det, skulle jeg bygd ny nå ville jeg ikke spart på noe, AAALT fra øverste hylle :p (men hadde nok ventet på Ivy Bridge - E) deffo 690 i SLI hadde også bygget med custom vannkjøling i http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

osv.

som dem har sagt tideligere :p det er dine penger, bruk dem sånn du vil, skal du omtrent bare game å ikke har noen interesse utenom det(altså at hardware'n din ikke har noe spes å si så lenge du kan spille på fullgrafikk lett å klarer alt som blir kastet mot maskinen) kan du like greit bare kjøpe en 'ok' maskin siden du må ganske sannsynlig bytte den ut om noen år, men selv liker jeg å skape et monster :D

Endret av bakpak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har alltid prøvd å være litt over the top når jeg kjøper ting, men ikke så ekstremt at jeg ikke har råd til å leve ;)

Kjøpte paintball utstyr for litt over 60000 ett år (dama satt i sofaen på sjappa og gråt sine modige tårer over alle kronene som ble blåst ut vinduet), og når jeg kjøper meg pc prøver jeg alltid å gjøre noe ingen andre jeg kjenner har gjort. Bygde meg en knall sterk spill pc i et micro atx kabinett, og klarte faktisk å holde temperaturen i den lavere enn hva jeg klarer i de store kabinettene mine nå til dags. Sist jeg kjøpte var det SLI og masse ram som var tingen (GTX 280 kortene kosta litt for mye på den tiden, så jeg glimta til med 2stk 275) og i begynnelsen hadde jeg 6 Ram brikker med 4GB, men jeg måtte jeg fjerne 2 pga den nye kjølingen... Derfor kjøpte jeg meg enda en ny kjøling og det var da jeg presterte å bøye den jævla pinnen... Synd for jeg likte virkelig DFI kortet mitt :(

Er det en skrivefeil i teksten eller mener Philter en lokasjon når han skriver raisning sun? Hvis ikke skal det vel strengt tatt være rising? Musikken var knall ja :)

Endret av PheIix
Lenke til kommentar

Næh, mener det må være skrivefeil. Kopierte det direkte fra bloggen hans, mener distinkt at dama i sangen sier "raising". Kommer nytt album snart og ;)

Angående topic igjen, så hvis du skal holde deg innenfor "fornuften" tar du 3770k, Z77 hovedkort og GTX670/680.

Har du lyst å gå helt av skaftet er det ingen som stopper deg ;)

Du kan fint bruke GTX690 sammen med 3770k og et Z77 hovedkort, du må ikke opp på socket 2011 siden begge har pci-e 3.0

Eller motsatt, 3930k, X79 hovedkort og GTX670.

Eller så er det jo toppen av hylla på alt, 3930k, X79 hovedkort, 64GB RAM, 2 GTX690 etc :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror vi kan spikre socket 1155 3770k og det z77 kortet, skjermkortet er jeg fortsatt litt i tvil om, men det tar jeg litt på sparet når jeg bestiller pc'en tenker jeg.

Rammen virker fornuftig?

Hva med kabinettet? Noen innsigelser der? Det er litt stort og tungt, men masse plass og mengder med gode løsninger som jeg liker ;) Forslag til gode alternativ, nå er det jo plutselig veldig åpent igjen siden E-atx er utelukket og jeg ikke trenger noe ekstra stort... Kanskje det rake motsatte og finne ett kompakt kabinett :p

Lenke til kommentar

RAM'en virker jævlig dyr på det bilde nr 2, uten at jeg helt skjønner hvorfor. Jeg kjøpte 32GB 1600Mhz Vengeance til rundt 1500, hvis jeg ikke husker helt feil.

Asus Z77 Sabertooth er et bra hovedkort, jeg valgte P8Z77-Deluxe da det passet mine behov litt bedre, og jeg klarte aldri å like Sabertooth designet.

Cosmos er jææævlig stort og tungt som du sier, men det blir en smakssak. Det har jo integrert viftekontroller og litt sånne snæcks, og er kanskje mest beregnet for folk som skal bygge custom vannkjøling med masse radiatorer.

Jeg gikk etter stillhet, og valgte Corsair 550D som har demping mot støy og grei luftflyt om man skulle man ønske.

Det fins jo utrolig mye å velge blant idag, kommer ikke på noen andre i farta som alternativ til deg, utenom at du kan ta en titt på Lian-Li for mer stilfull aluminium kabinett, hvis du liker sånt.

Endret av SvennAndre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...