Gå til innhold

Den lille Apple  iPhone 5 / 5S / 5C tråden

Anbefalte innlegg

Har oppdatert til nyeste versjon av IOS 6. Oppdaget av malene/snarveiene ikke lenger virker når jeg skriver sms. F. Eks. Tfb er snarvei til Takk for beskjeden. Men under innstillinger ligger malene der ennå.

Jeg har en del av disse men ikke oppgradert, kom gjerne med tilbakemelding når dette er fikset.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har oppdatert til nyeste versjon av IOS 6. Oppdaget av malene/snarveiene ikke lenger virker når jeg skriver sms. F. Eks. Tfb er snarvei til Takk for beskjeden. Men under innstillinger ligger malene der ennå.

Flere som har opplevd dette problemet, eller har forslag til løsning?

Virker fint hos meg. Både de gamle, de jeg redigerer og de jeg legger til som nye. Har 4S med 6.0.1.

Lenke til kommentar

Dette var hovedgrunnen til at jeg valgte å skru av iMessage. Veldig upålitelig, da telefonen selv velger nummer eller mail. Plutselig kunne jeg kun motta meldinger på mailadressen, som gjorde at jeg ikke fikk meldinger som ble sendt til nummeret mitt gjennom iMessage. Når det først fungerte, kunne det gjerne ta opp til 20 minutter før mottakeren fikk meldingen.

Nei, iMessage er et langt fra ferdig produkt.

Men hvorfor skulle imessage slå seg på når jeg forsøker å sende en mms til en person som aldri har hatt en iphone en gang?

Lenke til kommentar

Første dagen med 5ern over. Vil ta litt tid å bli vant med den høyere skjermen...

Utførelsen på hardwaren er lekker.

Fikk teste en iPhone 5 her om dagen, og jeg syns virkelig det var ett virkelig,virkelig kjærkomment steg å få noe større skjerm. Jeg kunne faktisk tenke meg en iPhone 5 for å være ærlig, det er noe eget med en iPhone :p Greit å kunne skrive behagelig, men én hånd også hehe.

Endret av Mala
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fikk teste en iPhone 5 her om dagen, og jeg syns virkelig det var ett virkelig,virkelig kjærkomment steg å få noe større skjerm. Jeg kunne faktisk tenke meg en iPhone 5 for å være ærlig, det er noe eget med en iPhone :p Greit å kunne skrive behagelig, men én hånd også hehe.

blasfemi!!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var hovedgrunnen til at jeg valgte å skru av iMessage. Veldig upålitelig, da telefonen selv velger nummer eller mail. Plutselig kunne jeg kun motta meldinger på mailadressen, som gjorde at jeg ikke fikk meldinger som ble sendt til nummeret mitt gjennom iMessage. Når det først fungerte, kunne det gjerne ta opp til 20 minutter før mottakeren fikk meldingen.

Nei, iMessage er et langt fra ferdig produkt.

Jeg har absolutt ingen problemer med iMessage og syns denne funksjonen er noe av det aller beste med iPhone!

I min omgangskrets (+ jaktlaget) har nesten alle iPhone og da er iMessage (med lesebekreftelse påslått) og gruppemeldinger gull! Lynraske meldinger med ubegrenset tekstlengde, bilder og video, chattefunksjon, sende meldinger fra iPad.. Alt bare helt konge! Har og en x-samboer med felles barn og da er iMessage med påslått lesebekreftelse påbudt! ;-)

Jaktlaget består av syv personer og har ikke hørt om noen som har problemer med å bruke iMessage...

Kan iMessage problem oppstå hvis kontaktinformasjon mellom venner ikke er fylt ut på samme måte?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fant ihvertfall ut en midlertidig løsning på mitt problem, i stedet for å "trykke meg frem" til kontakten gjennom + tegnet og så bla til vedkommende så var det bare å skrive de første bokstavene i navnet, da dukket alle de forskjellige kontaktvalgene for vedkommende opp og jeg kunne selv velge hvilket nr/adresse meldingen skulle gå til. Men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor telefonen tilsynelatende helt tilfeldig velger hvilken kontaktinfo som skal brukes. Takknemlig hvis noen kan gi en forklaring på det, foreløpig ser jeg ingen sammenheng med imessage, problemet oppstår med imessage slått av også.

Lenke til kommentar

Så fiklet litt med både den siste iPad'en og Iphonen!

Min personlig mening :

*Litt knotete konfigurasjons panel , men enkelt å sette seg inn i. Måtte prøve meg litt fram før jeg forstod hvor ting lå i forhold til å fikse på noen nettverks-problemer og Bluetooth. Bonjour skapte litt hodebry med en del feilmeldinger i loggen til Windows, men ellers så det ikke ut som det skapte noen problemer.

*Kjapp og responsivt, Os'et fungerte bra og programvaren som lå på enhetene fungerte som det skulle , igjen noen rariteter som hadde skjedd på Windows som måtte taes hånd om (Itunes var satt i Xp kompabilitets modus av en eller annen grunn) og Lading av enhetene fungerte ikke via den bærbare pcen.

Personlig følte jeg at det var litt komplisert å forstå hvorfor feks Ipaden ikke ladet når du koblet den til Pcen via usb porten (laptoppen var tilkoblet strømnettet) men kan ikke si at jeg fikk brukt så mye tid på enhetene at jeg fant noen "veiviser" som kunne påpeke hvorfor den ikke ladet. Testet en annen telefon og fikk denne til å lade seg via usb porten.

I bunn og grunn et solid produkt (jeg antar problemene på pcen er relatert til et annet problem enn Apple med mindre det er et kjent problem at det ikke alltid fungerer å lade via usb, i såfall kjekt om noen vet om noen tips der).

Lenke til kommentar

Jeg fant ihvertfall ut en midlertidig løsning på mitt problem, i stedet for å "trykke meg frem" til kontakten gjennom + tegnet og så bla til vedkommende så var det bare å skrive de første bokstavene i navnet, da dukket alle de forskjellige kontaktvalgene for vedkommende opp og jeg kunne selv velge hvilket nr/adresse meldingen skulle gå til. Men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor telefonen tilsynelatende helt tilfeldig velger hvilken kontaktinfo som skal brukes. Takknemlig hvis noen kan gi en forklaring på det, foreløpig ser jeg ingen sammenheng med imessage, problemet oppstår med imessage slått av også.

Det skal ikke være verre enn å lage en ny "meldingstråd" med den adressen/telefonnummeret du faktisk vil kommunisere med. Om jeg f. eks. går inn i Meldinger -> Ny melding og skriver inn "mamma", så får jeg opp valget om jeg vil sende til telefonnummeret hennes eller til e-postadressen hennes.

En annen måte å gjøre det samme på er å gå inn i Kontakter -> Mamma (el. hvem du nå enn vil ha tak i) -> Send melding. Da får du også velge hvilken e-post/tlf.nummer du vil sende til.

Det som mest sannsynlig har vært problemet i ditt tilfelle, er at personen du kommuniserer med ikke har satt opp iMessage skikkelig i sin ende. Om man går inn i Innstillinger -> Meldinger -> Send og motta, så må man velge om den man sender melding til får tilsendt melding fra telefonnummeret ditt eller e-post-adressen din.

Om du fortsetter å sende meldinger frem og tilbake i samme "meldingstråd", så vil både din egen og mottaker sin ID være lik. Om en av dere skifter opprettes en ny "tråd".

...foreløpig ser jeg ingen sammenheng med imessage, problemet oppstår med imessage slått av også.

Hmm, kunne du forklart litt nærmere hva du mener her?

Mottar du fra e-postadresser når du har iMessage slått av, eller er det spesifikt kontakter med to eller flere telefonnummer som byr på trøbbel?

Endret av Keiser'n
Lenke til kommentar

Har aldri hatt problemer med iMessage og for meg er dette en tjeneste som gjør det fryktelig vanskelig å bytte over til noe som ikke kjører iOS da dette fungerer så bra og sømløs mellom Messages under OS X, kjæresten sin maskin med OS X, hennes telefon med iOS og stort sett alle andre i familien har iOS på telefon, iPod eller iPad som gjør hele funksjonen genial.

Det er ingenting revolusjonerende med iMessage, men dette er et kremeksempel på hvordan Apple kan ta et kjent konsept å integrere det i systemet sitt på en sånn måte at brorparten av brukerne vil enkelt og effektivt kunne benytte seg av det. Mange sier jo at du har det samme på Android om du legger til Vyke eller liggende programvare som strengt tatt gjør akkurat det samme, men det avhenger jo av at alle du kjenner faktisk gidder å legge det inn og benytter seg av samme tjeneste og det er ikke like godt integrert i ryggraden til systemet som Apple har gjort med iMessage i iOS.

Oppdateringen i Mountain Lion og iOS 6.0 hvor ting når går på kryss og tvers av mobilnummer, e-post osv gjør at sjansen for at de i andre enden ikke mottar meldingen øyeblikket er lik null, om da ikke hele iMessage systemet er nede i det du sender en melding da.

Jeg tror nok problemet til de som sliter er at de kommuniserer med brukere som av en eller annen grunn ikke har oppdatert til iOS6, eller ikke har oppdatert sin iMessage med både nummer og e-post eller liggende og at det da kanskje skjer noe snodig underveis. Er dog ikke helt sikker, har aldri hatt problem med iMessage selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...