Gå til innhold

Den lille Apple  iPhone 5 / 5S / 5C tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å sjekke selv er ingen garanti. Jeg sjekket datterns telefon nitidig nøye med luper og sterkt optikerlys uten å finne noen utslåtte indikatorer. Likefult mente verkstedet hvor telefonen så ble sendt til at indikatorer var slått ut og sendte bilder av utslått indikator.

Indikatoren er verdiløs.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Akkurat!

 

En skulle uansett tro indikatorene i ytterste skallet var de første som skulle slå ut.. Du har vel en indikator i minijacken samt ved ladepluggen på iPhone 4/s ? Mener å huske det fra min IPhone 4

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Stemmer :) Og husker ikke helt alle stedene jeg sjekket nå lenger. Men det har jo vært mye snakk om at disse internt i telefon omtrent ikke tåler at man snakker i telefonen før de slår ut. Vi mennesker avgir ganske mye fukt via pusten vår.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg kjenner jeg blir skeptisk. Hvordan kan man vite at ikke serviceverkstedet utløser en fuktindikator bare for å slippe unna?

 

jeg vet det er de som har bevisbyrden i en garanti/reklamasjonssak, men med mindre du står ved siden av når de åpner den, har du jo ingen garanti for at de ikke jukser. :(

Lenke til kommentar

johanf, det var akkurat det vi mistenkte i vår sak da ingen av de ytre fuktindikatorene var utløst, kun den isolert inni telefonen. Det at verkstedet har bevisbyrden hjalp ikke oss mye.. vi måtte betale 600,- for å få tilbake telefonen som dattern trengte uten at noen ting var gjort. Ren utpressing.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg kjenner jeg blir skeptisk. Hvordan kan man vite at ikke serviceverkstedet utløser en fuktindikator bare for å slippe unna? *

For da risikerer han å ikke få betalt for jobben han har gjort så langt.

 

At det aldri har forekommer skal jeg nå ikke påstå, men jeg tviler på at seriøse verksteder har noe å tjene på å holde på med sånt, tvert imot.

 

Verksteder lever av å reparere, produsentene betaler de ikke for fuktskader, og fuktskader er heller ikke jobber de ønsker ta på seg da sen skader er altfor vanlig. Så med mindre kunden velger å få den returnert mot å betale undersøkelses gebyr, så er dette nok en tap sak for verkstedet.

 

Apple swapper stort sett også, så sannsynligvis er det mer jobb å skrive rapport om fuktskade fremfor å bare sende en ny telefon i retur. De har nok sine egne og ikke produsentens interesser i fokus.

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

johanf, det var akkurat det vi mistenkte i vår sak da ingen av de ytre fuktindikatorene var utløst, kun den isolert inni telefonen. Det at verkstedet har bevisbyrden hjalp ikke oss mye.. vi måtte betale 600,- for å få tilbake telefonen som dattern trengte uten at noen ting var gjort. Ren utpressing.

Opplevde akkurat det samme, og det var en "vanntett" Sony... Kan ikke forstå hvordan den da bare kan bli fuktskadet inni? Når fuktindikatorne utenfor det indre skallet ikke hadde slått ut. Fikk ingen videre forklaring, utrolig frustrerende. Ble ikke Sony etterpå i hvert fall...

Lenke til kommentar

Hvordan risikerer han å ikke få betalt for jobben? Vi måtte betale 600,- bare for å få tilbake telefonen uten at noen var gjort. Var umulig å ikke få tilbake telefonen uten å betale.

 

Tull.

Verkstedene tilbyr det, at forhandleren velger en annen løsning er ikke verkstedet sin skyld. Har du ikke blitt informert om gebyret i forkant, gjerne også med signatur, har hverken verksted eller forhandler rett til å kreve inn gebyret.

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

Det er da flere verksteder som krever betalt for "arbeidet" om noe ikke dekkes på garanti? Enkelte lar deg velge at verkstedet beholder telefonen (skrotes) og da betaler du ingenting. Men ønsker du å få tilbake telefonen så får du et gebyr som ofte er for arbeid + frakt, eventuelt bare frakt. Det er vel for så vidt ganske rett og rimelig, eller?

 

Verksteder har sjeldent noen grunn til å "lure" noen i en slik sammenheng, de får jo pengene fra produsent og mottar jo penger per enhet som faktisk blir ordnet under garanti og innenfor garantivilkårene til produsenten. Hvordan og hvem som står for kostnadene ved reklamasjon er jeg noe mer usikker på.

Lenke til kommentar

 

Hvordan risikerer han å ikke få betalt for jobben? Vi måtte betale 600,- bare for å få tilbake telefonen uten at noen var gjort. Var umulig å ikke få tilbake telefonen uten å betale.

 

Tull.

Verkstedene tilbyr det, at forhandleren velger en annen løsning er ikke verkstedet sin skyld. Har du ikke blitt informert om gebyret i forkant, gjerne også med signatur, har hverken verksted eller forhandler rett til å kreve inn gebyret.

 

 

Dette kan heller ikke stemme. Forhandleren forsikret oss om at dette ville gå greit og at det ville gå på reklamasjon. Forhandleren brukte 2 timer på å gå over telefonen og dobbeltsjekket også fuktindikatorene vi hadde sjekket. Vi gjorde det klart at vi IKKE ville at forhandleren sendte inn telefonen til verkstedet om de ikke var rimelig sikre på at vi fikk den fikset/byttet på reklamasjon. Da fikk den heller være som den var.

 

Når verkstedet så begynte å krangle ville ikke forhandleren ha noe med saken å gjøre lenger. Det var heller ikke snakk om at vi fikk tilbake telefonen uten å betale gebyret på 600,-. Vi hadde da vært uten telefonen i nesten 3 uker og så oss nødt til å betale for å få den tilbake. Telefonen var forholdsvis ny og det var kun 1 ting som ikke virket (som senere viste seg å være nettselskapets feil, selv om de nektet på dette i mange uker og ble koblet med forhandler som da bestemte verksted). Dermed ville vi ikke la en telefon til nærmere 3000,- i verdi skrotes eller gudene vet hva kjeltringer gjør.

 

Spaceworld var forhandleren og verkstedskjeden var 1 av de to som finnes.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

Ble du informert om gebyret når du leverte inn telefonen?

 

Er umulig for en forhandler og gjøre en slik vurdering i butikken, så der kasta de bort 2 timer. Ei heller begynner verkstedene og krangler om sånt med butikken, de gjør en vurdering og henviser deg videre til oppdragsgiveren deres, produsenten, dersom man skal klage på avgjørelsen som blir tatt, for den bestemmes av produsentens retningslinjer og ikke av verkstedet, så hvorfor skulle de krangler de på noe de ikke avgjør, svada fra forhandler sin side. Du som kunde skal kun forholde deg til forhandleren også, ikke til verkstedet eller produsenten eller deres avgjørelser, kun forhandler.

 

Hvor jeg jobber selger vi iPhone med Telenor, NetCom og åpne telefoner uten abonnement.

 

MCare som tar service for Telenor sine iPhone tar om jeg ikke husker feil 490 kroner for undersøkelsesgebyr, Deltaservice som tar service på NetCom sine enheter tar 362,5 kroner for undersøkelsesgebyr, mens de åpene som vi sener direkte til Apple har vi fått i retur kostnadsfritt dersom det ikke har gått på garantien og vi takker nei til swap enhet, og glemmer vi informere om dette gebyret når kunden leverer telefonen, så har vi heller ingen rett til og ta betalt for det heller, det er etter en eller annen plass i forbrukerkjøpsloven. Da har med andre ord kunden rett til å få den returnert kostnadsfritt og forhandler må ta regninga fra verkstedet for undersøkelsen.

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

Vi ble ikke informert om gebyret ved innlevering da forhandleren regnet med at vi ville få en bytteenhet så vi skulle ikke bekymre oss for det. Det var Mcare forhandleren henviste oss til når de ikke lenger ville fronte saken. Når forhandlere meldte seg helt ut av saken måtte vi tatt saken via forbrukerrådet og FTU som rett og slett hadde blitt for mye styr. Hos forhandleren tok vi saken helt opp til butikksjef (mener også han var distriktsansvarlig) uten å få respons.

 

Gebyret betalte vi hos forhandleren.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Er kun forhandleren som har gjort dårlig jobb her i mine øyne, ikke verkstedet.

 

Gebyret kunne du bare nektet å betale, for det hadde de ikke hatt noen rett til å kreve inn etter norsk lov, og både mcare og deltaservice sine service papirer har signaturfelt hvor kunden skal signere på at han er blitt informert om det der. Er det ikke signert er det forhandler som ikke har gjort jobben sin.

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

Er ikke uenig i at forhandler har gjort en elendig jobb. Vi kommer aldri til å sette våre føtter i en Spaceworld butikk (eller bestille fra nett) igjen etter den hendelsen, noe vi gjorde rimelig klart når vi forlot butikken siste gangen. Men verkstedet var rimelig nonchalante når vi tok kontakt. Har selv jobbet med kundeservice i over 20 år og vet når jeg møter dårlig service.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

* Men verkstedet var rimelig nonchalante når vi tok kontakt. Har selv jobbet med kundeservice i over 20 år og vet når jeg møter dårlig service.

Det er fordi verkstedet ikke har noen "kundeservice", de snakker normalt ikke med privatpersoner og skal ikke måtte forholde seg til saken på denne måten. Det er helt feil av Spaceworld og henvise dere til dem, du er ikke kunden deres.

Lenke til kommentar

Det hender at vi også må forholde oss til sluttbrukere som ikke direkte er kunden vår, det betyr ikke at man automatisk skal oppføre seg på en kritikkverdig måte. Men uansett Spaceworld er den som først og fremst burde få pisk på lanken. Det gjør det dog ikke mindre merkelig at en intern fuktindikator hadde slått ut når de eksterne ikke hadde gjort det. Men slik er det nå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...