Gå til innhold

Den lille Apple  iPhone 5 / 5S / 5C tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er sikkert en kjent sak, men uvitende som jeg er, så fikk jeg en ny opplevelse i dag.

Iphone 5 slutter å fungere i kuldegrader. Det var nok 8-9 minus, og den lå i jakkelomma på skitur. Skjermen ble svart, og når jeg prøvde å slå den på, kunne jeg såvidt skimte "low battery" grafikk på displayet selv om jeg var vel vitende om at det var 70% igjen.

Ok tenkte jeg, det er vel for kaldt i dag. Greit nok, og for alt jeg vet kan Apple ha integrert en sikkerhetsfunksjon. Men neida, etter å ha sjekket på nett finner jeg ut at Apple mener at Iphone ikke skal brukes i kuldegrader. Dvs ikke engang minus 1, alt under 0 grader er feil bruk og dekkes ikke av garanti/reklamasjon.

Det er da nærliggende å spørre....hvorfor i svarte ###### selger dere da telefoner i Norge?

Og forsåvidt store deler av markedet i resten av verden.

Kjenner noen til om Apple virkelig kan unngå reklamasjonsrett og norsk lov dersom telefonen anvendes i noen få kuldegrader? Jeg snakker da om normal bruk, ikke i sludd og storm eller minus 30.

http://www.vg.no/tek...?artid=10043630

http://www.amobil.no...kke_kulde/80425

Endret av Broseen
Lenke til kommentar

Jeg har flydd med iP4 i jakkelomma (tynn anorakkjakke) i -15 celcius i 3 timer på skogstur (tidligere i vinter) uten at jeg fikk slike problemer. Har også hatt med iP5 ut i -10 i en times tid i lomma på samme jakke. Den var iskald når jeg kom hjem men ingen problem med den.

Jeg tror du også kan finne lignende saker om at mobiltelefoner ikke skal ligge i solen etc.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hvordan i allverden skal de kunne bevise at du har brukt telefonen under for kalde forhold? Lykke til med den sier nå jeg.

Det har vært opptil flere dager med -15 til -20 iløpet av vinteren hvor jeg har stått ute å hakket tenner mens jeg har lekt med min iPhone 5 uten at det har vært noen problemer knyttet til det. Merker at skjermen og animasjoner plutselig har litt etterslep men det er vell det hele.

Har du den i jakkelomma så er det vell uansett en god del varmere der, og jeg kan ikke se for meg at minusgrader kan være noe problem om du da ikke er ute i sprengkulde over mange timer uten at telefonen ligger i en varm innerlomme eller lignende.

Mine to år med iPhone 4 så ble den brukt til jogging midtvinters i godt under -20 grader opptil flere ganger, og da løper jeg med den i hånda i typ 1 time og det var heller aldri noe problem.

EDIT:

Det største problemet jeg opplever med kulde er at det gjerne går utover batteriet.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

thescientist; Ifølge mediene kan ikke Iphone brukes ned til minus 20, men den kan "lagres" ned til denne temperaturen. All bruk skal foregå i varmegrader.

Reklamer....joda...men på hva? Jeg må jo si at dette skjer i kuldegrader, og den må brukes for at man skal se at den ikke fungerer.

Det er en tynn skalljakke, så etter et par timer i lomma på ski (ned bakker ol) i den aktuelle temperaturen, så var det nok kaldt der også.

Lenke til kommentar

Sant det, det står jo på hjemmesiden deres også, men som @Ramguy sa: hvordan skal de kunne vite at du har brukt den i minusgrader og ikke lagret den i minusgrader?

Jeg reklamerte på min selv om Humac mente at jeg selv har påført skadene ved å faktisk bruke den i -20 grader, men jeg fikk en SWAP tilbake uansett.

Lenke til kommentar

Jeg ser at jeg har glemt å nevne noe særdeles vesentlig. Iphone`n min fungerer flott nå som jeg har fått den inn i varmen :) Dermed har jeg ingenting å reklamere på annet enn at den ikke fungerer i ca minus 10.

Men jeg synes det er uholdbart å selge en telefon i Norge, og si at den ikke kan brukes i kuldegrader. Da må den merkes med rød lapp. Om den streiker helt etter bruk i kulde, så er det ikke lett å si hva som skjer når man sender den inn.

Endret av Broseen
Lenke til kommentar

Har hatt iP5 i ca 2 dager nå. Kommer fra Android og har så vidt tatt i en iPhone før. Er veldig positivt overasket! Menyer og måter å gjøre ting på er veldig logisk og jeg liker flyten i iOS.

Hva er deres favorittapps? tenker på spill, nytteapper og egentlig det meste, Hva bruker dere mest osv.

Lenke til kommentar

Min iPhone sliter med mye telefonproblemer. Anrop misslyktes og robotstemmer:(. Så ringte i går til Apple og de sendte meg en erstatningsenhet umiddelbart mot de fryser penger på konto. Fikk den i dag samt en retureske. Og selvfølgelig fungerer ikke telefonen... Henger seg overalt... Her bør Apple finne en god løsning!!

http://youtu.be/eQuLaXZNVdg

Endret av Christoffero89
Lenke til kommentar

Har hatt iP5 i ca 2 dager nå. Kommer fra Android og har så vidt tatt i en iPhone før. Er veldig positivt overasket! Menyer og måter å gjøre ting på er veldig logisk og jeg liker flyten i iOS.

Hva er deres favorittapps? tenker på spill, nytteapper og egentlig det meste, Hva bruker dere mest osv.

Tweetbot (Veldig god twitter-klient)

Granny Smith (Spel)

Netflix

Chrome

Clear (To-do-list-app. En av dei beste appsa du kan få tak i til iOS imo)

Lenke til kommentar

Min iPhone sliter med mye telefonproblemer. Anrop misslyktes og robotstemmer:(. Så ringte i går til Apple og de sendte meg en erstatningsenhet umiddelbart mot de fryser penger på konto. Fikk den i dag samt en retureske. Og selvfølgelig fungerer ikke telefonen... Henger seg overalt... Her bør Apple finne en god løsning!!

http://youtu.be/eQuLaXZNVdg

Virker som et software problem, har du prøvd å holde inn strøm + hjemknapp i 10-15 sekunder mens den er koblet til iTunes og deretter ta en hard gjenoppretting til siste versjon av iOS.

Lenke til kommentar

Hei!

Har ett spørsmål.

Når jeg har synket facebook til 5ern, så får jeg ikke opp telefon nummerne til kontaktene mine?

noen som kjenner til det? eller vet hva jeg må gjøre? hadde tidligere en HTC når den var synket opp mot facebook fikk jeg opp en haug med nr til kontaktene, men nå får jeg ingen :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...