Gå til innhold

Valg av hovedkort?

rofl2

Anbefalte innlegg

Jeg bruker et ASUS M2N-E hovedkort med +3200 Athlon og ønsker å oppgradere. Bruksområde er surf og tekst - ikke særlig krevende men ønsker større hastighet, det forekommer jo andre ting også, som f.eks. søk, backup... Kunne tenke meg å beholde mine 2GB DDR2 RAM og supplere med 2GB til - men kan også tenke meg å bytte til 4GB DDR3, det er ikke sikkert det vil koste særlig mere?

Man kan jo få kjøpt ganske bra maskiner for et par tusenlapper på bruktmarkedet, og det ville nok vært billigere enn å oppgradere.

Men jeg vil likevel forsøke, og mitt spørsmål er egentlig: Hva kan jeg få for ca. et par tusen? Jeg tenker da på hovedkort + CPU, samt 2, alternativt 4GB RAM.

Jeg kan godt benytte eksisterende skjermkort som er ganske bra, så MB behøver ikke ha det innebygget.

Vil gjerne ha ASUS igjen, og hvis ikke Intel har noe ekstra å by på er jeg også innstilt på AMD CPU.l

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette så spennende ut, må ta meg tid til å studere det men ser meget lovende ut! Takk for hjelpen, ville hatt problemer med å finne ut av dette selv!

Men jeg er ikke fanatiker, når du sier Intel har noe ekstra ble jeg jo nysgjerrig, kan du brodere litt for meg?

Lenke til kommentar

Her har jeg laget et lite oppsett med en strømgjerrig Intel-prosessor, et hovedkort med Z77-brikkesett og en enkel 4GB RAM-brikke. Du kan kjipe inn et par hundrelapper på prosessoren på bekostning av strømforbruk, og du kan spare inn noen hundre på hovedkortet på bekostning av funksjonalitet.

Med det oppsettet jeg foreslår kan du bytte ut prosessoren og kjøpe en ekstra identisk RAM-brikke, så har du en basis for en heftig spillmaskin.

Lenke til kommentar

Huh, handlelisten stammer fra mitt barnebarn? Ja, han har greie på monstermaskiner tror jeg...

Ellers så jo AMD oppsettet bra ut også, jeg bare lurer på, er ikke kjøler inkludert i CPU pakken? Så kommer det vel til, og jeg trenger å vite hvilken kjøler man kan benytte, av hensyn til størrelsen på RAM stripene.

Jeg går ut fra at en 64 CPU også kan kjøre et 32 bits system?

Så får jeg sove på hvilket av alternativene jeg faller ned på. Må sjekke specs for Intel versjonen først.

Lenke til kommentar

Etter en prat med Jaran har jeg følgende forslag:

MB: https://www.deal.no/...55-V=

CPU: https://www.deal.no/...4+64=

RAM: https://www.deal.no/...ance=

MB: 719.-

CPU: 679.-

RAM: 479.-

(Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL10

1x 8GB XMS3 modules, CL10-10-10-27, Core i7/i5/Core 2, 1.5V

varenr.:650412/CMZ8GX3M1A1600C10)

Ser temmelig bra ut for meg. Det opprinnelige ASUS/AMD forslaget er visst litt 'gammelt' i forhold til dette?

Endret av rofl2
Lenke til kommentar

Før jeg bestiller, kan noen bekrefte at den valge versjonen av minne for mitt forslag kan anbefales? Eller et annet alternativ? Det ser ut for me som at det finens et mylder av varianter og jeg har ingen mulghet til å vurdere dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...