PloKooN Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Heisann.. Jeg har kjøpt meg en Fujitsu Siemens Amilo A. Specsene er som følger: Mobile Athlon xp 2000+ 256 ddr ram 266 mhz systembuss Ati Radeon 320M 8-128 mb shared, tv out 40 Gb Hardisk 4200 rpm Windows Xp Home osv.. Trodde først at det var et bra skjermkort på pcen, men etter jeg hadde kjøpt den oppdaget jeg at det bruker minnet på pcen til å drive grafikken. Spill som Warcraft III går helt fint å drive. Testa Gta3 vice city også, når man kjører bil går det helt fint, men det går veldig sent når man skyter. Her ser man tydelig at den sliter. Så mitt spørsmål er: kan jeg fikse dette problemet med å sette inn mer minne? Eller burde jeg bytte den inn i en bærbar med bedre skjermkort eller eventuelt bytte skjermkort på denne om det går? Setter pris på all hjelp.. Det er vel mulig også å tweake den maks for å få den til å yte mere? MVH PloKooN Lenke til kommentar
sivni Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Ja, grafikk brikker som har delt minne, ser ut til å slite. Men det går ikke ann å bytte skjermkort i en bærbar. Enda. Vanligvis er grafikkbrikken loddet på hovedkortet. Kan du bytte, så gjør det. For en 12-1400 får du en maskin med Radeon 9000 med 64Mb integrert i grafikk-brikken. Da får du spillytelse så øra flagrer. Lykke til! Lenke til kommentar
PloKooN Skrevet 29. august 2003 Forfatter Del Skrevet 29. august 2003 Ja, grafikk brikker som har delt minne, ser ut til å slite. Men det går ikke ann å bytte skjermkort i en bærbar. Enda. Vanligvis er grafikkbrikken loddet på hovedkortet. Kan du bytte, så gjør det. For en 12-1400 får du en maskin med Radeon 9000 med 64Mb integrert i grafikk-brikken. Da får du spillytelse så øra flagrer. Lykke til! Takker.. Så det er ikke noe vits å sette inn mere minne? Har du noen forslag til en bra grafikk-pc til den prisen din? Lenke til kommentar
sivni Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 jovisst er det verdt å prøve. Siden skjermkortet reseverer plass i hovedminnet ditt har du jo ikke 256Mb å bruke, men litt mindre (avhengig av hvor mye du reserverer til kortet). Men jeg ville satset på å bytte, uansett. www.telehuset.no : AMILO D 7830 M, dvd-brenner og Radeon900 til 13.995,- www.multicom.no : ECS Green 732, Pentium-4 2667MHz, wlan og Radeon 9000 til 12.995,- ECS Green 551, centrino 1,4, wlan og Radeon 9000 til 14.495,- www.mpx.no : Acer Aspire 1603, P4 2.6GHz, dvd-brenner, radeon 9000 til 15.790,- Littavhvert her. Kjøp Acer Aspire eller Fujitsu-siemens AMilio dersom du vil ha mer enn ett års garanti. Sjekk også Expert butikkene, de har begynt å selge Amilio maskinen også. Pris vet jeg ikke. S. Lenke til kommentar
PloKooN Skrevet 29. august 2003 Forfatter Del Skrevet 29. august 2003 takker for hjelpa og linker.. Vet du hvor jeg kan reserve (mer) minne til skjermkortet? og eventuelt tweake det? Lenke til kommentar
PloKooN Skrevet 29. august 2003 Forfatter Del Skrevet 29. august 2003 Eller dell 500m Neppe.. Beskrivelse Dell Inspiron 500m Grafikkminne: 64MB delt minne med primærminnet http://www.barbara.no/tester/barbara/dell/...00m/index2.html Lenke til kommentar
sivni Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Les om Radeon IGP Tweaking her, og generell Radeon tweaks her Radeon IGP overklokker app her S. Lenke til kommentar
PloKooN Skrevet 30. august 2003 Forfatter Del Skrevet 30. august 2003 Les om Radeon IGP Tweaking her, og generell Radeon tweaks her Radeon IGP overklokker app her S. Jeg kan ikke ødelegge noe ved å skru core og memory clock for høyt vel? Lenke til kommentar
PloKooN Skrevet 30. august 2003 Forfatter Del Skrevet 30. august 2003 sivni: jeg fant en pc jeg vurderer å bytte den i: TOSHIBA SAT2450201 p4 2,4 ghz med nVidia GeForce 4 420 Go. Det burde vel duge til å drive 3d-spill?! http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...s_vartypes_text Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Har det skjermkortet jeg og. Får se sig i 3dmark 2001. Så det er vel ikke så veldig bra! Men Unreal 2 funket ganske bra med det faktisk. Lenke til kommentar
sivni Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Skal se om jeg får tak i noen 3dmark 2001 tall til deg. Det faktum at nikkor fikk unreal2 til å gå fint er et godt tegn. Forresten har jeg alltid likt Toshiba, og må si meg veldig godt fornøyd med kvaliteten generellt. Jeg kjøpte en billig en i fjor som overrasket meg på mange måter. God lyd, fin support, stille, men tung. Jeg solgte den seinere og nå sitter jeg med en gammel toshiba med litt defekt hovedkort, noe som medfører at jeg kun har 32 Mb !! ram tilgjengelig. Den duger under tvil til surfing og epost så lenge jeg filtrerer bort reklamen. Her om dagen ble den søkkvåt under en regnskur. Da fikk jeg sjansen til å plukke den fra hverandre. Bit for bit. Mange skruer. Litt CRC på kontaktene, en hårtørker, og vips var den tørr og fin igjen. Så fin ut inni, og går fremdeles som ei klokke. S. Lenke til kommentar
sivni Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Barbara.no testet Zepto Znote 2002 som hadde akkurat samme grafikk-brikke, men med en mindre kraftig prossessor. I 3dMark 2001 SE får den 3800 poeng. Til sammenlikning får en Radeon 9000 litt over 7000 poeng, og det hotteste hotte, Nvidia GeForce FX Go5650 med 128Mb over 10.000 poeng. (tallene kommer fra barbara.no's sider). En test av Tomshardware.com forteller at en maskin lignende den du har nå oppnår ca. 1500 poeng. Alt i alt kommer du mye bedre ut etter et bytte, spørsmålet er hvor lenge det varer. Tipper du får 100fps i Quake3Arena nå. Og antageligvis kan du kanske få kjørt Doom III når det kommer ut, i minste oppløsning, laveste kvalitet. Du får ihvertfall kjørt det meste som er ute nå, i god kvalitet. Og hvem vet, om et halvt år er du kanskje millionær. Artikler: Radeon IGP 320m versus Geforce4Go 420 (tomshardware.com) Test av Zepto Znote 2002 (GeForce4 420 Go 32MB) Test av Dell Inspiron 8600 (GeforceFX Go5650) S. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå