Gå til innhold

Den lille Apple  iPhone 5 / 5S / 5C tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt hva det er med optimaliseringen til Facebook, men så fort jeg logger meg av Facebook + Facebook Messenger på min iPhone 5S så går jeg fra type 1,5 dag batteri til type 3-4 dager.. Det er jo helt absurd forskjell.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva det er med optimaliseringen til Facebook, men så fort jeg logger meg av Facebook + Facebook Messenger på min iPhone 5S så går jeg fra type 1,5 dag batteri til type 3-4 dager.. Det er jo helt absurd forskjell.

HVA??

Det hørtes jo helt latterlig ut! Messenger har jeg forøvrig ikke installert, men er i innkjøringsfasen på min 5S nå, så har ikke noe særlig forhold til batteriet enda

Men det tipset der skal jo taes i ettertanke .

Lenke til kommentar

HVA??

Det hørtes jo helt latterlig ut! Messenger har jeg forøvrig ikke installert, men er i innkjøringsfasen på min 5S nå, så har ikke noe særlig forhold til batteriet enda

Men det tipset der skal jo taes i ettertanke .

Var vel snakk om for noen måneder tilbake om at Facebook Messenger trakk veldig mye strøm, men da gjelder det også Facebook appen....

Skal teste det ut på min iPhone 5! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

I iOS kan du slå av bakgrunnsoppdateringer, enten pr app eller helt, under Generelt/Bakgrunnsoppdatering. Som standard er dette slått på for alt, og da vil alle apper bruke data=strøm når de er startet, selv om de ikke er aktive.

Lenke til kommentar

I iOS kan du slå av bakgrunnsoppdateringer, enten pr app eller helt, under Generelt/Bakgrunnsoppdatering. Som standard er dette slått på for alt, og da vil alle apper bruke data=strøm når de er startet, selv om de ikke er aktive.

Dette er jeg fullstendig klar over, men for meg så dreper du jo hele poenget med en app som Facebook Messenger om den ikke skal få lov til å ligge i bakgrunnen og gi deg pushoppdateringer når noe skjer. Da kan jeg jo like så greit bare navigere meg manuelt inn på Facebook for å se om noe har skjedd siden sist.

For det andre så roter jeg verken med lokalisasjon tjenester eller app refresh innstilling for enkelt apps, ikke fordi jeg ikke kan eller ikke er oppegående nok til å fikle med det. Men fordi det rett og slett ikke skal være nødvendig. Det er greit å ha muligheten hvis du har applikasjoner du finner masete og ikke vil at skal ha muligheten til å oppdatere seg i bakgrunnen, eller du har applikasjoner du ikke ønsker at skal ha tilgang på lokalisasjonsdata eller rett og slett ikke ser noe som helst vits med at skal kunne vite hvor du er osv.. Men jeg gidder rett og slett ikke å sitte å fintune disse innstillingene bare fordi utviklere ser ut til å være for late til å gjøre en skikkelig jobb... Da dropper jeg hele applikasjonen og vil fraråde alle jeg kjenner mot å bruke den.

Spesielt Facebook og Facebook Messenger som er fra et såpass stort selskap, og er såpass kjente og brukte applikasjoner så syntes jeg såpass elendig optimalisering at batteriet mitt blir halvert ikke hører noe sted hjemme. Og jeg er av typen som kanskje mottar et par notifikasjoner og toppen en melding via Facebook om dagen så det er ikke på grunn av at det skjer noe hvert andre sekund heller. Her må utviklerne rett og slett skjerpe seg, jeg har jo ikke en eneste applikasjon på telefonen min som er overhode i nærheten av å konsumere like mye batteri som disse. Og selv om jeg forstår at chattjenester osv er litt mer avhengig av å oppdateres ofte i bakgrunnen for å kunne gi meg informasjon kontinuerlig når det skjer noe så det fort bruker litt mer batteri enn de fleste andre applikasjoner er for så vidt greit, men en app som Kik er jo ikke i nærheten av det samme forbruker å gjør jo mer eller mindre nøyaktig det samme som Facebook Messenger så det er helt tydelig rom for abnorme forbedringer her. Og hva med iMessage som må kunne sies å gjøre mye det samme med tekstmeldinger, disse mottar du jo øyeblikket uten at appen spiser opp batteriet ditt rått.

Lenke til kommentar

Virker som de tre hotteste tipsene for å maksimere batteritiden uten å degradere brukeropplevelsen og nytteverdien til telefonen er:

#1: Deaktivere lokalisasjonstjeneste for Facebook, Facebook Messenger og Lokalisasjonsbasert iAds.

(Settings -- Privacy -- Location Services (-- System Services))

#2: Deaktivere bakgrunnsoppdateringer for Facebook og Facebook Messenger

(Settings -- General -- Bakground App Refresh)

Og vips så har du langt bedre batteri, hvertfall om du er en av de som har hatt alt dette aktivt til vanlig.

Med iOS 7.1 så kan du jo også gå under Settings - General -- Accessibility -- Increase Contrast og aktivere Reduce Transparency, Darken Colours og Reduce White Points samt gå til Settings - General -- Accessibility -- Reduce Motion og aktivere Reduce Motion så hjelper alt dette på batteriet også uten at det forringer brukeropplevelsen noe særlig. Spesielt darken colours og reduce white Points syntes jeg forbedrer brukeropplevelsen en god del.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Når du nevner feilen med "Ingen tjeneste": Jeg har det samme på min 5S av og til (kan ta 1-2 uker mellom hver gang), og restart er det eneste jeg har funnet ut som hjelper. Usikker på om det er feil på telefon eller SIM-kort som gjør dette. Har ikke hatt dette siden jeg installerte 7.0.5, men det er jo ikke så lenge siden....

Svarer meg selv her: Feilen med "Ingen tjeneste" som jeg hadde en sjelden gang tidligere, har ikke kommet tilbake etter at jeg oppgraderte fra 7.0.4 til 7.0.5, og har heller ikke sett den i 7.0.6. Enten har jeg hatt flaks, eller så er dette noe som ble rettet i 7.0.5, men ikke står i change log.

Lenke til kommentar

Kan man faen ikke legge ved vedlegg enda i mail klienten på iPhone? :ohmy:

Jeg sender nu stadig vekk bilder hvertfall. Hva skal du sende?

Hah,bare å beklage! Jeg fant ut av det :) Hadde litt dårlig tid tidligere når jeg skreiv!

Når det er sagt så føler jeg for å skryte av følgende produkt :

1359654870-SurfacePad1.jpg

Helt nydelig og minimalistisk sak :) Har selv den sorte utgaven, og det må være den beste løsningen jeg har brukt på noen av telefonene mine. Ikke orker jeg å bruke film på skjermen, og jeg er i utgangspunktet ikke glad i cases heller, da skal de være tynne ihvertfall.

Denne løsningen treffer midt i blinken for alt for min egen del :)

Endret av Mala
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...