PaRaNo1D Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 (endret) Da har det utrolige skjedd, jeg har kommet opp i det faget jeg er minst dyktig i, altså Historie. Oppgaven er som følgende: "Muntlig eksamen, mod.2, sett1 Tema: Imperialisme, demokrati, minoriteter, nasjonalisme og konflikter: Ta utgangspunkt i en av de store konfliktene i verden i det forrige århundre, belys årsaker og følger av denne konflikten på kort og lang sikt. Del gjerne inn bakenforliggende, grunnleggende, nødvendige og utløsende årsaker. " EDIT: Nå har jeg altså valgt å utdype meg innen første verdenskrig. Om noen har noen viktige momenter jeg burde ha med så hadde det vært fint! Tusen hjertlig ! Endret 8. juni 2012 av PaRaNo1D Lenke til kommentar
Gjest22 Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 (endret) Da har det utrolige skjedd, jeg har kommet opp i det faget jeg er minst dyktig i, altså Historie. Oppgaven er som følgende: "Muntlig eksamen, mod.2, sett1 Tema: Imperialisme, demokrati, minoriteter, nasjonalisme og konflikter: Ta utgangspunkt i en av de store konfliktene i verden i det forrige århundre, belys årsaker og følger av denne konflikten på kort og lang sikt. Del gjerne inn bakenforliggende, grunnleggende, nødvendige og utløsende årsaker. " Noen som har noen dokumenter eller noen ideer om viktige punkt jeg burde ha med? Som sagt så har jeg null kunnskap i historie og kunne trengt litt hjelp. Tusen hjertlig ! Jeg hadde helt klart valgt 1. og 2. verdenskrig her. Forslag til momenter: -Fortell kort om 1. verdenskrig. Hvorfor brøt den ut? Hva endte den i? -Snakk om fredsforhandlingene i Versailles. Her kom Tyskland dårlig ut. Landet måtte blant annet betale straffegjeld som følge av 1. verdenskrig, og den tyske folkesjelen følte på en slags ydmykelse. Landet ønsket ideen om en autoritær og sterk leder velkommen da Hitler steg i gradene i Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei (NSDAP). Kjølvannet av 1. verdenskrig ble altså en viktig årsak til at Hitler vant det tyske folkets tillit. Den tyske nasjonalismen vokste kraftig. -Forklar kort hva et demokrati er (demokrati betyr folkestyre), og pek på forrige punkt som beskriver hvordan og hvorfor Tyskland gikk fra å være et demokrati til å bli en fascistisk stat. -Fortell om 2. verdenskrig, utløsende faktor (invasjonen av Polen i -38), litt om hva som skjedde underveis i krigen, og hvordan den endte. - Oppsummer hva du har forklart: Kortsiktige følger av 1. verdenskrig (svekket Tyskland, et noenlunde svekket Italia, tysk gjeld, svekket tysk selvfølelse) og langsiktige følger (utviklingen av Tyskland som fascistisk stat, og 2. verdenskrig). Det er mange konflikter du kunne pratet om på eksamen utfra den oppgaven du fikk. Den russiske revolusjonen og den kalde krigen er også veldig relevante Endret 7. juni 2012 av Gjest22 Lenke til kommentar
PaRaNo1D Skrevet 8. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2012 Takk for svar! Siden det står jeg skal utdype meg innen en av konfliktene, velger jeg første verdenskrig. Sitter da igjen med noen spørsmål. Jeg skal dele opp årsakene til krigen inn i bakenforliggende, grunnleggende, nødvendige og utløsende årsaker. Jeg har funnet ut at skuddene i sarajevo var den utløsende årsaken, men hva med resten? Lenke til kommentar
Gjest22 Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 (endret) Takk for svar! Siden det står jeg skal utdype meg innen en av konfliktene, velger jeg første verdenskrig. Sitter da igjen med noen spørsmål. Jeg skal dele opp årsakene til krigen inn i bakenforliggende, grunnleggende, nødvendige og utløsende årsaker. Jeg har funnet ut at skuddene i sarajevo var den utløsende årsaken, men hva med resten? Det høres desverre ut som om du fisker etter litt vel mye hjelp her Du burde rett og slett lese kjempemye nå før eksamen og finne svar på det der selv. Riktig som du sier at skuddene i Sarajevo var utløsende årsak.. en gruppe serbiske nasjonalister, som tilhørte en gruppering som kalte seg "Den sorte hånd" planla å myrde Franz ferdinand under et offentlig besøk i Sarajevo. Denne dagen er interessant, og du kan se en kjekk dokumentar om den her: http://www.youtube.com/watch?v=-E6e8BW0l-E&feature=relmfu Bakenforliggende årsak til første verdenskrig er viktig. Nøkkelen her er endrede maktforhold i Europa etter samlingen av Tyskland og Italia. Begynn der, og jobb deg videre derfra. Lykke til! Endret 8. juni 2012 av Gjest22 Lenke til kommentar
PaRaNo1D Skrevet 9. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2012 Hehe, takk for hjelpen! Blir det rett av meg å dele det opp slik? Grunnleggende årsak – Kolonikampene utenfor Europa Bakenforliggende – årsak Endrede maktforhold i Europa (Italia og Tyskland samlingene / Nasjonalisme, Imperialisme) Nødvendig årsak – Alle ville ha krig, men ingen turte å starte den. Lenke til kommentar
bögfisk Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Nødvendig årsak – Alle ville ha krig, men ingen turte å starte den. Det er litt unøyaktig. Det var først og fremst Østerike-Ungarn som så etter et påskudd for å gå til krig mot Serbia, og resten ble dratt med på grunn av allianser og forpliktelser. (litt forenklet) Du kan sammenligne det med et jordskjelv. Det ble bygget opp spenning på grunn av endring i maktbalansen, opprustning og nasjonalisme - som kan sammenlignes med kontinentalplatene som beveger seg mot hverandre - og til slutt ble all den oppbygde spenningen utløst i form av en voldsom krig - på samme måte som under et jordskjelv. Lenke til kommentar
HalogenpæreUtenLys Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Jeg er i samme situasjon og lagde i den forbindelsen en oversikt over de viktigste hendelsene i 1. verdenskrig. Etter å ha snakket med faglærer, mente han at de viktigste hendelsene var de som skjedde på "Sentral offensiven" og på "Vestfronten". (Last den ned i vedlegget) Om det ikke allerede er sagt her, prøv å presentere innholdet som en helhetlig tekst. Slik at du ikke begynner å snakke om Versaillestraktaten før du snakker om bakgrunnen for krigen. krigsfolp.pdf Lenke til kommentar
PaRaNo1D Skrevet 9. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2012 Nødvendig årsak – Alle ville ha krig, men ingen turte å starte den. Det er litt unøyaktig. Det var først og fremst Østerike-Ungarn som så etter et påskudd for å gå til krig mot Serbia, og resten ble dratt med på grunn av allianser og forpliktelser. (litt forenklet) Du kan sammenligne det med et jordskjelv. Det ble bygget opp spenning på grunn av endring i maktbalansen, opprustning og nasjonalisme - som kan sammenlignes med kontinentalplatene som beveger seg mot hverandre - og til slutt ble all den oppbygde spenningen utløst i form av en voldsom krig - på samme måte som under et jordskjelv. Blir det riktig å skrive dette under nødvendig årsak da? Lenke til kommentar
HalogenpæreUtenLys Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 @ PaRaNo1D Det er selvfølgelig flere årsaker til første verdenskrig. En av dem er nettopp skuddene i Sarajevo. Kort forklart førte skuddene til at de drog med Tyskland over på krig (trippelaliansen) mot Serbia, som følge av Blankofullmakten "hvis en blir angrepet, hjelper vi". Serbia var da i allianse med Russland. Russland ble med når de muligheten for å samle serbere og russere til et felles rike. Se på oversikten jeg ga deg, så skal du ha en noen lunde oversikt over hendelsene. Bare husk at aliansene, trippelalliansen og trippelententen fra før krigens begynnelse var en av de utløsende årsaker til første verdenskrig. Lenke til kommentar
PaRaNo1D Skrevet 9. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2012 Takk for hjelpen, er snart ferdi nå mangler bare kortsiktige og langsiktige mål. Har denne listen her: Kortsiktige følger • Den russiske revolusjon • Tre keiserriker forsvinner • Versailles-freden • Folkeforbundet • Opprettelser av nye stater Langsiktige følger: • Tyskland og Italia sur pga fredsavtalen • USA blir isolasjonistisk • Den tapte generasjon gir opp • Fremvekst av fascisme og nazisme Men det her blir alt for mye, trenger å korte ned til en halv side +- Hvilke punkt kan jeg fjerne og hva MÅ jeg ha med? Lenke til kommentar
bögfisk Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Blir det riktig å skrive dette under nødvendig årsak da? Ikke nødvendigvis, men du kan bruke det som en metafor for å visualisere årsakene (dersom det ga mening for deg, altså, hvis ikke kan du helt fint droppe det). Når det gjelder de langsiktige følgene kan det være lurt å trekke linjer fram til andre verdenskrig. Hvordan versaillesfreden ble oppfattet i Tyskland m.m. Lenke til kommentar
PaRaNo1D Skrevet 10. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2012 Jeg føler at jeg er någen lunde ferdig me presentasjonen min og har manuset klart. Kunne du sett over det en gang og se om jeg har noe som ikke stemmer/ noe jeg mangler? Lenke til kommentar
Kvassbert Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Du har lest i historieboka di regner jeg med? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå