Gå til innhold

Den lille Apple  iPhone 5 / 5S / 5C tråden

Anbefalte innlegg

Det skal ikke være verre enn å lage en ny "meldingstråd" med den adressen/telefonnummeret du faktisk vil kommunisere med. Om jeg f. eks. går inn i Meldinger -> Ny melding og skriver inn "mamma", så får jeg opp valget om jeg vil sende til telefonnummeret hennes eller til e-postadressen hennes.

En annen måte å gjøre det samme på er å gå inn i Kontakter -> Mamma (el. hvem du nå enn vil ha tak i) -> Send melding. Da får du også velge hvilken e-post/tlf.nummer du vil sende til.

Det som mest sannsynlig har vært problemet i ditt tilfelle, er at personen du kommuniserer med ikke har satt opp iMessage skikkelig i sin ende. Om man går inn i Innstillinger -> Meldinger -> Send og motta, så må man velge om den man sender melding til får tilsendt melding fra telefonnummeret ditt eller e-post-adressen din.

Om du fortsetter å sende meldinger frem og tilbake i samme "meldingstråd", så vil både din egen og mottaker sin ID være lik. Om en av dere skifter opprettes en ny "tråd".

Hmm, kunne du forklart litt nærmere hva du mener her?

Mottar du fra e-postadresser når du har iMessage slått av, eller er det spesifikt kontakter med to eller flere telefonnummer som byr på trøbbel?

Som jeg skrev, problemet er uavhengig av imessage. Det som skjer er at når jeg opprettet en ny melding så valgte jeg kontakt gjennom å trykke på plusstegnet oppe til høyre når du har åpnet den nye meldingen. Så velger jeg navn, f.eks mamma, fra adresselisten som dukker opp. Det som da har skjedd er at telefonen har valgt å sende meldingen til en vilkårlig mailadresse som er lagret på kontakten i stedet for dens mobilnummer. Det kom ikke opp noe valg om å velge hvilket nr/adresse jeg ønsket å sende meldingen til. Problemet oppstod både med sms og mms og uavhengig om imessage var slått på eller ikke. Det har heller ikke vært relevant siden de kontaktene jeg snakket om her ikke har iphone og dermed ikke imessage heller.

Jeg oppdaget jo at den enkle måten å unngå dette på var å bare skrive navnet i stedet for å trykke på plusstegnet (som du også skriver) men jeg synes det var rart at ios automatisk valgte en mailadresse i stedet for et mobilnummer når jeg gjorde det på den andre måten.

Problemet er egentlig ganske lite nå som jeg oppdaget hvordan jeg kommer rundt det men det virker som at på de kontaktene som har en facebookmailadresse ([email protected]) så velges den automatisk når jeg oppretter en ny melding, altså i stedet for telefonnummeret. Dette er den eneste sammenhengen jeg har funnet foreløpig.

Endret av Solaar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du trykker på plusstegnet så får man jo opp alle muligheter for kontakt, enten det er telefonnummer eller e-post-adresser. For eksempel kan det se slik ut:

post-52125-0-46300800-1352568070_thumb.png

Det gir lite mening at det automatisk velges facebook-adresser, med mindre du har duplikater av kontakter hvor en av kontaktene KUN har facebook-epost som kontaktinfo.

Kan det være at du må merge importerte facebook-kontakter med gamle kontakter?

Lenke til kommentar

Når du trykker på plusstegnet så får man jo opp alle muligheter for kontakt, enten det er telefonnummer eller e-post-adresser. For eksempel kan det se slik ut:

post-52125-0-46300800-1352568070_thumb.png

Det gir lite mening at det automatisk velges facebook-adresser, med mindre du har duplikater av kontakter hvor en av kontaktene KUN har facebook-epost som kontaktinfo.

Kan det være at du må merge importerte facebook-kontakter med gamle kontakter?

Nei det er akkurat det som er greia. Det gir lite mening. Og jeg forstår det ikke.

På noen kontakter så skjer det du beskriver her, på andre så skjer det ikke. iPhonen bare velger automatisk en mailadresse (som regel facebook-adressen) i stedet for et mobilnummer.

Og nei, det er ikke dobbelt opp av kontakten, dette kan være tilfeller der kontakten kun finnes i et eksemplar og har flere kontaktpunkt lagret i seg. Da jeg satte opp telefonen valgte jeg for øvrig at den skulle synce kontakter med facebook da jeg trodde det ville gi bilder på alle mine kontakter. Da det viste seg at telefonen syncet absolutt alle facebook-kontakter gikk jeg inn og fjernet facebook-synking. Det eneste den er synket med nå er min google-konto som igjen er synket via iTunes og min adressebok på macen (den inneholder heller ikke noe annet enn google-kontakter).

henrikwl: hva mener du med å flette kontakter? Pr i dag har jeg ingen dubletter, alle kontakter ligger inne kun en gang.

Lenke til kommentar

Merkelig.

Kan du prøve å gå inn i Kontakter.app og gå inn på en kontakt du vet har både et telefonnummer og facebook-epost tilordnet seg og trykke "Send melding"?

Kommer du rett inn i Meldinger.app da eller får du opp valg over alle nummer/e-post-adresser?

Hva skjer om du sletter facebook-eposten fra kontakten?

Lenke til kommentar

Gjør jeg det så får jeg opp valg over alle nummer og e-post adresser. Dvs det fungerer som normalt, og på samme måte som om jeg skulle skrevet inn de første bokstavene av navnet i stedet for å trykke på pluss-tegnet som forklart tidligere.

Jeg kan ikke slette facebook-eposten, da må jeg i tilfelle slette all facebook-info fra vedkommende. Kan jeg gjøre det og samtidig få det tilbake senere, bare for å teste?

Min nye teori nå er at det virker som at telefonen automatisk tror jeg skal sende mms når jeg velger ny melding, kan det ha med saken å gjøre?

Lenke til kommentar

Klarte å gjenskape problemene du har ved å disable iMessage.

"Vanlig oppførsel" er at du skal få opp all kontaktinfo når du trykker på plusstegnet -> en-eller-annen kontakt inne i meldinger.

Nå skjer det samme som hos deg, nemlig at når jeg trykker på navnet til en kontakt etter å ha trykket på plusstegnet, så blir navnet til kontakten lagt direkte til en ny MMS-melding. Det er ikke slik det skal være.

Problemet jeg har nå er at jeg ikke får gjort at det blir slik som før, selv med å enable iMessage igjen.

Jeg skal teste ut litt mer og se om jeg finner en fix for dette.

Uansett - det fungerer fortsatt fint å søke opp navn i meldinger (før du trykker pluss) for så å velge riktig kontaktinfo her. Da er du sikker på at det blir sendt riktig.

Lenke til kommentar

OK. Har funnet en fix nå:

Om du har aktivert eller deaktivert iMessage, så blir funskjonaliteten inne i plussknappen feil.

Om du restarter telefonen, så fungerer det igjen. Du må altså alltid restarte telefonen dersom du rører iMessage-switchen.

Fint om du sjekker om det fungerer på samme måte hos deg!

Jeg sender i hvert fall inn en bug-report til Apple. Skal bare sjekke om det er samme problemet i 6.1 beta først.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg hadde min i ca to uker, uten skade. Så en kveld tok jeg den opp fra lommen(hvor jeg kun har tlf), og den hadde et par stygge merker nede på undersiden. Kan ikke skjønne hva som har laget det, ser ut som om malingen har blitt skrapt av eller noe. Kjøpte en gummubeskyttelse like etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...